WINCHESTER: SÍDLO DÉMONOV

WINCHESTER: SÍDLO DÉMONOV

4.0

Na mieru ušitú zápletku odplaty duší za odobratie života strelnou zbraňou ponúka najnovší horor dvojčiat Spierigovcov Winchester: Sídlo démonov. Keďže sa pomstychtivé pokusy dejú na pozostalých zbrojárskeho rodu Winchestrovcov, musí vdova Sarah (Helen Mirren) podniknúť kroky na uväznenie nespokojných duchov obetí. V kalifornskom sídle tak pribúda izieb ako húb po daždi...

Pôvodný farmársky dom s ôsmimi izbami sa počas frenetickej 38-ročnej prestavby stal rozľahlou a orientačne chaotickou rezidenciou bez zdravého architektonického úsudku. Dvere ústia do holých stien, za oknami je výhľad na okná protiľahlej impulzívnej prístavby. Sarah Winchestrová spolu s neterou a jej synom obývajú dom za asistencie služobníctva a neustálych stavebných prác na pristavovaní izieb.

Winchester Repeating Arms Company objednáva na posúdenie psychickej spôsobilosti Sarah doktora Erica Pricea (Jason Clarke). Vdova po Williamovi Winchestrovi totiž míňa všetok majetok zbrojovky na prerábku domu. Ericovým príchodom dochádza k podivnému súzvuku dvoch odlišných osobností s podobnými traumatickými zážitkami z minulosti.

Americko-austrálska koprodukčná snímka námetovo čerpá zo skutočných udalostí a persón. Medzi hlavné postavy Sarah a Erica sa rovnocenne stavia samotná stavba, v súčasnosti aj skutočne zaradená do Národného registra historických miest. Paradoxne, na exteriérový pohľad pôsobí vo filme celkom malebne a nestrašidelne. Spierigovci tým pádom viac čerpajú z vnútornej členitosti miestností a používajú, našťastie, nie až tak zvukovo preexponované ľakačky.

V britsko-austrálskom hereckom tandeme Mirren-Clark sa obe hviezdy skvelo dopĺňajú, ich charaktery sa postupne vzájomne obrusujú a poskytujú si obojstrannú oporu. Vedľajšie postavy netere Marion (Sarah Snook) a jej syna Henryho (Finn Scicluna-O'Prey) statočne využívajú svoj potenciál na dotváranie atmosféry hrozivej kliatby zbrojárskeho rodu.

Winchester: sídlo démonov Winchester: sídlo démonov

Výsostným klišé však zostáva zápletka, hoci je postavená na reálnom základe z minulosti. To, ako sa vysporadúva Sarah Winchester so smrťou manžela a mesačnej dcérky Annie, pretavuje vdova do hektického odnímania zodpovednosti za smrť spôsobenú winchestrovkami. Paradoxne, míňa na to kapitál, nahromadený práve vďaka úspešnému obchodu s týmto smrtonosným artiklom. Helen Mirren v roli Sarah vo Winchestri pôsobí ako luxusnejšia a konzervatívnejšia verzia Elise z Insidious. Z bohatého načierania do austrálskych hereckých vôd sa drobná úloha ušla aj Angusovi Sampsonovi (insidiouský Tucker).

Winchester: Sídlo démonov určite očarí duchársku divácku komunitu, ktorá ocení najmä vizuálne spracovanie snímku, kde dominantou zostáva mohutná rozrastajúca sa stavba. Bludisko v jej vnútri dotvára množstvo svojráznych detailov a náhlych orientačných nástrah. V príbehovej rovine sa ale toho moc nedeje, akurát sa ozrejmujú zámery Sarah Winchestrovej a ako veľmi jej všetci poklonkujú. Strašidelnú atmosféru v noci nabúravajú nepretržité stavebné práce, čo pôsobí na okolité všadeprítomné zlo mŕtvych duší príliš bezpečne a trhá súvislú vrstvu prekliatia celej usadlosti.

Za pozornosť stojí obstojná zvuková rovina, kedy neviete, či sa na vás niekto nevrhne z boku kinosály. Škoda, že filmu viac blížia, než prospievajú reálne fakty z histórie. Samy o sebe sú dosť banálne a nadmerne démonizujú dopad profitovania zo smrti na vdovino svedomie. Citové vydieranie diváka krehkou a zraniteľnou Sarah má za následok, že film tiahne skôr k dramatičnosti, než ku klasickému hororovému žánru. Každopádne, je na čo pozerať, ponoriť sa do úprimného odmietania vojenského násilia a pochváliť nespokojné duše za hororový náboj smutne polopatistického spytovania svedomia za predchádzajúce rodinné podnikanie.

Winchester (Austrália/USA, 2018, 99 min.)
Réžia: Michael Spierig, Peter Spierig. Scenár: Tom Vaughan, Michael Spierig, Peter Spierig. Hrajú: Helen Mirren, Sarah Snook, Finn Scicluna-O'Prey, Jason Clarke, Emm Wiseman ...

autor Zuzana Ondrišová 5.3.2018