MOST ŠPIÓNOV

MOST ŠPIÓNOV

9.0

Od Lincolna ubehli tri roky a Spielberg sa opäť vydáva do histórie vyrozprávať jeden špičkový príbeh. Most špiónov mu napísali bratia Coenovci a spájajú sa tu výborné obsadené posty. Réžia, scenár, herci a aj nenápadna hudba Thomasa Newmana dávajú dokopy nezabudnuteľný celok.

Rudolf Abel išiel v jeden deň maľovať most a užiť si slniečko. Keď sa vrátil do svojho bytu, zrazu doň vtrhli policajti, začali ho oslovovať plukovník a zobrali ho do väzenia. V skutočnosti to má byť ruský špión na území USA a teraz ho čaká súd, kde ho bude obhajovať poistný právnik James Donovan. Ten kedysi pričuchol k právu v norimberskom procese, ale byť na očiach celej americkej spoločnosti počas Studenej vojny a obhajovať Rusa, to je riskantné a ani jeho rodina s tým otvorene nesúhlasí. Lenže Jim má snahu nechať Abela nažive, lebo jedného dňa by sa mohol zísť, hoci sediac vo väzení. O pár rokov táto situácia presne nastane: keď zostrelený americký pilot Powers má byť v Berlíne vymenený práve za Abela. A Donovan letí do rozpolenej metropoly, kde rastie nový múr, celú dohodu vyjednať...

Most špiónov je staromódne, no noblesne natočený film. Je to poctivý Spielberg, premakaný do malých detailov a strieda si žánre podľa potreby. Dokáže byť vtipný, milý, ale aj mrazivý až napínavý. Veľkú porciu kvality obstaral scénar bratov Coenovcov, ktorí už druhý rok po sebe doručili inému režisérovi dobre vybalansovaný celok a pri Moste špiónov ešte o triedu lepší ako pri Nezlomnom pre Angelinu.

Hutný scenár obsahuje veľa postáv, dialógov, výmien názorov, diplomatických pletiek, ale nebudete sa strácať. Naopak, budete si ho užívať a znalci Coenovcov môžu tipovať, ktoré elementy sa do scenára dostali už priamo pri písaní a ktoré doručil neskôr Spielberg pri režírovaní celku. Málokto by pred 20 rokmi hádal také spojenie, ale prekvapivo im to spolu vynikajúco ladí.

Most špiónov Most špiónov

Tá rozmanitosť žánrov vôbec neprekáža, práve naopak, vďaka nim je sledovanie nepredvídateľné, ale o to pôsobivejšie. Rozdelenie na dve polovice zaberá: najprv sledujeme pomalšiu súdnu dráma, ktorá ponúka priestor pre budovanie vzácneho vzťahu Donovana a Abela. Nenápadne prelínanie línie s U2 pilotmi dáva vytušiť, že aj na americkej strane musí dôjsť k vzácnej strate a tieto naťahované scény rýchlo vyšmarí z vášho povedomia bravúrne natočená scéna zostrelenia U2 letúňa v polovici filmu. Po nej sa treba nadýchnuť; ideme smer sugestívny povojnový Berlín, kde sa črtá titulný most i výmena.

Hoci ani prvej časti nechýbajú napínavé pasáže (titulná scéna s odchytením Abela, sledovanie v daždi, streľba do obývačky), v tej druhej sa ich dočkáte násobne viac. Každá scéna v západnom i východnom Berlíne totiž skrýva momenty, kedy ide o život. Či priamo na uliciach alebo aj ruskej ambasáde, číha tu nebezpečenstvo, riziko a Donovan už dávno prekročil líniu, kedy by bol nezaujímavý pre iných.

Je tu azda iba jeden element, ktorému spočiatku nedokážete uveriť: ako sa civilný právnik dostane k takej významnej politickej záležitosti? Preto pôsobí gradácia oboch polovíc uveriteľne a dá zmysel. Čo je spočiatku nepochopiteľné (obhajoba ruského špióna), to neskôr už ľahšie akceptujete (jeho výmenu).

Most špiónov Most špiónov

Je fascinujúce sledovať Toma Hanksa, ako s postupujúcimi minútami rastie so svojou rolou. Keď má z prejsť na post obhajcu nenávidenej osoby v USA, spočinú naň pohľady s ostrým opovrhovaním, ale keď ide do Berlína na vlastnú päsť, už sami vieme, čoho je schopný a držíme mu palce pri negociácii i záchrane holého života. Scény z Berlína, kde sa začína stavať múr a ide pri každom prechode o hubu, sú veľmi citlivo natočené tak, ako to dokáže podať iba Spielberg.

Najväčším objavom castingu ostáva Mark Rylance, potenciálny kandidát na oscarovú nomináciu, za vynikajúci tlmený výkon. Jeho Abel je neskutočne zahraná postava, ktorej veríte každú minútu a maximálne s ňou dokážete súcitiť. Vôbec je potrebné chváliť všetky vedľajšie roličky, nielen Alana Alda, ale aj agentov, Rusov či Nemcov v akcii.

Most špiónov neodpovedá na všetky otázky, ale ponúka strašne veľa. Pohľad na vtedajšiu dobu, ostrý kontrast medzi Berlínom či životom v New Yorku. Množstvo Spielbergových symbolov, aj sondy do života dvoch mužov; prepracované charaktery získavajú navrch najmä v dialógoch. Sú tu tony napätia, premenlivá hudba Thomasa Newmana (ale na Johna Williamsa tu nemá), krásna kamera a presvedčivá dobová výprava.

Je to film, kde si nebudete istí, čo nastane o 15 minút, čo je na dnešné pomery vzácnosť. Spielberg v najlepšej forme a stopercentné spracovanie látky. Jasný kandidát na oscarové nominácie za Najlepší film, réžiu a vedľajšieho herca.

Bridge of Spies (USA/India/Nemecko, 2015, 141 min.)
Réžia: Steven Spielberg. Scenár: Matt Charman, Ethan Coen, Joel Coen. Hrajú: Tom Hanks, Mark Rylance, Alan Alda, Domenick Lombardozzi, Joshua Harto...

autor Michal Korec 5.12.2015