NESMRTEĽNÝ

NESMRTEĽNÝ

5.0

Tá myšlienka je pútavá a pre každého filmára príťažlivá. Nastolenú otázku nesmrteľnosti môže riešiť rôznymi spôsobmi. Elixír mladosti, zastavenie starnutia, pilula na zmenu fungovania mozgu či náhoda. Alebo – a tu sa dostávame k podstate Nesmrteľného, zmena tela v prospech duše a jej existencie. Ak naše vedomie funguje nezávisle od tela, stačí iba vymeniť telesnú schránku. A nemusíte sa trepať ani do internetu v štýle vlaňajšej Transcendencie...

Miliardár Damian Hale zažil všetko, čo mohol. Postupne zbohatol, získal obrovskú moc, ale na druhej strane prišiel o puto s dcérou. Diagnóza nevyliečiteľnej rakoviny je tvrdá, takže neostáva nič iné, ako podstúpiť špeciálnu operáciu a vymeniť doterajšie telo za iné. Malo vzniknúť z buniek a jeho myseľ by sa jednoducho preniesla a pokračoval by v živote v inej podobe. S novým, ale mladým telom by dal zbohom starým starostiam a začal si užívať naplno vďaka uliatym peniažkom. Lenže každodenné pilule potláčajúce halucinácie a vízie sa akosi neosvedčujú a Damian zrejme nedostal hocijaké telo, ale schránku po inom človeku, ktorého sa myseľ nevzdala a on bude musieť vzdorovať situácii zdieľania v jednom tele.

Vyšší popis deja i trailer prezradia veľa, no na Nesmrteľnom nie je problém nájsť si aspoň dva dôvody pre návštevu kina. Prvým je interesantná idea, hoci veľa o nej viete vopred. Tie čachre okolo prenosu vedomia, objavovanie žitia v novom tele a následné nezrovnalosti sú známe prvky, ale pri dobrom mixe môžu vyjsť celkom dobre – a zaručiť pútavé sledovanie variácie. Druhý dôvod je meno režiséra, Tarsem Singh (Cela má už 15 rokov?) netočí iba štandardné žánrovky.

Scenár si však viac ako iba zaujímavú premisu k srdcu nezobral. Jasné rozdelenie na dve polovice ráta s postupným zauzľovaním a rozmotávaním – a prvá jednoznačne vyznieva lepšie. Sladká nevedomosť a momenty, kedy si užívate už v koži Ryana Reynoldsa druhú mladosť sú kvalitne pripravené a prvé náznaky nezrovnalostí, halucinácie a nepríjemnosti naskakujú v správny čas. Lenže keď sa prevalí tá línia o komplote (Reynolds pátra po minulosti), objaví spojenia a zdanlivo jasné postavy sa zrazu už správajú inak a vtedy prepne film na polovičný mód.

Nesmrteľný Nesmrteľný

Námet sa ukáže byť síce solídny, ale neutiahne 117 minút bez väčších nápadov. Nesmrteľný má svoje čaro, ale v jadre sa ukáže ako málo originálny. Ba čo viac, na začiatku druhej polovice začnú mnohí klásť otázky i dávať stávky, čo sa musí stať do konca – a veru mnohé na istotu vyjdú. Nesmrteľný je riadne predvídateľný kúsok, hoci isté prvky sa snaží zatajiť až do poslednej tretiny. Keď si zrátate očakávané scény a prekvapenia na konci, pomer je i témy sú jasné. Návraty do minulosti, prezretie samého seba atď.

Ani druhé očakávanie sa prekvapivo nenašponuje na vysoký výkon. Tarsem Singh tradične točí filmy s drsnou príchuťou či šialenými filtrami, ale tento raz je nečakane civilný. Budúcnosť je síce načrtnutá, ale obrovskú futuristickú sondu nečakajte. Ani jeho tradičné spomaľovačky či iné efekty nenaplnili stopáž v očakávanej miere. Ak by ste nepoznali meno režiséra vopred, zrejme by ste Tarsema tento raz neuhádli. Réžia je štandardná, prinesie pár akčných scén, ale nič dychberúce či nezabudnuteľné.

Nesmrteľný Nesmrteľný

Nad hranicu sivého priemeru ešte dokážu vystreliť Nesmrteľného herci. Ben Kingsley je solídny, ale veľa priestoru nemá. Ryan Reynolds si ťahá väčšinu filmu sám, ale ani v jeho filmografii nebude táto rola najsilnejšia – skôr dobrý štandard. Z castingu poteší akurát Natalie Martinez ako neopozeraná tvár a tradične charizmatický Matthew Goode s prenikavým hlasom.

Nesmrteľný je v konečnom zúčtovaní film podľa očakávaní i traileru. Čo načrtne, to doručí. Ale ničím neprekvapí. Chcete sa na dve hodiny schovať pred horúčavami do kina? Fajn, Nesmrteľný službu splní – no žánrom sci-fi, trileru či akcie nezatrasie.

Self/less (USA, 2015, 117 min.)
Réžia: Tarsem Singh. Scenár: David Pastor, Àlex Pastor. Hrajú: Ryan Reynolds, Natalie Martinez, Matthew Goode, Ben Kingsley

autor Michal Korec 9.8.2015