NAVŽDY MLADÁ

NAVŽDY MLADÁ

9.0

Letná sezóna sa nám pekne črtá aj v nehitovej oblasti. Dáma v zlatom je solídna, na obzore Ďaleko od hlučného davu a teraz pútavý príbeh o nestarnúcej žene menom Adaline, ktorá vyzerá na 29 (čo niekto trefne označil ako najlepší fyzický vek ženy či ako?), no odžila si už viac ako storočnicu.

Narodila sa v roku 1908 a keď sa na plátne oslavuje Silvester 2014, sami si viete spočítať, koľko toho už videla, precestovala, sledovala. Stratené lásky, ale nie roky. Pracuje vo verejnej knižnici, rada sa hrabe v archívoch a o pár týždňov príde opäť čas presťahovať sa inam (ako každú dekádu). A teraz sa na obzore objaví mladík, ktorý má o ňu nesmierny záujem, no ona nechce podľahnúť a vystaviť sa ďalšiemu sklamaniu. Lenže od poslednej lásky uplynulo veľa rokov, možno tá nová jej dá iný rozmer.

Téma večného života či vzoprenia sa starnutiu býva v literatúre i vo filmoch často skloňovaná. Navždy mladá je označená ako romantická dráma, čo môže vyvolať isté obavy; zvolený žáner má tendenciu skĺznuť do lacného drankania o city. Ale L. T. Krieger je expert na vzťahy a tentokrát točí magicky. Netreba sa obávať o premrhaný potenciál v prospech ľahkej selanky, priamo naopak, Krieger delí film na dve polovice a nechá vyznieť obe línie: romantickú i otázku starnutia a jeho konsekvencií.

Dokonca mám pocit, že toto je film, ktorý by sa teoreticky mohol páčiť aj neromantickým dušiam. Už intro pôsobí vynikajúco a nádherne lepí dohromady život Adaline za prvých 107 rokov a špeciálne sa venuje momentu, kedy prestala starnúť. Vysvetľuje ho s neuveriteľnou presnosťou (takže aj vedci sa azda nachvíľu zastavia a povedia si... no dobre, toto filmovo berieme) a scéna je opradená pôsobivým kúzelným štýlom. Spolu s podmanivým hlasom rozprávača vytvára až rozprávkovú atmosféru...

Navždy mladá Navždy mladá

Potom sa film akoby zastaví či odkloní od plynutia času a nechá nás prežiť milostnú zápletku. Keď sa na Silvestra Ellis zahľadí do Adaline (resp. aktuálne Jenny), začína séria krásnych scén. Možno je to úmysel v prospech Adaline, ktorá vyrastala v 20. rokoch 20. storočia; romantika je podávaná priam old-school spôsobom, že sa nestačíte diviť, koľko inteligentných a prekvapivých dialógov sem autori dokázali prepašovať. Nevinné laškovanie, pokusy o upútanie, ale aj letmé odmietnutia. Tajné miesta sú opäť kúzelnou prehliadkou a jedine scéna zlomu náklonnosti troška skĺzne pod silný štandard.

Lenže romantika napokon uhne či otvorí ďalšie otázky. Čo ak na Adaline narazí niekto, kto ju poznal pred dávnymi dekádami? Môže prezradiť jej tajomstvo a jej snaha zavrhnúť minulosť, žiť inkongito a meniť identitu by zrazu vyšla navnivoč v čase novej zamilovanosti. Scenáristi si pomohli ľahkým premostením, ale do druhej polovice napchali pár interesantných zlomov. Priestor má ďalšia séria flashbackov a najmä kladie dve otázky: ktorá láska Adaline je či bola v živote najsilnejšia? A ako ju vnímajú jednotliví partneri, ktorí na jej tajomstvo prišli – azda až príliš neskoro? A tá žena sa vrátila...

Navždy mladá si do finále pomôže aj pár náhodami, ale klišé sa tu vôbec nederú na povrch, čo je plus. Neexistuje veľa možností, ako sa dostať na koniec takého fantastického príbehu ako si nepomôcť istou barličkou či zvoliť jednu z niekoľkých ciest. Na filme je nádherné aj to, že jasne viete do čoho idete: žena nestarne a zažije romantiku v 21. storočí. A predsa vás spracovanie a záver bude zaujímať: ako Adaline dopadne? Môže žiť ďalších 100 rokov? Ako môže prežiť partnera? Kedy bude znova šťastná?

Navždy mladá Navždy mladá

L. T. Krieger využíva všetky formálne možnosti, aby upútal: má nádherné prelety kamerou nad San Franciscom a miluje jeho snímanie nad hlavami obyvateľov. Vyžíva sa nájazdmi okolo mosta či smerom k prístavu. Strihá umne, šikovne a 110 minút naplní hravo. Nebojí sa použiť citlivú hudbu.

V hereckom zložení mu ťahá koncert najmä Blake Lively, ktorá je dlho chladnou dámou (má už svoj vek), no neskôr nechá priestor svojim citom. Je to silný výkon a strašne vzdialený od Gossip Girl (hej, hej, a to píše človek, čo videl kedysi všetky časti!). Kathy Baker i Ellen Burstyn majú dobré malé roličky. Z mužského ansámblu najviac prekvapí Harrison Ford vo veľmi citlivej úlohe!

Navždy mladá je niečím kúzelná. A znamenito nakrútená. Štýl preváži formu a obsah? Rozprávka o nestarnúcej žene a takmer staromódna romanca! Skvostný celok!

The Age of Adaline (USA, 2015, 112 min.)
Réžia: Lee Toland Krieger. Hrajú: Blake Lively, Michiel Huisman, Harrison Ford, Ellen Burstyn