TO DIEVČA MUSÍŠ MILOVAŤ

TO DIEVČA MUSÍŠ MILOVAŤ

8.0

Nenápadná komédia Petra Bogdanovicha vyzerala z ukážky čudne: dlhé scény, dobrí herci a silené hlášky i pointy. Niektoré vás ženú do kina, iné skôr odrádzajú. Výsledný film je však veľmi dobrý a je zrejmé, že do traileru sa jeho čaro nedá natlačiť.

Izzy je call girl, ktorá by sa chcela stať herečkou. Zhodou okolností prídu do New Yorku režisér Derek a zavolá si ju na jednu noc. Po nej jej sľúbi 30 tisíc dolárov s podmienkou, že prestane spať s mužmi a splní si svoj sen. Lenže pri jej odchode z hotelovej izby ju zbadá herec Seth a navyše ju stále sleduje detektív zaľúbeného sudcu. Do New Yorku priletí Derekova manželka Delta s deťmi, situácia sa ešte viac zamotá, keď Izzy príde na casting do Derekovej divadelnej hry, ktorú napísal priateľ terapeutky Jane, ktorá zrazu prebrala veľa pacientov svojej mamy. Stretávanie jednotlivých postáv a vynáranie ich pocitov vedie k neuveriteľným momentom.

To dievča musíš milovať je podobne ako iný film Bontonfilmu (V kráľových záhradách) v našich kinách netradičný kúsok. Jeho štruktúra, jednotlivé scény a celkové pôsobenie sú staromódne, dnešné komédie sa točia inak. Čo je najväčšie pozitívum, lebo film síce neprekvapí obsahom, ale situácie si vychutnáte znamenite a navyše dielko výborne graduje.

Vyššie uvedený popis a znalosti ukážky vás pripravia na trable, miešanie postáv do náhodných či nútených situácií, ale až výsledný film ukazuje, ako sú kvalitne prepojené. Scenár maximálne využíva všetkých zúčastnených, totálne premieša ich vzťahy, vystupovanie v scénach a pridá šikovne zahrané omyly. Prvá tretina je ešte relatívne krotká, kedy si nebudete istí zameraním postáv, čo má svoje čaro a pocit neistoty ústi do dobrých zistení: je režisér Derek fakt odrbávač alebo iba milá duša, čo občas skĺzne do neresti a následného samaritánstva? Je Seth slizký had či zamilovaný do ženy z Londýna? A čo kreácia Jennifer Aniston, neurotická psychiatrička?

To dievča musíš milovať To dievča musíš milovať

Všetky postavy sú výborne napísané a nie je ich málo. Orientovať sa medzi nimi dá jednoducho vďaka hereckým výkonom (aj nevýraznejšie typy ako Will Forte sú presne obsadení) a po polhodinke máte jasno v ich profilovaní a ste zvedaví na vtipné momenty. Vtedy scenáristi zaradia vyššiu rýchlosť a na divákov čaká niekoľko vrcholových komediálnych scén. Fantastická scéna v talianskej reštaurácii je ukážkou hutného písania, ktoré dokáže na malom priestore vystriedať všetkých zúčastnených. Ukážka iba načrtla jej potenciál – ale v kine sa budete baviť náramne.

To je pritom iba jedna z niekoľkých scén. Štruktúra filmu je jasná: po prvej tretine si vybuduje priestor pre pár obrovských momentov, kde využije všetky postavy na jednom mieste. Iste, každá ďalšia scéna posunie hrdinov ešte ďalej, aby v tej ďalšej mohli byť ich konfrontácie ešte väčšie, vtipnejšie. Funguje to naplno a Peter Bogdanovich si navyše ustrážil aj stopáž – a bez titulkov ju zrazil na 90 minút. Čím vzniká pocit, že zápletka je síce jednoduchá, ale scenár maximálne hutný.

Je to old-school šlamastika, ktorá stavila na výborných hercov v presných rolách a má veľmi vtipné scény, kde sa miešajú presné dialógy, nečakané situácie a milé patálie. Akoby sa všetci mali stretnúť na niekoľkých miestach vo veľmi krátkom čase a vyriešiť si svoje životy. Čiastočne otázne je podanie štruktúry cez titulný dialóg Izzy a novinárky, od ktorého skáčeme štyri roky dozadu, na druhej strane však jednoznačne podporuje anglický (čiastočne i slovenský) názov a určuje, kto je najväčšia hviezda.

Všetci herci sú výborní a Bogdanovich ich ustrážil. Owen Wilson je spočiatku nečitateľný a aj z jeho životných patálií neviete čo od neho čakať – a pritom má jednu z najlepších roly kariéry. Rhys Ifans má postavu nového obľúbeného magora. Jennifer Aniston otočila opäť o 90 stupňov a prekvapí vás. A Imogen Poots? Stúpa každým filmom – a po tomto si zaslúži byť viac ako malá anglická bláznivá slečna. Jej spôsob vyjadrovania, celá gestikulácia i mimika sú čarovné – to dievča musíte milovať!

She's Funny That Way (USA, 2014, 93 min.)
Réžia: Peter Bogdanovich. Scenár: Peter Bogdanovich, Louise Stratten. Hrajú: Jennifer Aniston, Imogen Poots, Quentin Tarantino

autor Michal Korec 11.5.2015