POPOLUŠKA

POPOLUŠKA

7.0

55 rokov trvalo, kým Walt Disney Studios opäť priviedli na svet notoricky známu klasickú rozprávku o poníženej dievčine, ktorá sa stala kráľovnou. Tentoraz je Popoluška z mäsa a kostí, no s jej animovanou predchodkyňou má veľa spoločného. Okrem vizáže, zvieracích pomocníkov a kúziel Víly sudičky získala aj čarovnú moc nad divákom. Kúzlo klasického príbehu nezostane uväznené len v jej osude, ale vystúpi z neho a necelé dve hodiny pôsobí na publikum.

Snahou tvorcov nebolo rozprávku prefabulovať, ale podať ju tak, ako ju väčšina z nás pozná. Inšpiráciu preto čerpali z troch zdrojov. Najstarší pochádza už z 1. storočia, keď na svet priviedol najstaršiu verziu Popolušky grécky historik Strabo. Na konci 17. storočia Francúz Charles Perrault predstavil druhú verziu s názvom Cendrillon. Najznámejšie spracovanie patrí bratom Grimmovcom, no tvorcovia Disney príbehu prebrali najviac motívov z Perraultovej predlohy.

Popoluška Popoluška

Príbeh žiadne prekvapenia neprináša. Filmári si však dali záležať na vizuáli, ktorý predstavuje najambicióznejšiu zložku nákladnej snímky. Rozprávke velil Kenneth Branagh a ten nič nenechá na náhodu. Hoci je v tomto žánri nováčik, nemožno mu uprieť autorský prínos. Režisér, herec a producent, ktorého perfekcionizmus vytrénovali adaptácie Shakespearových hier, sa so zanietením pustil do rozprávkovej výzvy. Podľa scenára Chrisa Weitza, ktorým bol podľa jeho slov, uchvátený, uchopil rozprávku novým štýlom. Súčasný divák má vyššie nároky na spracovanie, a preto bolo nutné investovať do výpravy, špeciálnych efektov a do kostýmovej tvorby.

Výtvarné riešenie zastrešil Dante Ferretti, ktorý sa podieľal na filmoch Federica Felliniho, Martina Scorseseho, Franca Zeffirelliho či Francisa Ford Coppolu. Historická architektúra v spojení s fantastickými prvkami naozaj nadchne a spolu s kostýmami je pastvou pre oči. Úzka spolupráca scénografa a oscarovej kostýmovej výtvarníčky Sandy Powell zjednotila jedny z najpodstatnejších zložiek rozprávkového žánru. Vidiecka vila uprostred lesov, kráľovské sídlo, hradné schody i tanečná sála predstavujú vizuálne skvosty snímky, ktoré od začiatku pripravujú pre svoju hrdinku oslobodenie z prachu a popola, aby veľkolepo spočinula na vrchole.

Popoluška Popoluška

Úloha Popolušky pripadla anglickej herečke Lily James, ktorá si vďaka odvahe a láskavosti, sympatie diváka získa rovnako ako jej partner Richard Madden. Elegantná a krásna macocha Cate Blanchett je vo svojej zápornej role očarujúca a zastupuje dokonalý protipól milej a nevinnej kladnej hrdinky. Vydarený je i presah do aktuálnosti, keď chce korumpovať vojvodu a kráľovského radcu, aby sa dostala k moci a zabezpečila seba i svoje dcéry.

Humor a stereotypné zobrazovanie zvierat sú adresované skôr maloletému divákovi, výtvarná kompozícia a hudba myslí viac na dospelého. Klasická rozprávka z dielne štúdia Disney vyšla z továrne na sny, aby v prvom rade zarobila, no podmanivý renesančný a barokový vizuál (i keď na hranici s manierizmom) prevyšuje vykalkulovanú presladenosť.

Cinderella (USA/UK, 2015, 105 min.)
Réžia: Kenneth Branagh. Scenár: Chris Weitz. Hrajú: Lily James, Cate Blanchett, Richard Madden

autor Barbora Bačíková 12.4.2015