DLHÁ CESTA DOLE

DLHÁ CESTA DOLE

6.0

O mnohých knihách sa píše, že sú ťažko adaptovateľné. Nick Hornby mal doteraz pri svojich šťastie: High Fidelity s Johnom Cusackom = pecka, About a Boy vytiahol jednu z najlepších úloh Hugh Granta. Fever Pitch bol dokonca sfilmovaný dva razy, hoci kniha poslúžila ako predloha iba pre britský film z roka 1997. Americký (o 8 rokov neskôr) zobral dejový náčrt britského, vymenil mesto, šport a hrdinov.

Dlhá cesta dole je výborná kniha. Má štyri vynikajúco napísané postavy a silnú motiváciu, kvôli ktorým sa stretáva kvarteto na streche londýnskeho mrakodrapu na Silvestra. A každý sa chce vrhnúť do hlbiny.

Film berie túto úvodnú epizódu, začne v tú istú noc rozprávať svoj príbeh a nechá hrdinov spolu hovoriť, aby neskočili. Ešte počas novoročnej noci zažijeme patálie s najmladšou veľkohubou Jess, aby sme mohli objaviť nielen vznikajúce puto (a najmä pakt), ale aj ďalších hrdinov v ich civilnom živote. Lebo ani Jess nie je typická stratená tínendžerka, ale trpí zmiznutím svojej sestry. JJ je chlapík z Ameriky, čo kedysi hral v kapele a prišiel do Londýna zažiť zmenu, no skončil ako roznášač pizze. Maureen má plno starostí s postihnutým synom, ktorého sama opatruje. Martin Sharp je bývalý TV moderátor, ktorý si sám zavaril, lebo sa vychrápal s máloletou, išiel do väzenia, rozpadla sa mu rodina a prišiel o džob.

Ich motivácie pre skok sú zdanlivo jasné, no keď sa ponoríme hlbšie do ich životov, vypláva na povrch rozličná pravda. Že sa občas cítia stratení, úzkostliví, ponížení alebo bez nádeje, to je neklamný fakt. Ale po silvestrovskej noci sa treba vrátiť do bežného života: opäť zakúsiť stereotyp, skúsiť posunúť sa ďalej. A najmä ostať nažive aspoň do Valentína, ako si sľúbili. Medzičasom sa ich situácia dostane do novín, je potrebné zmiznúť na Tenerife a vrátiť sa, aj keď ich stretnutie bola náhoda.

Dlhá cesta dole Dlhá cesta dole

Osobne sa dokážem pozrieť na Dlhú cestu dole dvojakou optikou. Filmový divák vidí zvláštny mix drámy a komédie. Film tvrdo vníma realitu hrdinov, ľahké scény mieša s ťažkými a aj po jeho dopozeraní vám môže ostať zvláštna pachuť súcitu a striedavo si možno položíte otázky – v akej fáze života som, kam smerujem a čo by som robil v situáciách postáv. Lebo úprimne, ani jedna to nemá ľahké. Kto čaká veľa britského humoru, mal by krotiť vyhliadky. Hoci Londýn filmu prospieva a originál skrátka nezaprie. Z filmu podivne vyznieva časť na Tenerife, ktorá ukáže viac z ich života (v podstate všetkých), ale akosi nezapadá do kontextu. Rozpačito vyznievajú aj mediálne snahy – najprv sa hrdinovia do novín nechcú dostať, potom ich chcú využiť, neskôr od nich utečú, prípadne sa ešte raz vynoria.

Ako kombinácia drámy a komédie relatívne zaberá v striedaní scén, no sú to skôr pospájané epizódy ako celistvý dej. Sčasti je to aj účel – po 20 minútach má film meniť hrdinov, ich pohľad na dej, dianie, no táto technika je máličko využitá a rýchlo sa vrátime k pôvodnej jednotnej línii. Filmu by pomohlo lepšie vnímane hrdinov a hlbšie nazeranie na dianie naokolo.

Dlhá cesta dole Dlhá cesta dole

Tak sa snaží maximálne zaujať hercami. Pierce Brosnan je presne obsadený elegán, ktorému sa rozpadá život – vo filmografii krásny kontrast k Thomasovi Crownovi spred 15 rokov. Toni Colette hrá na doraz vypäté situácie. Imogen Poots si berie najvýraznejšiu postavu, no osobne mi jej striedanie nálad (vážna-vtipná) miestami prekážalo a Aaron Paul ponúka skôr tlmený výkon (a Need for Speed obom sedel viac).

Z filmu teda vyplýva, že je to dráma/komédia o živote a štyroch postávach, čo sa ovplyvňujú. Úprimne, kniha obsahovala podstatne viac. Postavy boli lepšie napísané a ich dilemy uchopiteľné. Množstvo iných scén im dodalo aj iný rozmer (najmä Jess a JJ). Mala kvalitné dialógy. Tenerife vo filme vyznieva ako pekná epizóda, no v knihe zabrala pár strán. Filmu úplne chýba tretia tretina, kde sa veľa deje – preto som mal pocit, že film prišiel o 20 minút na lepšie pochopenie a najmä finálne vyznenie. Ako knižný fanúšik som relatívne nepresvedčený, filmový je trochu spokojnejší. Slabší film podľa Hornbyho.

A Long Way Down (UK/Nemecko, 2014, 96 min.)
Réžia: Pascal Chaumeil. Scenár: Jack Thorne. Hrajú: Rosamund Pike, Aaron Paul, Imogen Poots, Pierce Brosnan

autor Michal Korec 27.4.2014