ÚNOS

ÚNOS

5.0

Kde sú tie časy, keď John Cusack lamentoval nad TOP piesňami a ženami svojho života vo výbornom filme podľa predlohy Nicka Hornbyho? Za posledných desať rokov nasmeroval kariéru do nití zločinu a v roličkách detektívov odhaľuje čo sa dá: Identitu, Izbu 1408 alebo Havrana.

Tentokrát príde do kín film, kde sa naháňanie zločinca stane osobnou záležitosťou: v Buffale sa totiž o rozruch stará sériový vrah, miznú aj prostitútky, no v momente, keď je nezvestná jeho dcéra, prepne sa vyšetrovanie na novú vlnu. Jeho detektív je ostrieľané eso, ktoré o podobných bizarných prípadoch vie všetko – a aj to, že má tesný časový limit na objavenie svojej ratolesti, inak bude neskoro.

Únos spadá do škatuľky filmov, na ktoré niekoľko rokov čakáte, dostanú narýchlo dátum premiéry, ale distribútor ho niekoľko ráz odsunie a nakoniec skončí na Blu-Rayi. Spravidla to svedčí o tom, že film nemá jasný potenciál a štúdio ho nevie uplacírovať do hlavných mesiacov, ale ani vedľajších typu štart kalendárneho roka alebo hluchý koniec apríla či augusta. John Cusack už takto prišiel o kinopremiéru Šanghaja a rovnako v USA dopadol aj Únos.

Únos Únos

Nečudujem sa distribútorovi, že Únos putoval na Blu-Ray a do kín sa dostal limitovane vo Francúzsku a pár ďalších krajinách. Je to štandardný žánrový film priemernej kvality, ktorý hrá väčšinu času úplne na istotu. V prvej hodine sledujeme v podstate jasne vyprofilované postavy, veríme im neľahké osudy, a riedka zápletka nás ešte drží pri plnej pozornosti. John Cusack si nedokáže pripustiť zlyhanie, dáva dokopy profil vraha, je ním posadnutý a pomalé vyšetrovanie mu nepridá na pokoji v časovej tiesni.

Agónia detektíva je dobre spracovaná a Cusack ju vie solídne podať, a na 108 minút je to málo. Nitky zločinu sa rozmotávajú pomaly, dej je relatívne plochy, občas musí nadísť nepravdepodobná cesta pre vyšetrovateľa. Únos postupne získa na hutnosti, doručí scény napätia i solídnú atmosféru – exteriéry stále zasneženého Buffala sú ideálnym miestom letargie, v ktorej ťažko prežiť či hľadať stopu. Režisér Morgan O´Neill začne vybranými momentmi budovať lepší vzťah k detektívovi a v poslednej tretine mu už naplno držíte palce.

Únos Únos

A to je dobre, práve vtedy scenáristi naplno ukážu svojho zločinca, ktorý si prichystal pár nečakaných momentov smerujúcich do podivného finále. Posledných 15 minút predstavuje problém tradičného zvratu detektívky: niektorí diváci budú šomrať, že ho vytušili už dávno, iným bude náramne pasovať a tretia skupina sa posťažuje, že také blbé vyústenie rozhodne nečakali a do deja im nezapadá. Bude na vás, kam sa zaradíte a podľa percepcie finišu si budete pripočítať či odrátavať body na hodnotení.

Priemerný režisér doručil priemerný triler. Vidieť ho v kine síce má svoje čaro vďaka atmosfére alebo dobrým záberom Buffala. John Cusack a pár vedľajších rolí fanúšika žánru poteší. Únos neoslní ničím, neobsahuje prakticky nič, čo by ste doteraz nevideli a je na vás, či vám bude taká variácia stáť za plné vstupné. Neurazí, nenadchne a o dva dni neviete, na čom ste vlastne boli.

The Factory (USA/Kanada/Francúzsko, 2012, 108 min.)
Réžia: Morgan O'Neill. Scenár: Morgan O'Neill, Paul Leyden. Hrajú: John Cusack, Dallas Roberts, Vincent Messina

autor Michal Korec 23.1.2014