2 GUNS

2 GUNS

7.0

Denzel Washington a Mark Walhberg makajú už rok ako pašeráci drog a spolu sa viac neznášajú ako podporujú. V skutočnosti je ich džob úplne iný a každý kope za inú stranu, no myslí si, že ten druhý je zloduch. Washington je člen protidrogovej jednotky a Wahlberg zasekope za námorníkov – a teraz si veria, že vypiekli s tým druhým i systémom. Lenže v banke je oveľa viac peňazí a patria CIA. Zdá sa, že viaceré zainteresované strany o nich vedia viac. Do akcie sa zapája i mexický drogový kartel, všetci idú dvojici agentov po krku a oni musia spolupracovať.

Námet 2 Guns je jasný a cieľ filmu tiež: šablónovitá akčná komédia, kde treba namiešať dej pre dvoch akčných hrdinov, ktorým nie je cudzia ani komika. Antagonisti v úvode, kamoši v závere a strastiplná cesta k záveru. Klasika, ale pri tomto hereckom i režisérskom obsadení veľmi sľubná.

2 Guns nie sú ani tak typický letný blockbuster ako nenápadná pocta, resp. film veľmi podobný dielu Tonyho Scotta. Máme tu veľmi pestrý mix žánrov, ktorý pripomína sčasti Pravdivú romancu či iné hity: je tu drsná akcia, kde sa nešetrí krviprelievaním či absurditami. Sú tu zábavné scénky, ktoré si zapamätáte a výborné dialógy. Je to podivná kombinácia seriózneho a prestreleného, no drží spolu.

Pri akcii cítiť, že Baltasar Kormákur je stále dravý režisér, ktorý radšej točí tvrdé scény za menšie peniaze ako by sa dal prehovoriť na tradičné veľké efekty. Výbuchy, prestrelky, všetko je výborne režírované a nebudete sa stačiť diviť. Záver bude niektorým pripadať príliš uponáhľaný, finále mohlo byť dlhšie a zvládlo by o 10 minút viac, ale dej je výborne rozohraný a vypointovaný.

2 Guns 2 Guns

Naopak, úvod sa trošku naťahuje a všetci čakajú, kedy sa Washington a Walberg do seba poriadne pustia, lebo vtedy sekajú najlepšie hlášky a podpichovanie im ide výborne. Keď sa začnú zbližovať, akceptovať a postupne aj spolupracovať, najprv im nechcete dať šancu a radšej by ste ich ďalej videli liezť si po krku, no adaptácia na novú situáciu si vyžaduje, aby prepli výhybky.

I komika funguje veľmi dobre, Washington zo seba súka mentorské hlášky a drsné narážky, Wahlberg sa nechce zaškatuľkovať do role poskoka (vystrúhal úplne inú roličku ako nedávno v Krvi a pote). Ich buddy symbióza je výborná v oboch módoch – aj keď sú nepriatelia, aj parťáci a vynikajú v oboch atribútoch 2 Guns: hodia sa do akcie, kde pália a menia zásobníky, aj do humorných častí, kde čelia bizarným situáciám. Ak niekto pochyboval, či sa dokážu zladiť na jednom plátne, treba sa presvedčiť na vlastné oči: casting tu zabodoval na plnej čiare.

2 Guns 2 Guns

Vyššia prístupnosť (15+) a drsný režisér svojím spracovaním navyše posúvajú tento film aj do pozície strateného filmu 90. rokov. Žiadne efekty nie sú príliš uletené, žiadna lokalita príliš umelá, ako by sa všetci vrátili o 20 rokov dozadu, aby natočili poriadnu drsnú akciu a užili si pritom kopec zábavy. Je cítiť kus improvizácie (dialógy, humor) i pôvodný scenár (ktorý bol zrejme vážnejší ako výsledok), no stačí to. Isteže je to iba variácia na niečo x-krát videné, ale s takto presným obsadením, dobrou akciou a viacerými nezabudnuteľnými scénami to bude na jedno videnie v kine stačiť.

Wahlberg a Washington opakovane potvrdzujú ako zvládajú všetky žánre, vedia pritlačiť na pílu a vydať zo seba maximum aj v obyčajnej letnej akčnej komédii (ktorá sa o 10 týždňov zdržala, ale buďme radi, že prišla). No plus patrí aj Baltasarovi Kormákurovi, ktorý stále nakrúca svižne a tvrdo. Snáď mu to ešte pár rokov a filmov vydrží.

2 Guns (USA, 2013, 109 min.)
Réžia: Baltasar Kormákur

autor Michal Korec 14.10.2013