DOSPELÁCI 2

DOSPELÁCI 2

5.0

Adam Sandler potrebuje hity po slabších rokoch a komédiách ako Jack & Jill či Môj otec je šialenec sa odhodlal k pokračovaniu. Dospeláci boli prekvapivo dobrou letnou komédiou i spojením viacerých komikov v jedinom celku, pokračovanie nabité hviezdami sľubuje aspoň viac toho istého.

Od posledného reunionu sa udialo pár vecí: Lenny sa vrátil z LA do rodného mesta, ostatní tu fachčia a snažia sa uživiť svoje rodiny najlepšie ako vedia. Teraz je posledný deň školského roka a každý má vlastné výzvy: od Lennyho chce manželka štvrté dieťa, Lamonsoff má trable kvôli mame, Kurt má so ženou 20. výročie a Marcusovi zrazu príde z ďaleka (vraj) jeho syn a treba sa oň počas prázdnin starať. Akoby toho nebolo málo, niektoré deti sa dostávajú do štádia, kedy sa pýtajú na prvý džob alebo rande a peknú skalu za mestečkom obsadila tlupa vysokoškolákov z podivného bratstva.

Osvedčený recept na humor z prvých Dospelákov sa vracia: dať dokopy partiu kamošov zo strednej a nechať ich spolu vyvádzať. No zatiaľ čo prvý diel pôsobil sviežo vďaka výbornému nápadu dlhého víkendu stretávky, teraz sa dostávame do civilných životov a tie spravidla nemajú hutný priebeh ako každodenné trápenie (okolo 30. júna). Scenáristi sa rýchlo uspokojili s jediným dňom v roku, kedy nechajú hrdinov vyvádzať od ráno do noci; no nesnažte sa nájsť akýkoľvek náznak vývoja i celistvého deja. Sled scénok sleduje iba americkú rodinu od momentu vstávania až po veľkú párty. Dospeláci 2 pôsobia ako iba séria epizód so známymi hrdinami v iných prostrediach. Malinký náznak niečoho hlbšieho nájdeme u Lennyho, ostatní sa držia ako kliešť svojich archetypov.

Dospeláci 2 Dospeláci 2

Určitý potenciál filmu zachraňuje v prvom rade štvorica hrdinov, pre ktorých sú napísané nové roličky a dobré vtipy. Nevysporiadané účty z detstva, výchova detí, utiekanie sa k mame, sváry s manželkami. Malé momenty vydajú neraz na veľké vtipy, no viac ako dve-tri scény im nepatria. Ešte väčší priestor dostali deti a kopa iných postáv z mesta. Akoby si ústredná štvorica povedala, že lepšie ako spoločné zážitky bude sledovať trable iných postáv. Spočítajte členov famílií a tento počet pokojne vynásobte dvomi. Je tu 25-30 charakterov, ktoré slúžia na jednorazové frky alebo opakované pointy. Niekedy fungujú skvelo (čoooooo?), inokedy sú už príliš trápne.

Väčšinou herci stavili na situačný humor – fyzický humor na čele so scénkou skákania z útesu doplnia podobné scény. Verbálne sa hlavná štvorica skôr doplňuje, ale čo je horšie, do zostrihu sa dostalo x grgo-kýcho-prd vtipov a nejedna šabľa, ktorou sa, žiaľ, Dospeláci 2 trošku diskvalifikujú od dobrej rodinnej komédie až na úroveň hrubozrnnej tínedžerskej zábavy. Bez problémov by sme sa zaobišli bez záberov na mužské slipy, toľko gayov a asi aj repete s jeleňom.

Dospeláci 2 Dospeláci 2

No pri pohľade na toľko postáv a scén sa budete väčšinu času baviť. Viaceré deti majú jasný potenciál a výborné momenty. A medzi mojich favoritov patrí dvojica policajtov, vyššieho hrá Shaq O’Neill s kvalitnými scénkami. Odzbrojujúco pôsobí finále, kedy sa desiatky postáv stretnú na jednom mieste a zložia si účty. Vtedy sa obrovská paleta hercov na jednom mieste oplatí a zábava graduje.

Adam Sandler nie je na plátne stále a možno je to aj dobre; kopa iných hercov má lepšie línie i vtipy. Akoby menšia kríza pokračovala tretím rokom a herec nevedel čo ďalej. Návrat k známej postave mu sedí, no jeho parťáci vyznejú lepšie. Silený humor je viditeľný, čo je škoda, lebo táto partia by mohla utiahnuť ešte aj jeden diel navyše. Otázne je, či by to nebola kópia minulých častí.

Ako letná komédia a slabšia dvojka v sérii Dospeláci 2 stačia. Netreba čakať viac ako 100 minút osvedčenej zábavy. Herci sú v správnych rolách, ale malé mestečko vám mnoho priestoru nedá.

Grown Ups 2 (USA, 2013, 101 min.)
Réžia: Dennis Dugan