NA CUDZÍ ÚČET

NA CUDZÍ ÚČET

6.0

Na cudzí účet je komédia, čo urobila za Veľkou mlákou celkom slušnú dieru v kinách a hoci dlho vyzeralo, že sa k nám nedostane, prichádza. Režíroval ju Seth Gordon, má na konte Šéfov na zabitie či iné komédie a do hlavnej dvojroly obsadil Mellisu McCarthy, nominovanú na Oscara a Jasona Batemana, ktorý dokáže byť veľmi vtipný, ak sa trafí do roly.

Premisa je zaujímavá: Sandy Patterson bol úspešný chlapík, s dobrým džobom, pekným domom, milou rodinou. Ale jedného dňa prišiel na čerpaciu stanicu a pumpár mu ohlásil vybrakovanú kreditku. Neexistuje, pomyslel si Sandy, no udalosti nabrali rýchly spád, keď ho dokonca zatkli a predvolali pred súd. No Sandy sa stal v skutočnosti obeťou zlodejky identít, ktorá využila jeho meno (znie mužsky i žensky súčasne). Riešenie situácie je jednoduché, treba ju dolapiť a priviesť na súd. Diana odmieta vydať sa do rúk spravodlivosti; tvrdohlavý Sandy rieši situáciu po svojom.

Na cudzí účet má rozhodne dva solídne prísľuby: samotný námet a obsadenie hlavnej dvojice. Od oboch sa odvíja vaše personálne hodnotenie, pretože vám nemusí sadnúť, ak nie ste pripravení na odlišný štýl humoru. Jeho individuálna pozícia v žánri pripomína čiastočne Deadline s Robertom Downey, Jr., ktorý bol podobne promovaný ako komédia dvoch silných hercov a mnohým vlastne neprišla vôbec zábavná. Na cudzí účet sa totiž zo svojho dobrého námetu pomerne rýchlo vymaní a okolo zámeny identít či sveta podvodníčky sa dlho neobšmieta. Je to veľká škoda, lebo náčrt je plný sľubných nápadov a kým sú herci vo svojom svete, sú veľmi presvedčiví – aj Bateman ako typický makač z predmestia, aj McCarthy ako originálna podvodníčka.

Na cudzí účet Na cudzí účet

V momente, keď dôjde k nevyhnutnému stretu to na chvíľu medzi nimi zaiskrí, no ich svety sa začnú pomerne rýchlo zlievať a zrazu film mení svoj žáner na bežnú road-movie. Videli ste ju x ráz, má svoje silnejšie i slabšie chvíľky, ale je to iba komédia s dvomi hrdinami na cestách, kde ich stretávajú fakt bizarné momenty (preto vyššie porovnanie s Deadline). Celkovo však upadne tempo a žiaľ, aj kadencia vtipov. Rôzne elementy nestačia hrdinov prekvapiť, oni zase na ne reagovať a už sa tešíte na koniec. Vedľajšie postavy sa často iba mihnú, hoci neraz ide vskutku o zaujímavé figúrky, no scenáristi radšej upaľujú preč. Škoda, času v stopáži na epizódy je dosť.

Vo výslednom zúčtovaní je preferencia hercov kľúčová. Bateman musí vyjsť zo zóny komfortu a nasadiť tvrdohlavú odhodlanosť v snahe obhájiť svoju pravdu. Jeho humor je podobne ako v iných filmoch skôr verbálny, zatiaľ čo Melissa McCarthy si berie situačný a často hrubozrnný humor. Opäť dôjde na hádzanie tyčky, sexuálne podtóny a v jej podaní môže ísť neraz o menej akceptovateľný gag ako pri Scary Movie. Na druhej strane ide opäť nadoraz a jej fyzický humor dokáže pobaviť.

Na cudzí účet Na cudzí účet

Je škoda, že Seth Gordon tento raz svojich hercov nevyžmýkal tak dobre, ako napríklad svoj ansámbl v Šéfoch na zabitie. Je to stále ľahko nadpriemerná komédia, ale potenciál bol väčší.

Identity Thief (USA, 2013, 111 min.)