SMRTONOSNÁ PASCA: OPÄŤ V AKCII

SMRTONOSNÁ PASCA: OPÄŤ V AKCII

6.0

Dvadsaťpäť rokov po odštartovaní prichádza piaty diel Smrtonosnej pasce. Akčná séria, ktorú si niektorí mýlia so Smrtonosnou zbraňou (tam kde hrá Willis je čo? A tá druha je s Gibsonom), sa konečne dostáva na vyšší počet pokračovania. Ale fakt je, že po výborných dvoch dieloch sa séria stále hľadá. Čo môže ponúknuť päťka a má Bruce Willis ešte na poriadnu akciu?

V Rusku sa chystá súdny proces, v ktorom má väznený chlapík Komarov svedčiť proti mocnému Chagarinovi. Zhodou okolností sa na „dovolenku“ do Moskvy vydá John McClane, ktorý zistil, že sa tu nachádza aj jeho syn, t.č. agent CIA, akurát sa dostal do lochu a hrozí mu doživotie. Je na ňom, aby ho zachránil a spustí sa séria akcií, kedy sa ukáže, na čom vlastne junior pracuje.

Americké kritiky rozmetali najnovší diel Smrtonosnej pasce na franforce, tržby nie sú úžasné, ale po 25 rokoch očakávaní sa nemožno čudovať. V Hollywoode je veľmi náročné nadviazať na tieto klasické série rozprestierajúce sa naprieč štyrmi dekádami, lebo v žánri sa zmenilo veľa. Štvrtý diel (inak úžasne naťahovaný) priniesol modernú akciu i kyberprotivníka, ale podľa mnohých fanúšikov bol odvarom z toho, čo fungovalo, akurát Willis odviedol výkon na úrovni možnosti.

Smrtonosná pasca: Opäť v akcii Smrtonosná pasca: Opäť v akcii

Nová Smrtonosná pasca rezignuje na premakanú zápletku a štedrú stopáž. Pôsobí opačne, dej má 89 minút čistého času a väčšinu vypĺňa solídna akcia, ktorú má pod palcom John Moore. Mnohí ho poznajú vďaka akčnému filmu Za nepriateľskými líniami z roka 2001. Paradoxne k nemu má tento film najbližšie – jednoduchý náčrt diania (dvaja Rusi bojujú proti sebe, dvaja Američania sa do ich konfliktu zapletú) slúži ako základ pre zručne natočené akčné scény. Efektný úvod (kde sa Rytmus mihne na 1,5 sekundy, a mnohí by potrebovali v kine funkciu Pause, aby ho zbadali), top naháňačka na ruských cestách s dodávkou, obrneným vozidlom a 4x4 Mercedesom, vtrhnutie na tajné miesto, prestrelka na hoteli či finále v Černobyle.

Námet na akčné scény znie tak jednoducho až banálne, že vo finále fungujú jednoduchému účelu. Zabaviť vás hlučnou akciou, ktorá uháňa non-stop a je efektne strihaná, snímaná, ozvučená. Je to prehliadka toho, čo v Hollywoode roky funguje; s výnimkou spomalených záberov pôsobí takmer staromódne. Osobne tento prístup kvitujem a Smrtonosná pasca je jeden z mála filmov tohto roka, kde nemusia tvorcovia zbytočne pridávať hluché scény či vatu, aby film pustili do kina.

Ako samostatný akčný film by dostal okamžite poctivú sedmičku i odporúčanie vidieť. No tento akčný biják očakávajú aj fanúšikovia série, tí budú dosť prekvapení (či rozčarovaní), kam sa séria dostala. Willis očividne nie je v pôvodnej forme, ale v akčných scénach si vedie dobre (lepšie sa cíti pri doručovaní sarkastických hlášok). Jeho postava už nemá taký veľký priestor a silno stavila na juniora. Jai Courtney z traileru vyznel ako vševedko, čo by si v teréne zaslúžil skôr po papuli a spočiatku sa vám nemusí pozdávať v drzej polohe. No keď ho bieda donúti pracovať s tatkom, vzniká solídny tandem, ktorý sa dokáže doberať, spolupracovať i dopĺňať v akcii a vy uveríte, že táto rodina má svoje akčné grády. Na odovzdanie štafety to ešte nestačí, ale po eventuálnej šestke môže byť mladý pripravený potiahnuť akciu sám. Willisovi zrejme lepšie sadne tento rok Red 2.

Menej presvedčivá je Smrtonosná pasca 5 vo svojej neakčnej, dejovej línii. Keď sa snaží každých 30 minút otočiť dej a priniesť nový zvrat, nie je to príliš presvedčivý ťah, no dá sa akceptovať. Aj záporáci chcú byť takí cool („na Američanoch nenávidím všetko“) až hraničia s líniou paródie, čo pri chrúmaní mrkvy spôsobuje skôr úsmev ako rešpekt. Tento film sa neberie vôbec vážne; a čím skôr to pochopíte, tým viac si ho môžete užiť. Vrátane rodinného epilógu McClane klanu.

Vzhľadom na hodnotenie minulého dielu a príslušnosť k sérii volím kompromisnú šestku. Ale ak vám na detailoch série nezáleží a ste ochotní ju obetovať v prospech poctivej akcie, berte sedem.

A Good Day to Die Hard (USA, 2013, 105 min.)
Réžia: John Moore. Scenár: Skip Woods. Kamera: Jonathan Sela. Strih: Dan Zimmerman. Hudba: Marco Beltrami. Hrajú: Bruce Willis, Jai Courtney, Sebastian Koch, Mary Elizabeth Winstead, Yuliya Snigir, Roman Luknár, Patrik Vrbovský

autor Michal Korec 18.3.2013
6.0
2.8