JACK REACHER: POSLEDNÝ VÝSTREL

JACK REACHER: POSLEDNÝ VÝSTREL

7.0

Tom Cruise sa vlani etabloval ako borec, ktorý dokáže lámať rebríčky kín vo sviatočnom období. A tak sa rozhodli v Paramounte nasadiť Toma do akcie znova, no tento raz do krimi, ktorá má vraj potenciál odštartovať úplne novú sériu.

Za bieleho dňa sa v Pittsburghu strhla streľba. Jeden vojak sa rozhodol zmeniť bojisko v Ázii za civilné prostredie a z parkoviska chladnokrvne odstrelil päť náhodných ľudí. Prvá obeť sedela na lavičke, druhá sa ponáhľala na míting, iná kráčala s nákupnou taškou z centra. Verejnosť je šokovaná, polícia už pátra po vrahovi a vďaka viacerým dôkazom a minci z parkovacieho automatu ho lapia rýchlo. James Barr je sniper, ktorý už raz v Bagdade podobnú vražednú misiu podnikol, takže obviniť je ho ľahké. A on pri výsluchu napíše iba jednu vetu – Zožeňte Jacka Reachera.

Kto je Jack Reacher? My diváci máme výhodu, pretože v ňom vidíme novú rolu Toma Cruisa. Bývalý vojenský vyšetrovateľ, eso z armády, ktorý dnes žije čudesný a ťažko vystopovateľný život. Pozerá sa na dôkazy iba raz a pamätá si ich okamžite. Ostražito sleduje dianie okolo seba, neustále v podozrení, že keď sa objaví na mieste činu, hneď mu pôjdu po krku. Pretože zdanlivo jasný prípad môže mať viacero riešení – a ako tvrdí Reacher, azda je James Barr skutočne vinný a on ho prišiel iba pochovať.

Paramount pri tomto filme dosiahol veľké množstvo paradoxov. Na jednej strane má osvedčenú literárnu predlohu od Lee Childa, ktorá má už 17 kníh a ďalšie mu utešene pribúdajú. Posledný výstrel je až deviata z nich a len fanúšikovia série asi pochopia, prečo začína séria práve tu, keď existuje veľa príbehov pred ním. Ako skok do série funguje, Jack Reacher je zo svojej povahy typ hrdinu, ktorý sa môže objaviť znenazdajky vďaka svojmu štýlu života. Druhou stávkou na istotu je Tom Cruise. Pravda, oproti predlohe nemá takmer dva metre a typ hromotĺka by sa fyzicky hodil do akcie viac, ale svojím štýlom (isteže hrá Cruise stále ten istý typ hrdinu, či je Ethan Hunt alebo nový Jack) si vás podmaní. Tieto dve devízy by mali filmu zaistiť komerčný úspech a snahu pokračovať.

Jack Reacher: Posledný výstrel Jack Reacher: Posledný výstrel

Jack Reacher je zvláštny charakter a film pôsobí neraz čudácky podobne ako jeho hrdina. Úvodná scéna je ľahko/ťažko pozerateľná a neuveriteľne brutálne natočená v štýle, že ako diváci pozeráme hľadáčikom snipera (s neznámou identitou, pochopiteľne) po prístave, máme možnosť si vybrať ciele a potom sa spustí paľba. Je to bizarná hra s divákom, ktorý si pomalý sám ide vytypovať, kto budú obete a ako sa im bude dej venovať. V kontexte s nedávnymi vianočnými sviatkami a reálnou streľbou v USA ide o odvážny moment a je snáď zázrak, že tento film Paramount okamžite nestiahol.

Celkové vyznenie filmu je skutočne zvláštne a mieša momenty zábavné (najmä v oblasti dialógov, ale aj vyšetrovacích postupov Reachera), ktoré pekne ironizujú celý krimižáner (akoby od čias Colomba) a napínavé, keď sa po úvodnej strieľačke dočkáme pomaly scén vlastného mučenia. Je neuveriteľné vidieť, že taký celok môže fungovať a hladko si upaľuje vpred vo veľkorysej stopáži 130 minút. Ani na chvíľu sa nenudíte, hoci tempo je pomerne pomalé. Zrejme môže za to zatiaľ dosť neobrúsený štýl Christophera McQuarrieho, pre ktorého je Reacher len druhý film po 12 rokoch! Na jednej strane má Reacher k dispozícii moderné prostriedky a film je moderný. No keď majú prísť akčné scény alebo znieť hudba, akoby sme sa vrátili do 80. či 90. rokov minulého storočia, o čom svedčí bum-bum finále.

Ale je to zaujímavý celok, ktorý si dokážete užiť. Čím viac máte napozeraných filmov, tým vás môže Jack Reacher viac potešiť, pretože je to skutočne neortodoxný kúsok. Až taký, že stál iba 60 miliónov a kočíruje ho akoby debutant. V zápornej roli vystupuje Werner Herzog (áno, ten W. Herzog!) a hudbu robí niekto úplne neznámy. Antivianočný film zrejme musí figurovať v ponuke od minuloročných Mužov čo nenávidia ženy – a tento je celkom podarenou kombináciou. Akčného, krimi i zábavného. Moderného i staromódneho. S veľkou hviezdou a neznámym tímom za kamerou či hudobnou taktovkou. Nečakajte bežný blockbuster, akčných scén je sotva päť. Ale ak máte chuť na krimi, kde sa odhaľuje zápletka skutočne do detailov a zaujímavým spôsobom, budete na správnej adrese.

Jack Reacher ponúka zaujímavú kombináciu a je otázne, či bude natoľko úspešná, aby si dal Tom aj repete. Osobne by som videl pokračovanie rád – či s rovnakým alebo iným režisérom, ten potenciál tu skutočne žije a niekto v Paramounte nakoniec stavil na Toma, Christophera i Jacka správne.

Jack Reacher (USA, 2012, 130 min.)
Réžia: Christopher McQuarrie. Námet: Lee Child – román Výstrel (2005). Scenár: Christopher McQuarrie. Kamera: Caleb Deschanel. Strih: Kevin Stitt. Hudba: Joe Kraemer. Hrajú: Tom Cruise, Rosamund Pike, Robert Duvall, Richard Jenkins, Werner Herzog

autor Michal Korec 3.1.2013
7.0
4.9