NÁVRAT DO SILENT HILL 3D

NÁVRAT DO SILENT HILL 3D

4.0

Atmosférický Silent Hill mnohí považujú za najlepší videoherný film. Mal šikovného režiséra, aj dobrého scenáristu a produkciu priamo od japonského tvorcu, Akira Yamaoka, ktorý dodal i soundtrack. Bol to intenzívny dvojhodinový výlet do tajomného mestečka a väčšinu času fungoval.

Pokračovanie sa odohráva takmer o dve dekády neskôr. Hlavnou hrdinkou je Heather sužovaná temnými silami, pred ktorými neustále uteká. A po dovŕšení osemnástich rokov ju čaká temný výlet – jej otec zmizne a nechá jej iba varovanie, aby v urgentnom prípade (keby sa mu niečo stalo) neodišla do Silent Hill. Dievčina urobí jedinú vec, ktorú nemá, a putuje do mestečka hrôzy, bude čeliť svojmu osudu a možno nájde svojho otca alebo odpovede na otázky vo svojom živote.

Večný problém videoherných adaptácii je v preklenutí ich aktívného prístupu k hráčovi do pasívneho sledovania filmu. Hocikto povie, že adaptácia musí bodovať, keď bude mať film väčší rozpočet, máte sa na čo pozerať a celý dej zhutní na tretinu času, ale to jednoducho nemôže fungovať týmto spôsobom. Videohry sú ešte stále tvorené tak, že aj po vystrihnutí deja väčšinou nedajú dokopy kompaktný celok na sledovanie. Ostanú vám prázdne miesta, ktoré sú v hre hrateľnými pasážami, no vo filme ich treba vyplniť.

Dej nového filmu Silent Hill nie je úplne originálny, vo veľkej miere si požičiava kostru z videoherného Silent Hill 3. Zhodná je postava Heather putujúca do Silent Hill, čeliaca démonickému zlu. Je to dobrý nápad, lebo druhý diel videohry rozprával iný príbeh a tu aspoň čiastočne nadobudnete pocit, že sa pozeráte na film rovnakej série. Prvá časť filmu je relatívne dobrá – Heather putuje do Silent Hill, spoznáme jej spolužiaka (perfektný potenciálny cieľ, keď začne na plátne panovať hrôza). Druhá sa však mení na spleť akčných, hororových i bizarných scén, kde začnú vyliezať monštrá, predmety lietajú do 3D kamery a celé snaženie z prvého dielu i série vyjde takmer navnivoč.

Návrat do Silent Hill 3D Návrat do Silent Hill 3D

Existujú dvojaké momenty po príchode do tajomného mestečka. Prvé sú nervydrásajúce a majú vás držať v napätí, kým sa niečo stane. Hrdinovia sa zakrádajú po záhadných uliciach či postávajú vo zvláštnej izbe. Tieto scény nie sú úplne mimo, ako sa môže zdať, skôr nešikovne odkazujú na momenty z iných dielov videohernej série a fanúšikovia si možno spomenú, že štvrtý diel mal akurát podtitul The Room alebo sa im vybavia zahmlené ulice z inej časti. Lenže zatiaľ čo vo videohre slúžili ako kulisy a hráč v nich mohol pobehovať, tu sa nič nedeje. Toto je presne ten problém, že film je statickejšie médium a pozorovateľa musí pritiahnuť niečím iným ako dlhými minútami v tajomnej atmosfére. Inak príde nuda a snaženie je fuč.

Druhý Silent Hill však ponúka aj akčnejšie scény, no vyznievajú dosť zvláštne. Buď sa valia na vás príšery (pravda, niekedy umne poskladané a strašidelné) alebo hrdinovia utekajú pred niečím, čo v tmavom 3D ani neuvidíte. Všetky beštie videné v traileri sa predstavia, no budete dosť prekvapení, že akčný element sa minie cca za 15 minút celkového času.

Návrat do Silent Hill je totiž lacný film a je to cítiť na každom kroku. Efekty sú slabučké a 3D pomáha akurát zakryť, že na plátne sa veľa nedeje. Minimum efektných scén je dané rozpočtom na úrovni 20 miliónov, za ktorý ťažko natočíte efektný akčný horor a ani nebude na vás hádzať fantastické kreatúry či sympatických hrdinov. Je fajn vidieť odporné časti mesta, v ktorých by ste nechceli byť, na druhej strane vás sklamú slabučké interiéry (asi točené v sklade).

Apropo, atmosféra. Čím ďalej film ide, tým sa vytráca tajomno a ostáva iba bežný akčný horor, kde sa viac strieľa, huláka, vybuchuje a akože ľakajú diváci v kinosále. To je úplne iný štýl, čo nám prezentoval prvý diel filmu. Navyše, Silent Hill ako videohra sa vždy túžil vymaniť z prostredia béčkového hororu a priniesť kvalitný zážitok a prvý film tento cieľ úspešne skopíroval. Ale druhý doň spadol až po uši. Prirátajte si ešte nesympatických hrdinov v hlavných úlohách a je to všetko.

Návrat do Silent Hill je akoby návrat do inej filmovej série. Oproti prvému dielu cítiť slabší rozpočet i výsledný pocit, ale budem úprimný – stále je to PODSTATNE lepší film ako piaty Resident Evil.

Silent Hill: Revelation 3D (Francúzsko/ USA, 95 min.)
Réžia: Michael J. Bassett. Scenár: Michael J. Bassett. Kamera: Maxime Alexandre. Strih: Michele Conroy. Hudba: Jeff Danna, Akira Yamaoka. Hrajú: Sean Bean, Radha Mitchell, Carrie-Anne Moss, Kit Harington, Adelaide Clemens, Malcolm McDowell, Deborah Kara Unger, Erin Pitt

autor Michal Korec 3.12.2012
4.0
1.5