REAL STEEL: OCEĽOVÁ PÄSŤ

REAL STEEL: OCEĽOVÁ PÄSŤ

5.0

"Real Steel je mojou odmenou od Spielberga za komédie, ktoré som nakrútil." Neviem, či si Shawn Levy a jeho darčeky divákovi, ako remake Ružového pantera, či obe Noci v múzeu, zaslúžili dôveru hodnú akčného veľkofilmu. Príbeh o robotickom boxovaní je natočený podľa poviedky klasika sci-fi Richarda Mathesona. Jeho námety The Box, Ozveny mŕtvych a Som legenda boli na plátnach doteraz úspešné a inteligentné. V negatívnej recenzii na Rotten Tomatoes som si o novom filme ale prečítal, že by ho mali premenovať z Real Steel (Skutočná oceľ) na Real Steal (Skutočná krádež).

Pravdou je, že už úvodná pesnička od Alexiho Murdocha bola odkukaná z drámy Away we go. Navyše kedy tu naposledy boli bojujúci roboti doplnení o ľudské problémy?  Neprodukoval to tiež Spielbeg a Dreamworks? Pridajte si klišé športových filmov, Jackmanovho boxera na dôchodku, jeho morálny vývin a že centrom príbehu je možno najväčší hollywoodsky fetiš, vzťah otec-syn.

Na druhej strane, Real Steel je viac menej znesiteľná rodinná žánrovka, štýlovo a dynamicky nakrútená. Za rohom nečíhajú prekvapivé dejové zvraty, či originalita, tempo rozprávania je konštantné a záver predvídateľný. Pre diváka bez predsudkov stráviteľný a zábavný víkendový doplnok. Pre chlapcov od 12 do 15 rokov film sezóny. Pre náročnejších strata času.

Real Steel: Oceľová päsť Real Steel: Oceľová päsť

Rok 2020, svet športu sa zmenil. Zápasníci riskujúci zdravie a vlastné telo boli nahradení robotmi na rôznych úrovniach kvality a estetiky. Nemajú slobodnú vôľu, slúžia ako bábky skúseným ľudským majiteľom. Charlie je jeden z tých, ktorí ich používajú pre zárobok. Stará sa iba o seba, prípadne o existenciu svojho robota. Topí sa v dlhoch a jazdí v nákladiaku. Po smrti svojej bývalej priateľky doslova predá svojho syna Maxa do opatery jeho príbuzných. Druhým bodom dohody ale je, že s ním Charlie musí stráviť celé leto. Že to bude jedno nezabudnuteľné obdobie ich života, netušia dovtedy, kým na skládke nájdu výnimočný stroj Atom. Nasleduje scenáristický koncept "zo šrotu hrdinom" ľahko čitateľný z traileru.

Dizajn robotov pripomína viac korodujúcich Terminátorov, než nablýskaných Transformers a pomohla im obľúbená triková technológia motion capture. Pohyby mechanických zápasníkov kopírujú ľudské. Konzultantom tvorcov bola hviezda boxu 80tych rokov, Sugar Ray Leonard. Prostredie vo filme zas využíva štýl Americana, teda prvky odkazujúce na históriu Štátov (vidiecke trhy, country, krotenie býkov, jazda pustatinou). Čo ale môže na Európana pôsobiť aj odpudivo. Levyho akcia v ringu je síce efektne zostrihaná, ale dopredu vypočítateľná a teda bez napätia. Hugh Jackman je ako Charlie sympatický, Evangeline Lilly z Lost je sympatická tiež a syn Dakota Goyo mierne otravný.

"Robil si tak dlho s robotmi, až si sa stal jedným z nich," odkázala Charliemu jedna postava vo filme. Rovnakú kritiku venujem aj tvorcom. Real Steel je film marketingu, kde je každá emócia a scéna dopredu kalkulovaná a generovaná podľa psychologických štatistík na vkus cieľovej skupiny. Oproti Levyho "chuťovkám" je chvályhodná snaha o žánrový a kvalitatívny posun, ale stále ho možno hodnotiť pozitívne iba z formálnej stránky. Film, ktorého plagáty mali vysieť v McDonalde a nie pri internáte v Mlynskej doline. Zúfalý pokus o preplazenie sa nad priemer a dvojhodinové déja vu. Smutné je, že štúdio Dreamworks v roku 1994 vzniklo na podporu nekonvenčného filmu. Hanba a sklamanie...

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU FILMU

Real Steel (USA, 2011, 127 min.)
Réžia: Shawn Levy. Námet: Dan Gilroy. Scenár: John Gatins. Kamera: Mauro Fiore. Hudba: Danny Elfman. Hrajú: Hugh Jackman, Dakota Goyo, Evangeline Lilly, Anthony Mackie, Kevin Durand, Hope Davis