ELITNÍ ZABIJACI

ELITNÍ ZABIJACI

5.0

Akční hrdinovia majú svoj potenciál aj vo vyššom veku. Svoje o tom vedia chlapci z Expendables a aj iní borci by mohli zdieľať svoje skúsenosti. A ako môže dopadnúť akčný film, kde sa stretnú búchači z viacerých generácií? Prekvapivo priemerne, ak zabudnete, o čom a ako to vlastne točíte. Potom vám nepomôže ani chameleón Clive Owen, nadaný držkomlátič Jason Statham či legenda De Niro.

Na začiatku bol sľubný džob. Ukrutne bohatý ománsky šejk má pár mesiacov do konca života a jeden veľký cieľ – krvavú odplatu britským jednotkám SAS, ktoré mu zabili troch synov v bitke o Omán. Je to fuška, ktorá sa neodmieta a De Niro ju vezme naslepo. Keď sa v Ománe dozvie typy cieľov, radšej by sa misie vzdal, nakoniec sa však preštrikuje k svojmu žiakovi Stathamovi, ktorého má presvedčiť, aby sa na akčnú fušku podujal – problém je, že Statham už po akcii netúži. Ale nakoniec idú do akcie a sily si majú zmerať najmä s ochrankou SAS, na čele ktorej stojí Owen.

Natrénovaní chlapci odlišných charakterov bojujúci za odlišné strany? Charakterní herci, aj akčné esá v jedinom filme? Zaujímavá zápletka o šejkoch, zmenách strán hrdinov a ich vzájomný stret? Zoberte jed na to, že ak dáte túto látku skúsenému tvorcovi, urobí z nej pútavú akciu. Nízke hodnotenie je teda dôkaz, že počas tvorby niekto zlyhal; Gary McKendry si zobral na druhý film vo svojej kariére príliš veľké sústo. Nedokázal ukočírovať svojich hercov a čo je smutnejšie, nevedel sa rozhodnúť čo tvoriť.

Pretože hoci námet znie ako treskúca akcia, práve tento element je relatívne slabo spracovaný. Najprv vás prekvapí nízky počet akčných scén, potom zase ich slabé tempo a nakoniec minimálna invencia. To, na čo ste sa prišli pozrieť, vás môže paradoxne najviac nudiť. De Niro s veľkým kvérom je dobrá spomienka, ale problém je typ akcie a vyústenie, do ktorého je zasadený. Jediný štandard si odohrá asi len Jason Statham, no ten zase nemá toľko priestoru (a film pre seba) ako je zvyknutý.

Elitní zabijaci Elitní zabijaci

Problém je v scenáristickom uchopení. Elitní zabijaci vznikli podľa skutočných udalostí a námet bol zrejme podstatne košatejší a o niečom inom ako výsledný film. Zrejme sa mu nepodarilo vypreparovať všetko esenciálne. Máloktorý divák totiž môže pochopiť, prečo sa tie charaktery museli stále meniť, raz niekto bol agentom, potom je ich ochrancom atď. Samotný film s výnimkou niekoľkých akčných scén ani nechce tajiť svoje ambície byť psychologickou drámou či politickým trilerom zároveň, ale to sa zrazu dostávame na križovatku, kde si autori zabudli vybrať. A tak v skutočnosti idú krížom-krážom cez pole a cesty žánrov náhodne pretínajú.

Výsledok je bizarný: málo akčné, zdĺhavé predstavenie, kde sa menia zamerania postáv, smerovanie, aj motivácie v deji, ale je to občas nuda. Pritom po formálnej stránke by tu potenciál bol: politické hry, množstvo lokalít a historické pozadie za šejkom i agentmi. Ale narácia tu neskutočne drhne – po čase vás prestane zaujímať, prečo je dakto vo väzení, či sa niekto zdráha pomáhať inému atď. Na motiváciu postáv je na jednej strane vyhradené obrovské množstvo času, ale pri komplikovanej schému je ťažké pochopiť ich. A tak po čase sledovanie drámy vzdáte a chcete vidieť akciu – ale tej je zase málo.

Elitní zabijaci Elitní zabijaci

Musíte byť skutočne odhodlaní dopozerať toto dielko do konca, ale ak máte slabosť na hercov, budete azda aspoň trošku spokojní. Jason Statham totiž ubral z typickej akcie a dostal priestor na plnší výkon. Síce je v ňom občas stratený a radšej by sa vrhol do zbesilej scény, no je to zaujímavá zmena. Clive Owen je obsadený dobre a prekvapuje vo viacerých scénach. De Niro je tu skôr do počtu a veľa si ho neužijete. Škoda, že chýba viac scén, kde by boli všetci traja v akcii a venujú sa iným postavám...

Top potenciál, slabé spracovanie. Prepálená stopáž, no zaujímaví herci. Chvíľu akčný film s agentmi, potom pomalá dráma o motivácii. Elitní zabijaci chcú byť všetkým, no na sto percent nefičia v žiadnej kategórii. Škoda, lebo kto vie, kedy sa toľko hercov zase stretne pokope.

Killer Elite (USA / Austrália, 2011, 105 min.)
Réžia: Gary McKendry. Námet: Ranulph Fiennes – román The Feather Men (1991). Scenár: Gary McKendry, Matt Sherring. Kamera: Simon Duggan, Alain Duplantier. Strih: John Gilbert. Hudba: Reinhold Heil, Johnny Klimek. Hrajú: Robert De Niro, Jason Statham, Clive Owen, Yvonne Strahovski, Dominic Purcell, Grant Bowler

autor Michal Korec 8.10.2011
5.0
-