FÍZLI ZO ZÁLOHY

FÍZLI ZO ZÁLOHY

7.0

Keď SLJ a The Rock už nemôžu do akcie, musia nastúpiť skryté akčno-komediálne jednotky...

Newyorský policajný zbor sa dlhý čas mohol spoľahnúť na svoje parádne esá. Jeden má tvár skaly a pevný úsmev, druhý sprosté hlášky a spolu tvoria parádne duo, ktoré pre pár desiatok miligramov narkotík neváha zošrotovať pár štvorkolesákov či celý blok metropoly.

No ani to superduo nebude vždy pokope či sa zošrotuje raz natoľko, že zboru nebude poruke pre ďalší prípad. A čo sa stane pri zdanlivo nenápadnej lúpeži klenotníctva? Do akcie vyrazí iná dvojica. Úplne nesúrodá a kancelárskym džobom otrávená, kolegami vysmievaná a v teréne neskúsená. No do policajného zboru sa Gamble a Hoitz nedostali omylom a začnú využívať skutočne netradičné metódy vyšetrovania. Rýchlo sa dostanú na stopu aj miliardárovi Davidovi Ershonovi, ktorý najprv robí čachre so stavebnými povoleniami, no zároveň rozohral aj hru o 32 miliárd...

Fízli zo zálohy sú ďalším pokusom o oživenie kedysi obľúbeného žánru akčných komédií o parťákoch – ešte pred pár rokmi bol tento žáner živý, no keď odišli chlapci zo Smrtonosnej zbrane do dôchodku v štýle „na tieto sračky sme už starí“ (we’re too old for this shit), musel prísť nový vietor. No ako sa už v prvej časti filmu ukáže, sme síce stále v žánri akčnej komédie, ale o tú akciu tu až tak nejde. Síce sa tu v intre jazdí o dušu, eso štverá po kapotách áut a ani poschodové autobusy neostanú naprázdno bez zapojenia polišov, no akcia to nie je príliš prehľadná či do detailu premakaná. Celý film obsahuje pár naháňačiek, trošku streľby a dva výbuchy, čo je na 100-miliónový rozpočet pomerne málo.

Fízli zo zálohy Fízli zo zálohy

No Adam McKay, pomaly dvorný režisér Willa Ferrella, si je vedomý, že dostal dve iné devízy filmu a tie využíva naplno. Will Ferrell a Mark Wahlberg sú skutočne netradičnou dvojicou, no s výbornou chémiou. Absentuje vzťah učiteľa a žiaka, či tvrďáka a mäkkýša, nahradzuje ich sympatickým doťahovaním neskúsených, ukvákaných, nesúrodych kolegov. Sú to zároveň bežní ľudia s vlastnými problémami v súkromí či minulosti, ktoré sa im vrhajú do riešenia zločinu.

Fízli zo zálohy sú dobre napísaní – vyšetrovanie zaberá zhruba polovicu filmu, nie je úplne predvídateľné, pretože zrazu príde úplne iná odbočka, čo s prípadom nemusí mať vôbec nič spoločné. Je to dané menším prepracovaním - ale často na to prichádza skvelý gag. Zväčša sa humor skrýva v dialógoch, občas v situačnej komike, no už v pätnástej minúte je jasné, že filmu dominuje Will Ferrell so svojím humorom. Je to celkom zvláštny mix - parťácka komédia a uletený štýl Ferrella a aj preto pôsobí celkom sviežo. Sú tu bežné scény nováčikov v teréne, ale vzápätí aj odzbrojujúca etuda tučniaci vs. lev, príchod Evy Mendes na scénu ako Ferrellovej manželky či návšteva jeho bývalej a celá línia vysokoškolskej minulosti odhaľujúcej nečakaný úspech u žien. Humor je to zväčša uletený, len málokedy totálne nekorektný - a slovenskému divákovi občas neprístupný, lebo gagy treba vyčítať z rýchlych dialógov či poznať americké reálie.

Fízli zo zálohy Fízli zo zálohy

Ale je tu aj Mark Wahlberg, mimoriadne prekvapujúci v dobre napísanej roli policajta, ktorý raz urobil chybu v teréne na štadióne, nesie aj traumu z milostného života a reve na každého, čo mu príde pod ruku. Wahlberg nie je úplný akčný hrdina ako ho poznáme z iných filmov, ani vtipkár Ferrellovho formátu, skôr hľadá v sebe správneho chlapa, čo chce niečo dokázať. Casting dopĺňajú veľmi dobre vedľajšie roličky - Michael Keaton ako policajný šéf či Steve Coogan ako miliardár.

Viac ako typická akčná komédia sú Fízli zo zálohy novým víťazným ťažením Willa Ferrella – ale celkom úspešným. Kto ho miluje, nemá čo riešiť a ostatní majú šancu na jeho humorný štýl naskočiť v inom žánri.

The Other Guys (USA, 2010, 107 min.)
Réžia: Adam McKay. Scenár: Adam McKay, Chris Henchy. Kamera: Oliver Wood. Strih: Brent White. Hudba: Jon Brion. Hrajú: Will Ferrell, Mark Wahlberg, Samuel L. Jackson, Dwayne Johnson, Michael Keaton, Damon Wayans Jr., Eva Mendes, Steve Coogan, Ray Stevenson

autor Michal Korec 7.10.2010
7.0
-