SALT

SALT

6.0

Angelina Jolie ako posledná akčná hrdinka na ceste za svojou nevinou.

Tento rok je skúška ohňom pre viacerých borcov i tvorcov. Vychádza veľa nových látok, zdanlivo jasných stávok na istotu. Toy Story 3 zarobiť musí, i Adam Sandler s Dospelákmi trafil na dobrú nôtu. a Tom Cruise zase nezarobil 100 miliónov dolárov! To je riadna zmena – lebo kedysi sa o ňom uvažovalo ako o hlavnom hrdinovi Saltu. Odmietol, a tak producenti prepísali scenár a poslali Angeline, či by nezobrala akčnú fušku.

Dej poznáte z traileru. Agentka CIA Evelyn Saltová pri jednej akcii narazí na neboráka, ktorý sa prekecne v štýle, že ruský špión menom Evelyn Salt ide zabiť v New Yorku prezidenta. Ako ste sami videli v traileru, Evelyn Salt je samotná Angelina Jolie a tá sa hneď po výsluchu zdvihne, odíde z miesta vyšetrovania a už je na úteku pred autoritami, ktoré v nej vidia nepriateľa štátu numero uno. Isteže postupom času dôjde k naháňačkám po celom meste, kde sa snaží skákať po autách, preskakovať nimi celé rady áut či križovatiek, meniť svoj vizuál prefarbením vlasov a neskôr svoju identitu. To všetko pre obhájenie svojej neviny a naplneniu skutočného cieľa...

Salt sa radí do súčasnej vlny zvláštnych filmov s kombináciou celkom dobrého výsledku, ale ešte nie veľmi kvalitným trailerom. Do tejto nešťastnej škatuľky začína paradoxne spadať čoraz viac filmov. V Salt pritom nejde o fakt, že trailer vám dobrovoľne vykváka veľkú časť deja tak, že do kinosály možno pokojne prísť 30 minút po logu štúdia. Celá časť filmu je točená predvídateľne, bez štipky invencie, nápadu – je to tradičné priemerné remeslo, ale funguje.

Salt Salt Salt

Druhá tretina začne konečne posúvať nevidené scény a divák zbystrí pozornosť pri zmenách tváre či akcie. Občas sa pridá zaujímavý zvrat a dej začína naberať na obrátkach, takže je to celkom dobrá očakávaná remeselná robota. Dokonca som mal dojem, že starý bard Phillip Noyce sa presne odhodlal vrátiť k svojim dobrým akčným filmom z 90. rokov.

No posledná tretina i scenárista Kurt Wimmer mu hádžu kolená pod nohy v snahe vytĺcť tu aspoň dobrý výsledok. Na tejto pôde sa totiž deje všetko kritizovateľné – x dejových zvratov, snaha byť úplne sofistikovaným filmom, preskakovanie logických bodov či snaha prekvapiť vo finále. Na tom by ešte nič nebolo, no je dvojnásobná škoda, že Salt je aj remeselne filmom dvoch polovíc.

V tej úvodnej sa Noycovi darí budovať napätie a servírovať kvalitné akčné scény. Salt je vlastne non-stop naháňačka v štýle Jamesa Bourne a dlho funguje. No z toho napínavého štýlu sa rýchlo presunie do bláznivých polosci-fi akcií, kde sa to nesype iba bláznivými zvratmi, ale prehnanými akčnými scénami, ktoré úplne nesedia s prvou hodinou filmu. Našinec bude namietať, že toto je predsa tá ním očakávaná gradácia a bláznivá akcia do druhej hodiny patrí – no to si už odporuje svojej nastolenej premise jednej agentky proti všetkým. Aj tu musia existovať dané pravidlá akcie – a nemožno prešaltovať akoby do druhého akčného filmu. Aj Bond či Bourne majú svoje medze, no Salt sa tvári, že ich nemá a v prešpekulovanom i premrštenom závere je to na škodu videného.

Salt Salt Salt

Samozrejme, Salt úplne neprospieva ani fakt, že napríklad na rozdiel od Brosnanových Bondov sa tvári úplne vážne, čo sa k akcii daného typu úplne nehodí. Márne budete hľadať odľahčené body či občasný vtip, ktorý by žáner a akciu posadil na vítane ľahšie nôtu. Tu je všetko totálne seriózne, no pol filmu s akciou na čele s tým vlastne nekorešponduje.

Existuje iba jedna cesta, ako si Salt užiť. Povedať si, je to iba letný akčný film. V tomto smere to bude fungovať. A dostanete napríklad ženskú verziu podobne ľahko nadpriemernej akcie, rovnako od Noycea, menom Svätý. Pamätáte si ho z roku 1997? Sotva. Nebudete si ani Salt.

Salt (USA, 2010, 100 min.)
Réžia: Phillip Noyce. Scenár: Kurt Wimmer. Kamera: Robert Elswit. Hudba: James Newton Howard. Hrajú: Angelina Jolie, Liev Schreiber, Chiwetel Ejiofor, Daniel Pearce, Hunt Block, Olek Krupa

autor Michal Korec 13.8.2010