NEJAKO SA TO KOMPLIKUJE

NEJAKO SA TO KOMPLIKUJE

7.0

Nestarnúca Meryl Streep a parádne duo Baldwin-Martin roztáčajú romancu na stare kolená.

Môj dobrý priateľ zo strednej školy mal v ľúbostných vzťahoch vždy jasno. A aj keď sa trošku opil a začal ich riešiť, vyšlo mu jedno a to isté – „je to veľmi zložité“. Podobný názov má i nová komédia Nancy Myers a potvrdzuje, že zlaté pravidlo kamoša platí, aj keď máte o 40 rokov viac.

Jane v podaní Meryl Streepovej je rozvedená žena, matka troch detí a chuť do života jej určite nechýba. Od rozvodu s Jakeom (A. Baldwin) síce ubehla takmer dekáda, no jeho miesto celkom slušne atakuje architekt Adam. No rodina, celistvá alebo rozvedená, sa spája v nepredvídaných momentoch a regulárnych dňoch ako promócia jedného z potomkov Jane. Je to ten moment, keď sa zíde celá rodina na jednom mieste a nastáva prehliadka citov. A medzi Jane a Jakeom zrazu preskočí tá povestná iskra. A už vzniká ľúbostný trojuholník, kde figuruje jedna žena, jej súčasný nový priateľ a zároveň tretí bod, ktorým je milenec a ex-manžel zároveň.

Je to už tak, hlava sa vám zamotá aj na prahu šesťdesiatky, stará láska nehrdzavie a pre svojich bývalých skrývame mnohí v srdci viac ako čestné miesto. Aj o tom je fakt, že je to veľmi zložité a dajú sa o tom točiť dobré, zábavné filmy. I keď Nancy Myers je ako Michael Bay romantických drám a komédií, do veľkej miery stávka na istotu a raz prekvapí oveľa viac, inokedy menej.

Nejako sa to komplikuje Nejako sa to komplikuje Nejako sa to komplikuje

Jej námet, síce na prvý pohľad ošúchaný, vedie k mnohým zábavným situáciám. Od intra filmu až do polovice solí jednu vtipnú scénku za druhou, má celkom dobrý scenár a dobre sa vyvíja. No prekvapivo sa neštíti sa ani pár sexuálnych narážok, ktoré by pobavili aj v tínedžerskom filme. Úprimne, niektoré sú nesmierne vtipné (prakticky všetky s Alecom Baldwinom!), ale iné pôsobia trošku trápne a hoci napríklad tridsaťročné publikum ich akceptovať bude, to šesťdesiatročné, čo prišlo na nový film s Meryl, môže byť máličko zaskočené, keď sa to hemží penisom a pod.

Ale čo, poviete si, keď sa blbne na staré kolená? Lenže Nancy Myers má tendenciu v niektorých filmoch napriek dobrej zápletke začať šermovať aj s vážnejšími témami (ako mi mierne znížila názor na Po čom ženy túžia) a aj jej nový film sa ku koncu začína pomaly vzďaľovať od svižného štartu k rozvláčnemu koncu. Je to finálna polhodina, ktorá by si zaslúžila riadne prestrihať, lebo zbytočne naťahuje stopáž. Alebo sme sa mohli finále zbaviť v prospech zábavnejších scén ako sú tie huličské momenty z párty, videochat, či nečakané kreácie Stevea Martina.

Je to sčasti škoda, pretože Nancy-režisérka je vždy lepšia ako Nancy-scenáristka. A tentoraz mám dojem, že si napísala slabší kúsok ako napríklad aj Prázdniny. Vie to však zachrániť voľbou hercov, kde ústredná trojica zapadá do diania absolútne bezchybne a každý ťahá film vpred. Mne osobne najviac imponuje duo Baldwin-Martin (a film je výborným navnadením k ich tohtoročnej oscarovej šou), ale je samozrejmé, že Meryl hrá výborne, dokáže zachytiť pochabosť mladice i vážnosť ženy a matky troch dospelých detí. Nezabúdam ani na soundtrack Hansa Zimmera; ten síce do filmu náramne zapadne, no v skutočnosti vykráda sám seba (Prázdniny), ako nechvalne známy James Horner v 90. rokoch 20. storočia...

Nejako sa to komplikuje je dobrá romantická komédia pre viaceré generácie. Určite sa pobavíte, nejednu scénu zapamätáte, no v kontexte tvorby špecializovanej režisérky, akou je Nancy Myers, ide skôr o štandardné dielko. Preto dúfam, že trojročnú tradíciu svojej tvorby nepreruší a v roku 2012 prinesie už znova silný nadpriemer.

It’s Complicated (USA, 2009, 118 min.)
Réžia: Nancy Meyers. Scenár: Nancy Meyers. Kamera: John Toll. Strih: Joe Hutshing, David Moritz. Hudba: Heitor Pereira, Hans Zimmer. Hrajú: Meryl Streep, John Krasinski, Alec Baldwin, Steve Martin, Rita Wilson, Daryl Sabara, Hunter Parrish, Lake Bell

autor Michal Korec 21.1.2010
7.0
6.6