PLANÉTA 51

PLANÉTA 51

5.0

To už aj Španieli robia animáky?! Fíííha, a o pristávaní pozemšťana na cudzej planéte...

V roku 2010 platí, že celovečerný počítačový animák už vie nakrútiť asi každá krajina, či produkcia (teda okrem slovenskej a pár ďalších). V Hollywoode majú na to fabriky, Európa rada experimentuje, stačí si pozrieť aj pokus našich českých bratov (Kozí príbeh)... Alebo radšej ani nie.

Španielski tvorcovia dostali pri Planéte 51 zaujímavý nápad - zobrať klasický príbeh o pristávaní votrelca na cudzej planéte a obrátiť ho naruby. Takže už od prvej minúty sa pozeráme na planétu plnú zelených ľudkov a štylizácie 50. rokov minulého storočia. Hlavný hrdina Lem chce byť dobrým asistentom v miestnom planetáriu a ešte osloviť susedu, do ktorej je platonicky buchnutý. Všetko by bolo na dobrej ceste nebyť toho, že v neďalekej záhrade pristane lunárny modul a z neho ubzikne kozmonaut v skafandri. Jeho identita je chvíľku neznáma, no po chvíli sa ukáže, že to v mestečku Glipforg pristál náš človek zo Zeme a zelenáči sa s tým len ťažko dokážu zžiť.

Je jasné, že po stránke príbehu vás do záverečných titulkov príliš neprekvapí, že Lem a kamoši sa kozmonauta Chucka ujmú (lebo mu tiká čas na návrat do rakety a naspäť domov na Zem), ale aj armáda bude určite proti a najradšej by Chucka poslala doktorovi, aby mu odobral mozog, lebo ho považujú za agresívneho votrelca. Oveľa zaujímavejšie je, ako sa to celé udeje.

Planéta 51 Planéta 51 Planéta 51

Jedna vec sa Planéte 51 nedá uprieť – animácia je síce štylizovaná, ale ani na chvíľočku nemáte dojem, že pozeráte druho- či treťotriedny európsky produkt, naopak, novinka obstojí aj vedľa hitu Monštrá vs. Votrelci či viacerých animákov z dielne Foxu či Sony. Filmu celkom pristane dizajn 50. rokov 20. storočia (avšak technologicky futuristický), i keď je škoda, že sa vlastne nikde nevysvetlí, prečo sa odohráva práve v takom prostredí, v akej historickej fáze sú títo mimozemšťania a pod. Na 50. roky sa vlastne odvoláva iba kozmonaut Chuck, čo by znamenalo prisúdenie tohto obdobia z pohľadu nášho, ale to sa zase ťažko vžijeme do premisy príbehu, že doma sú tí zelení a pozemšťania sú cudzinci.

Je to drobnosť, menší kontrast. Takých je však v celom filme viacero a sčasti sa podieľajú na inak dynamickom príbehu s mnohými narážkami. Španieli si príliš nelámali hlavu s dejom – narvali do neho kopu odkazov na sci-fi posledných desaťročí a potom z nich chceli vyžmýkať čo najviac gagov. V praxi to znamená, že život zelených ľudkov bude imponovať viac deťom (sú divní a skrátka zábavne vyzerajú), a príchod Chucka a neprvoplánového humoru má zas viac osloviť dospelých. Ako inak si totiž vysvetliť, že hneď v tretej minúte zgegnú dvaja zelenáči po zásahu laserovým výbojom, narážky na antény a štuple, vyberanie mozgov a pod...

Planéta 51 Planéta 51 Planéta 51

Detský divák predsa len zneistie, keď uvidí mozog vo formaldehyde. Hoci už čo-to videl aj na Cartoon Network či Jetixe, podľa mňa už Španieli určitú hranicu vkusu prekročili. A rovnakú výhradu mám aj k množstvu klišé, ktoré sa v celom filme objavujú. Horšie je, že množstvo originálnych gagov je nakoniec relatívne nízke, takže keď ich začnú animátori opakovať, stanú sa rýchlo nudné (hrajúci iPod, pes a la Votrelec a vrcholom je zrejme totálne obšľahnutý WALL-E).

Planéta 51 je dobrá jednohubka, ale od priemeru sa nie a nie odlepiť. Už-už vás zabaví dobrou desaťminútovkou s pár nezabudnuteľnými gagmi a potom nasadí ďalších pätnásť minút trápnych scén a klišé. Jeden krok vpred, jeden vzad a stále len dobrá päťka.

PS – Film ide samozrejme iba v 2D a so slovenským dabingom, ktorý je celkom počúvateľný, hoci niektoré výrazy ako "zombíci" v ňom vyznievajú trošku zvláštne.

Planet 51 (Španielsko / V. Británia / USA, 2009, 91 min.)
Réžia: Jorge Blanco, Javier Abad, Marcos Martinez. Scenár: Joe Stillman. Strih: Alex Rodríguez. Hudba: James Seymour Brett. Hrajú: (v slovenskom znení) Stano Dančiak, Ján Koleník, Jakub Janák, Tatiana Pauhoffová, Marek Majeský, Peter Sklár, Michal Hudák, Matej Landl

autor Michal Korec 14.1.2010
5.0
-