DEŇ, KEĎ SA ZASTAVILA ZEM

DEŇ, KEĎ SA ZASTAVILA ZEM

5.0

Kvalitné sci-fi sa na plátnach kín objavuje naozaj poskromne a tak od momentu, keď prvá ukážka predstavila Keanu Reevesa v jeho obľúbených monochromatických odtieňoch, začali srdcia fanúšikov biť o čosi rýchlejšie. Keeanu je v určitom zmysle opäť vyvolený. Nie je pozemšťan, volá sa Klaatu a jeho úlohou je vykonať všetko potrebné pre záchranu Zeme. Bez ohľadu na ľudí. Samotný dej je tak stručný, že nie je potrebné vedieť viac. Stačí spomenúť robota, ktorého má Klaatua so sebou a ktorý má potenciál zničiť všetko, čo bude treba.

Deň... je remake rovnomenného filmu z roku 1951, čo je dôležité z jedného základného dôvodu. V tej dobe sci-fi ešte nepoznalo svoje hard technické odnože a svojimi základnými témami (čo by sa stalo, keby čas začal plynúť naopak, čo by sa stalo keby Slnko zhaslo a pod.) sa sci-fi tituly profilovali najmä ako drámy s výrazným politicko-filozofickým podtónom. Venovali sa otázkam prežitia ľudstva a hľadaniu odpovedí, aký osud si vlastne ľudstvo zaslúži. Obdobie studenej vojny a rastu hrozby nukleárnej katastrofy bolo živnou pôdou pre ventilovanie tohto spoločenského stresu. Sci-fi (najmä literárne) tej doby teda často stavalo na vyhrotenej situácii, na vybudovaní jej psychologického portrétu a hľadaní záverečnej odpovede. Deň... je dedičom tejto doby a aj jeho aktuálny remake sa hlási k svojej pôvodnej verzii. Nepracuje tak s fantastickou akciou, s ohurujúcimi trikmi, ale skôr sa snaží človeka zaujať, zaraziť, znepokojiť.

Deň, keď sa zastavila Zem Deň, keď sa zastavila Zem Deň, keď sa zastavila Zem

Niet sa čo čudovať, že ide v prvom rade o film dialógový, v ktorom jednotlivé prostredia a udalosti majú za úlohu budovať napätie a pocit ohrozenia. Je mi ľúto, ale funguje to maximálne na pol plynu. Nevidel som pôvodný film, ale načítal som mnoho podobných kníh dokonca i z opačnej strany tábora (napr.. sovietsko-český Drion opúšťa Zem), pracujúcich s témou človečenstva rútiaceho sa do skazy. Je jasné, že takto stavaný príbeh musí človeka zaujať svojou atmosférou a citovo ho priviesť ku záverečnej kataklizme tak, aby sa cítil pohnutý a vnútorne „súhlasil“ so záchranou ľudstva. To podľa mňa vo filme nefunguje.

Základný trojuholník postáv – mimozemšťan Klaatu a nevlastná matka (Jennifer Connelly) so synom (Jaden Smith) tento citový most síce pre diváka stavajú, ale podľa mňa má vážne konštrukčné chyby a je na ňom viacero dier nudy a povrchnosti. Je to hlavne preto, že scenár napriek tomu, že mal za úlohu vyrozprávať pomerne jednoduchý dej a mohol sa sústrediť na jemné podrobnosti, nedokázal ponúknuť skutočný materiál pre mozog a srdce. Aktualizácia zo studenej vojny na ekologický problém je dobrá, ale ďalšie motívy sú už viac ako chabé. Myslím, že sa prejavuje aj nevyzretosť scenáristu Davida Scarpa (The Last Castle), ktorý si pomáha prvoplánovými postavičkami. Zatiaľ, čo John Cleese si svojho deus ex machina profesora zahral celkom s gráciou, ministerka obrany (Kathy Bates) mi viac pripomínala zlú učiteľku z ostatného Harryho Pottera, ako dejotvornú postavu. Na mizériu scenára a dialógov najviac dopláca syn Willa Smitha - Jaden, ktorého vývoj od agresívneho chlapca k chlapcovi, zmieriaceho so svetom i so sebou, je veľmi povrchný a ťažko uveriteľný.

Čo filmu režiséra Scotta Derricksona (V moci diabla) chýba na vnútornom precítení, teda na tom, čo je jeho základným kameňom, to sa mu autori snažili pridať na obrazovej stránke. Tých pár akčných scén sa samozrejme snaží nahrať body u diváka a „zánik sveta“ vyzerá v jednotlivých obrazoch celkom fajn. Trochu pripomína rozpadanie sa vecí v čase, čo korešponduje s názvom snímky, aj keď skutočnosť, je samozrejme úplne iná. Nehovoriac, že aj samotné „zastavenie sa Zeme“ má iný význam, akoby divák pôvodne očakával. To však patrí k tým lepším okamihom.

Deň, keď sa zastavila Zem je priemerným sci-fi filmom, nie úplne šikovne odkazujúcim na svoju pôvodinu a dobu, keď vznikol. Ak by sme chceli byť pesimistami, mohli by sme povedať, že dnes nedokážeme nakrútiť hĺbavý sci-fi príbeh a len čo chýba tresk efektov a nával akčných scén, zostáva v kine trochu prázdne ticho. Verím však, že to tak nie je. Stačí si spomenúť na pomerne nedávny Sunshine ponúkajúci o dve triedy pozoruhodnejší zážitok. Dajte nám viac takých...

The Day the Earth Stood Still (USA, 2008, 100 min.)
Réžia: Scott Derrickson. Námet: Edmund H. North – scenár rovnomenného filmu z roku 1951. Scenár: David Scarpa. Kamera: David Tattersall. Strih: Wayne Wahrman. Hudba: Tyler Bates. Hrajú: Keanu Reeves, Jennifer Connelly, Jon Hamm, John Cleese, Kathy Bates, Brandon T. Jackson, Jaden Smith, James Hong

autor Vladimír Kurek 12.12.2008
5.0
8.1