NARNIA: PRINC KASPIAN

NARNIA: PRINC KASPIAN

7.0

Jeden z najnejasnejších filmov roka i v celom fantasy žánri. A zároveň aj veľký otáznik pre celú sfilmovanú sériu v Narnii...

Prvý diel Narnie vyvolal rozličné názory – mal dlhú stopáž, málo deja i boja, kúzelné intro, no rôznorodý zvyšok, vrátane kresťanských motívov a nie vždy znesiteľných hercov. Druhý diel nemá o nič ľahšiu pozíciu, o čom svedčia kritiky i návštevnosť. Po šiestich týždňoch od americkej premiéry sa Princ Kaspian vracia aj k nám – oplatí sa naň tešiť, či sa mu radšej vyhnúť?

V reálnom svete súrodencov Pevensiovcov ubehol približne rok, no v Narnii ich bolo už 1300. Peter, Edmund, Susan a Lucy sa dostávajú do čarovného sveta tentoraz akčnejším spôsobom – cestou z prázdnin sa na nástupišti v metre strhne silný víchor a ten ich vtiahne preč, do Narnie. Začala tu nová doba, ktorá nepraje starým hrdinom a nie je to iba časovým nastavením. Legálny nástupca trónu, princ Caspian je vo vyhnanstve a krajine vládne jeho zlomyseľný strýko Miraz. Prebieha tu súboj, ktorý domáci obyvatelia nemôžu vyhrať, Aslan je opäť neprítomný a situácia o to bezútešnejšia, že tu absentuje aj proroctvo o tom, že nadvláda zla môže pominúť. Ale predsa sa dajú veci do pohybu, po návrate štvorice súrodencov do Narnie, stretnutí s Caspianom či heroickým myšiakom Reepicheepom.

Druhá Narnia mohla a mala ukázať svetu fantasy, kam sa ako séria chce uberať. Zišiel sa tu rovnaký tím ako pred tromi rokmi, dal sa čakať podobný výsledok. V skutočnosti nie je osud filmovej Narnie vyjasnený, Princ Kaspian sa viac pýta ako odpovedá. A predovšetkým sa núka otázka – ako adaptovať C.S.Lewisa? Obe Narnie ukazujú, ako sa to má i nemá. Zobrať útle knižky a tvoriť z nich dvaaštvrť či dvaapolhodinové spektákle je reálne, no vyžaduje si to viac skúseností, ako má Andrew Anderson. Potrebujete využiť potenciál, čo-to zmeniť a najmä nenásilne do diania napasovať scény navyše.

Narnia: Princ Kaspian Narnia: Princ Kaspian Narnia: Princ Kaspian

Prvý diel to dokázal a pokiaľ diváci šomrali, bolo to najmä na adresu predlohy. Jej filmový prepis bol otrocký, no presný a dával zmysel. Záverečná bitka v knihe síce nebola, no aspoň potešila oko fantasy diváka. Fakt je, že druhý diel má slabšiu predlohu a na filme sa podpisuje. A zároveň na to aj tvorcovia idú inak – niektoré pasáže prehadzujú (občas k dobru, inokedy vôbec), mnohé dokonca vyhadzujú (čo je pri veľmi striedmej predlohe až šokujúce zistenie) a potom je jasné, že tu ostáva iba dejové torzo, ktoré treba natiahnuť do finálnych 147 minút. Pokiaľ stavili na akčné scény a bitky, počínajú si výborne. Azda prešvihli minulý rating Narnie a sú temnejší, krvilačnejší a násilnejší, ako to už v pokračovaniach býva, no zároveň ponúkajú skvelú výpravu, aranžmá, akciu i napätie a cit pre boj. Po ňom sme túžili od niekoľkých záberov na konci jednotky a v dvojke sa očakávania čiastočne naplnili. Aj za cenu inšpirácie či priamo vykrádania Pána prsteňov.

Ale keď sa nebojuje a opäť iba putuje či kecá na ceste na finálne bojisko ako v celej druhej tretine, nastáva rovnako rozpačitý pocit ako v prvom dieli. Narnia ním začína byť akoby charakteristická a verím, že to je práve dôvod, prečo toľkým divákom leží v žalúdku. A potom je tu aj štvorica súrodencov, ktorí nie sú príliš sympatickí, hoci sa im tvorcovia snažia venovať veľmi intenzívne, meniť ich charaktery, ponúkať vývoj. To všetko nainštalovali do scenára, no nie každého diváka to zaujme. Čo pri danej stopáži možno považovať za mínus. Aspoň že nové akvizície (Caspian a Reepicheep) vzbudzujú nádej, že v Narnii ešte potenciál drieme. Rovnako aj pri kráľovi Mirazovi či celej palete zverov. Vzbudzuje to očakávania a vieru vo svet Narnie aj naďalej – ale bude potrebné adaptovať dynamickejšie ako doteraz.

Druhá Narnia tak nie je lepšia, ani horšia ako prvá. Stretáva sa s množstvom rovnakých problémov (málo sympatické charaktery, adaptácia v druhej tretine), ponúka aj pár dobrých momentov (akcia, výprava, triky, to všetko s veľkým rozpočtom) či prvkov (vrátane hudby Harry Gregson-Williamsa so štvoricou nádherných pesničiek). Je škoda, že sa Adamson nedokázal odpútať od štýlu prvého dielu výraznejšie, ale iba čiastočne. Narniu ešte netreba zatracovať, ale treba jej dať skúsenejšieho a lepšieho režiséra – možno nás už Michael Apted o dva roky príjemne prekvapí, keď sa vydá na koniec sveta Narnie s podstatne lepšou knihou na spracovanie (The Voyage of Dawn Treader).

PS – Môj názor na slovenský dabing (aj keď vďaka zaň) už poznáte z iných recenzií a aj tu platí klasické ponosovanie sa na čiastočne ochudobnenie zážitku oproti originálu. Opäť približne na úrovni prvého dielu.

The Chronicles of Narnia: Prince Caspian (V. Británia/USA, 2008, 149 min.)
Réžia: Andrew Adamson. Námet: C. S. Lewis – rovnomenná kniha. Scenár: Andrew Adamson, Christopher Markus, Stephen McFeely. Kamera: Karl Walter Lindenlaub. Strih: Sim Evan-Jones. Hudba: Harry Gregson-Williams. Hrajú: Ben Barnes, Georgie Henley, Skandar Keynes, William Moseley, Anna Popplewell, Sergio Castellitto a ďalší.

autor Michal Korec 26.6.2008
7.0
8.1