MAČACIE ZLATO

MAČACIE ZLATO

3.0

Honba za diamantom 21. storočia? Alebo rozhádzaná love-story v prostredí Karibiku? A ešte aj kúsok hľadania legendárneho pokladu. No, nekúpte to!

Kedysi dávno (ešte v roku 1715) sa v Karibiku stratil legendárny poklad. Bolo to kráľovnine veno, ktoré obsahovalo spolu 40 truhlíc plných vzácností, o akých sa môže snívať všetkým dobrodruhom. Ubehlo takmer 300 rokov a mnohí ho hľadali, brúsili si naň zuby – a pritom si ich vylámali. Teraz sa na obzore objavuje Ben Finnegan (Matthew McConaughey) s nesmiernou túžbou objaviť poklad a výrazne si prilepšiť vo svojom chabom živote (neraz nemá ani 10 dolárov, je to fakt chudák). Jeho manželstvo sa rúca ako všetky doterajšie plány hľadania neskutočného bohatstva. Je otázne, koľko ešte manželka Tess (Kate Hudson) dokáže vydržať v takom rozpoložení. Dlho už zrejme nie, no predsa sa ešte raz vydávajú na lov pokladu, a to cez starého milionára s veľkou jachtou (Donald Sutherland). Bude to však veľká akcia, kde sa zapojí aj tlupa Benových dlžníkov, ktorí by chceli vidieť konečne svoje chechtáky...

Servíruje sa slušný predkrm pred Indym 4 alebo sa chcú zrazu všetci v Hollywoode zviezť na vlne dobrodružných filmov? Ťažko povedať, pokusy sú rôzne, ich kvalita tiež a Mačacie zlato kombinuje toho až príliš veľa.

Na počiatku bola snaha prísť s analógiou k Honbe za diamantom, akurát v novom prevedení. Dobrý nápad, horšia realizácia. Dvojica McConaughey-Hudson disponuje chémiou, no do akčného dobrodružstva sa hodí iba mužská polovica. Kate je príliš sladká a väčšinu času pôsobí skôr ako päsť na oko. Nehovoriac o interakcii, ktorá sa hodí priamo do iného žánru. Scenáristická variabilita nikam nepokročila a hoci sa to tu mýtom v traileri či popise deja len tak hemží, výsledok je skôr smutný a najmä neoriginálny. Až sa pýtate sami seba – je také ťažké vytvoriť dobrý dobrodružný film?

Mačacie zlato Mačacie zlato Mačacie zlato

Najväčším problémom Mačacieho zlata ostáva popri hercoch ich zameranie. Pred piatimi rokmi sa párik ukázal v celkom úspešnej komédii Ako prísť o muža za 10 dní. Pekne spolu laškovali, on bol tvrdý chlapík, ona milá, no rovnako tvrdá a spájali ich zaujímavé stávky i dobré scény. Pre potrebu Mačacieho zlata sa rozhodli tvorcovia dať dvojicu znova dohromady, no ponechali ich iba v pozícii rozhádaného páru a tá sa po čase okuká a začne byť fádna. Naťahovanie počas lovu už stráca grády a postupne lezie na nervy. A nie je nič horšie, ako keď sa máte pozerať na stroskotávanú a znovuvytváranú love-story po x-týkrát.

Ale späť k dobrodružstvu. Ale k akému? Popri hádkach a "gagoch" ho tu veľa neostane a hoci sa pohybujeme v exotickom prostredí, občas sa naháňame so zloduchmi a každý sa odhalí ako najväčší lakomec prahnúci po bohatstve, nečaká nás ani jedna napínavá scéna. Honba za diamantom krásne kombinovala dobrodružný žáner s prvkami komédie. Toto je skôr snaha o komédiu s prvkami adventúry, no nebezpečne nevyužitej.

A ďalej to už poznáte – akcia nie je príliš treskúca, zápletka s pokladom je až príliš jednoduchá, komediálne scény a frky ste videli už v traileri a pre sledovanie finálneho filmu vám už ostáva iba vata. Ale pozor, tu je to až 110 minút vaty s minimálnym faktorom príťažlivosti.

Prevláda u mňa sklamanie, že tvorcovia získali možnosť nakrútiť dobrú akčnú komédiu, no nedostali sa ani na pol cesty. Ostali úplne na začiatku, keď vytvorili dysfunkčný vzťah dvoch mladých ľudí a zasadili ho do prostredia niekoľkých akčných scén. To je však veľmi málo a aby sa vám taký výsledok páčil, museli by ste kritéria hodnotenia znížiť veru poriadne...

PS – Kto chce druhú stranu mince, nech vie, že náš šéfredaktor ostal po zhliadnutí projekcie dosť mimo a na adresu filmu povedal iba pár čísel: Nula z desiatich.

Fool’s Gold (USA, 2008, 112 min.)
Réžia: Andy Tennant. Námet: John Claflin, Daniel Zelman. Scenár: John Claflin, Daniel Zelman, Andy Tennant. Kamera: Don Burgess. Strih: Troy Takaki, Tracey Wadmore-Smith. Hudba: George Fenton. Hrajú: Matthew McConaughey, Kate Hudson, Donald Sutherland, Alexis Dziena, Ewen Bremner, Ray Winstone, Kevin Hart.

autor Michal Korec 18.4.2008
3.0
10