RED ROAD

RED ROAD

5.0

The Advance Party. Lone Scherfig a Anders Thomas Jensen, dvaja autori z okruhu severského hnutia Dogma 95, na podnet Lars von Triera napísali niekoľko postáv. Cieľom bolo, aby sa objavili hneď v niekoľkých filmoch rôznych režisérov, pričom ich majú stvárniť tí istí herci. Jedným z producentov je von Trierova spoločnosť Zentropa, Scherfig a Jensen s konkrétnymi dielami nemajú prakticky nič spoločné. Záväzné podmienky pre režisérov sú v podstate iba dve: musia pracovať so všetkými postavami a príbehy sa musia odohrávať v Škótsku. Red Road je prvým výsledkom projektu.

V prvej polovici 90. rokov sa sformovalo hnutie Dogma 95. Skupina režisérov, organizovaná okolo Lars von Triera a Thomasa Vinterberga, sa tzv. sľubom čistoty, svojím oficiálnym manifestom, zaviazala nakrúcať podľa presne stanovených, prevažne obmedzujúcich pravidiel. Paradoxným výsledkom bolo, že dodnes zrejme neexistuje ani jeden počin dodržiavajúci určené pravidlá do posledného. Z Dogmy 95 sa stala celkom vďačná téma diskusií, preberaná medzi kaviarenskými intelektuálmi aj na filmových školách.

Bez ohľadu na to, ako „Dogmu“ vnímame (či ako snobský samoúčelný exces, alebo ako akúsi formu umeleckej askézy), dnes sa aj tvrdé jadro pôvodnej skupiny venuje niečomu celkom inému. Von Trier naďalej experimentuje, no na celkom inom poli (pozri DogvilleManderlay) a jeden z posledných Vinterbergových príspevkov Môj miláčik ráže 6,65 (nakrútený podľa von Trierovho scenára) je tiež o niečom úplne inom. To sa dá povedať aj o Lone Scherfig, ktorá po vydarenej Taliančine pre začiatočníkov nakrútila nemenej vydarenú, no hnutiu Dogmy pomerne vzdialenú čiernohumornú tragikomédiu Wilbur sa chce zabiť. Členovia skupiny sa vydali každý svojou cestou (a v istom zmysle iným smerom). Z času na čas sa podieľajú na spoločnom projekte, a tak to aj je aj v prípade The Advance Party.

Prečo tento úvod? V Red Road nie je spojitosť s hnutím iba o menách. To by bol ten lepší prípad. Výsledný „produkt“ scenáristky a režisérky Andrey Arnold však nadväzuje na tradíciu pôvodného manifestu vo viacerých ohľadoch. Dovolím si tvrdiť, že Dogma 95 bola špecifické gesto, ktoré malo svoj význam v atmosfére filmovej kultúry 90. rokov minulého storočia. Tak ako taliansky neorealizmus po 2. svetovej vojne, francúzska nová vlna na prelome 50. a 60. rokov a koniec koncov aj tá naša nová vlna. A tak ako každé špecifické gesto, aj manifest pánov von Triera a Vinterberga je spätý s jemu vlastným časom a priestorom. Do nového tisícročia, do jeho atmosféry sa preniesť nedá. A každý pokus o násilné napojenie na jeho prúd pôsobí ťažkopádne, ba až trápne.

Red Road Red Road Red Road

Red Road rozpráva obohratú historku o postavách spojených tajomstvom z minulosti. Jackie (Kate Dickie) pracuje ako operátorka CCTV (z angličtiny – Closed-circuit Television, teda niečo ako „televízia s uzavretým obvodom“; systém bezpečnostných kamier /napríklad/ vo Veľkej Británii). Jedného dňa na monitore zazrie známu tvár, muža. Je zrejmé, že ho pozná. Následne tvorcovia  vedú našu pozornosť k vzťahu medzi nimi, sústreďujú sa na Jackiine pokusy priblížiť sa k nemu, preniknúť do jeho prostredia, aby v „ohromujúcom“ finále odhalili tak veľmi očakávané tajomstvo.

Problém však je, že zdĺhavý proces, ktorým sa Arnold snaží dopracovať k onému odhaleniu, je pomerne ubíjajúci a fádny. V duchu Dogmy nakrúca prevažnú väčšinu záberov roztrasenou ručnou kamerou. Navyše v interiérových scénach (pričom exteriérových je vo filme málo) sa zužuje škála veľkosti (šírky) záberu na polodetail až detail. Často sledujeme tvár hlavnej predstaviteľky či časti jej tela (ruka na „riadiacej páke“ kamery). Väčší (širší) záber sa objaví v podstate iba na monitore, teda ako obraz v obraze. Apropo, monitory. Spočiatku to vyzeralo, že vzťah vševidiaceho pozorovateľa (voyeura) a nič netušiaceho pozorovaného by mohol byť ozvláštnením príbehu. Autorka ho však netematizuje, a tak sa štylistická figúra obrazu v obraze divákovi čoskoro omrzí.

Red Road Red Road Red Road

A hoci sa tu ponúka spôsob, ako dodať neoriginálnemu príbehu napätie (pohrávať sa s tým, čo vidíme my, čo vidí pozorovateľ a ako sa to vzťahuje k pozorovanému – pozri Hitchcockovo Okno do dvora), ostáva autorkou nevyužitý. Tvorcovia sa usilujú dosiahnuť napätie iným spôsobom, najmä ťahavými ambientnými hudobnými motívmi, no výsledný efekt je prakticky nulový. Ak k tomu pridáte rozvláčnosť v rozprávaní, nezaujímavé postavy a veľa celkom zbytočných scén, dostanete z toho pomerne nudnú záležitosť. A ani to tajomstvo nie je také tajomné, aby udržalo vašu pozornosť počas celej (prehnanej) minutáže. Nič na tom nezmení ani otvorená a (zbytočne) explicitná scéna sexuálneho styku v závere. V konečnom dôsledku pôsobí lacno, nadmieru doslovne a vulgárne.

Red Road nie je dobrý film. Ak sa mu vyhnete, nebudete banovať a nespravíte zásadnú chybu. Špecifické gesto Dogmy 95 sa tvorcom nedarí oživiť, aj keď sa o to očividne snažia. A keďže rozprávajú neoriginálny a pomerne banálny príbeh, je dosť pravdepodobné, že by ste sa v kine mohli nudiť.

Red Road (VB/Dánsko, 2006, 113 min.)
Réžia: Andrea Arnold. Scenár: Andrea Arnold; Lone Scherfig a Anders Thomas Jensen (postavy). Kamera: Robbie Ryan. Hrajú: Kate Dickie, Tony Curran, Martin Compston, Nathalie Press, Andrew Armour.

autor Michal Michalovič 14.2.2008