SWEENEY TODD: ČERTOVSKÝ HOLIČ Z FLEET STREET

8.0

Mnohí sa s ňou v živote stretávajú a prepadajú jej chuti. Zlomyseľnej, brutálnej a neodplatnej. A teraz aj mimoriadne krvavej a filmovej... Pomste!

Nenávisť, to je ďalší z najdôležitejších filmových citov, ktorý získava na plátne neraz veľký priestor. A hneď vedľa neho tróni pomsta, neodmysliteľná súčasť života človeka, či priamo monštra. Hollywood má rád, keď sa viac či menej korektný charakter rozhodne pre výrazný odklon od svojho života a začne rozsievať smrť. Majstrovským kúskom a fantázii - sa medze nekladú... a Tim Burton sa rozhodol jeden taký vytvoriť.

V 19. storočí nepodrezával hrdlá iba známy Jack Rozparovač. Benjamin Barker bol šikovný holič, ktorý mal príliš krásnu manželku Lucy a dcéru. No keď Lucy spočinula v očiach sudcu Turpina, rýchlo sa ocitla v jeho zajatí, Barker v žalári a mladá rodina sa rozpadla. Po 15 rokoch sa blíži bárka pasažierov do útrob Londýna a na palube Barker sršiaci pomstou. Po stretnutí s pani Lovettovou zakladá nové holičstvo, vystupuje ako Sweeney Todd a zosnuje plán pomsty. Lenže cesta k pomste je tŕnistá a lemuje ju mnoho zákazníkov, ktorí zažijú dokonalé oholenie, ale iba raz.

Nebolo jednoduché nájsť správny tím tvorcov ochotných pustiť sa do netradičnej "mordovačky" a klasického muzikálu Stephena Sondheima. Ale vizionár Tim Burton dokáže vypustiť temnotu na plátno vo fantastických obrazoch, preto sa nemožno čudovať, že si známy kus pre adaptáciu vybral. V jeho podaní sa môžete tešiť na prepracovanú výpravu a nádherné úvodné titulky.

Sweeney Todd: Čertovský holič z Fleet Street Sweeney Todd: Čertovský holič z Fleet Street Sweeney Todd: Čertovský holič z Fleet Street

Zoznámenie sa so štýlom prebehne počas prvých 15 minút. Väčšinu filmu sa spieva, ale často dôjde aj na hovorené slovo. Zabudnite na povedomé skladby a melódie (pokiaľ nepoznáte samotný muzikál), Sondheimová hudba je temná, často pripomína iba prespievané lyrické strofy bez rýmov sprevádzané neraz šialenými prechodmi a tónmi. Burton na vás tento štýl vytiahne okamžite, aby stačil vyľakať neznalých divákov. V neskorších momentoch však zaznejú aj melodickejšie piesne, ku ktorým sa radi budete vracať aj po skončení filmu (napríklad Johanna). Popritom sa dočkáte aj tvrdých zlomov (v polovici filmu či na konci), keď hudba a dianie ešte pritvrdia a ocitnú sa až v maniakálnej rovine.

Áno, Sweeney Todd, je predovšetkým temný muzikál a často pôsobí depresívne. Konanie jeho hrdinov je priam šialené, pozitívnych postáv v deji je po málo (námorník Anthony a Johanna sú jednými z mála výnimiek) a všetko speje k prekvapivému finále. Toľko očakávaná brutalita prichádza v slušných dávkach – najmä ak máte záujem o podrezané hrdlá. Ale diváci odchovaní HostelmiPílkami tu len mávnu rukou, pretože im striekajúca krv z tepien žiadne traumy neprinesie. Násilie je priame, no zároveň vhodne a nie úplne naturalisticky servírované. V podaní Tima Burtona ide o ďalší silne štylizovaný temný príbeh. Pre niektorých možno až príliš.

Honba za pomstou prináša pár vedľajších línií, či už ide o námorníka Anthonyho a Johannu alebo aj tú s nezabudnuteľným Pirellim. Vo svojom jadre nie sú také temné, ako hlavná línia a čiastočne prinášajú odľahčenie. Pri dĺžke 117 minút ho budete potrebovať, pretože vo filme je cca v jeho polovici jeden moment, keď sa dianie trochu pribrzdí a opätovné zaradenie vyššej rýchlosti si dáva načas. To je aj zlom, kedy môže väčšina divákov začať považovať Sweeneyho za nudný film. Ostatní budú iba mierne pripomienkovať dlhšiu stopáž. Samotný Tim Burton však nenakrúca iba prespievanú verziu iných temných príbehov, ale posúva svoju tvorbu do vyššej roviny. Je temnejší, akcentuje zlo, pomstu a cestu ústiacu v tragédiu. Jedine jeho štýl mi k adaptovanej látke výborne sedí.

Herecké výkony sú potrebne vybičované k maximu. Johnny Depp je démonický a predvádza silný nadštandard, Helena Bonham Carter mu je veľmi vyrovnanou a silnou partnerkou. Alan Rickman má prekvapivo menej priestoru a v podstate iba opakuje svoje iné úlohy (bonusom je spev) a Timothy Spalla si tiež ľahko zapamätáte. A Sacha Baron Cohen vytiahol z dvoch scén svoje maximum. Ich spevácke výkony sa mi ťažko posudzujú, ale do diania vhodne zapadli a netreba ľutovať, že Burton obsadil silných hercov, ktorí skúsili party odspievať, ako skôr perfektných spevákov, skúšajúcich hrať.

Film roka? Bohužiaľ, nie úplne. Ťažký štýl môže odradiť až príliš mnoho divákov. Ale stále sa nájde pár z nich, ktorí tento netradičný počin dokážu oceniť. Či budete jedným z nich, záleží len na vás. Musíte to skúsiť a absolvovať burtonovu krvavú odyseu jednoducho sami.

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (USA/VB, 2007, 116 min)
Réžia: Tim Burton. Scenár: John Logan. Kamera: Dariusz Wolski. Hudba: Stephen Sondheim. Hrajú: Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Timothy Spall, Sacha Baron Cohen.

autor Michal Korec 8.2.2008