SAW IV

SAW IV

2.0

Milé deti, v Hollywoode môžu traktory padať, scenáristi štrajkovať a rozpočty sa kresať, ale Pílky sa každý rok dočkáte. Aj tento...

Diváci sa počas prvých týždňov nového roka (resp. posledný mesiac) nemôžu sťažovať na nedostatok hororov. Čierne Vianoce, AvP 2, Noc dlhá 30 dní a teraz Saw IV, to je veľmi slušná nádielka a porcia brutality ešte nekončí – Halloween je len dva týždne pred nami a po ňom príde Sweeney Todd, ktorý snáď ukáže všetkým, že nielen bezduché vraždenie, slasher a zombies sú in. Dovtedy však treba rozpliesť ďalšiu krvavú hádanku servírovanú...

... no kým iným ako maniakálnym Jigsawom! Tento psychopat s prešpekulovanými metódami má rád brutálne hry (a cingot dolárov v kasičke kina) a nedá si pokoj ani po smrti. Takže keď ho začnú pitvať detektívi-neboráci, nájdu v ňom kazetu priamo rozpútavajúcu peklo a spúšťajúcu ďalší mechanizmus, z ktorého nemusí odísť nikto živý. Je celý vražedný kolos záverečnou majstrovskou ukážkou alebo sa vynárajú na povrch nástupcovia Jigsawa radi preberajúci štafetu? A možno neinšpiroval iba jedného, ale viacerých a tým pádom by mohli byť smrtonosné hry ešte zlomyseľnejšie.

Hoci sa na horory nechodí často kvôli scenáru, vykonštruovanosť vraha, jeho identity i činov je pre sledovanie esenciálna. To však začína (resp. v trojke už začalo) byť výrazne slabou stránkou celej série Saw. V snahe vyžmýkať ju donekonečna a zároveň si udržať akúsi tvár mystéria i nových či ďalších zákutí vlastného univerza siaha čoraz po šialenejších kombináciách a vychytávkach. Dokázal by som akceptovať Saw IV ako epilóg celej série, no s tým sú spojené dva problémy. Už tretí diel sa prehrabával v minulosti, odkazoch či nových postavách a až na pár flashbackov, ktoré mohli čo-to vysvetliť, veľa nového či originálneho do diela nepriniesol. Štvorka sa svojím spôsobom správa rovnako. Pridáva ďalšie postavy, nové nitky a snaží sa vysvetliť či dopovedať čo-to z trojky či celej série. Uznávam, že mnoho divákov si tieto kľučky vychutnáva a hľadá (rovnako ako v iných ukončených či nekonečných, v každom prípade však neskutočne bezvýznamných sériách) rôzne elementy a súčasti. Je to ich hobby, priestor na filmové debaty pri pivku a pod.

Saw IV Saw IV Saw IV

Druhý problém spočíva v odklone od reálneho diania vo filme – sledovať sériu flashbackov, nových momentov a vôbec celý guláš by bolo v poriadku, keby to dávalo zmysel a nezdržiavalo od hlavnej línie. Lenže v momente, keď prejde úvodná pitva a začne sa rozohrávať nová hra, rýchlo pochopíte, že vyčerpanosť scenáristov viedla k tomu, že z týchto vedľajších súčastí (opäť!) postavili celý film a vy sa musíte brodiť aj novými poznatkami, aj vlastnými spomienkami na minulé diely, aby ste si mozaiku poskladali. Bolí ma z toho hlava len pri pomyslení a nie to ešte pri vyhodení vstupného za celý film! Nechcem si predstaviť neboráka, ktorého kamaráti nalákajú na film a predchádzajúce tri nevidel, ten bude úplne stratený a pomyslí si o celej sérii len to najhoršie.

Nevadí. Na film typu Saw IV prídete ešte kvôli niečomu inému. Áno, brutálnym vraždičkám. Podržte sa, s výnimkou pitvy a pár drsnejších scén (za to celkom slušne atakujúcich váš odvracajúci zrak a možno vracajúci reflex) tu veľa zahlušených obetí nebude, hoci film nesie rating 18+ (na druhej strane musí – kvôli novému legislatívnemu zneniu ratingov: vraždeníčko, to je moje potešeníčko, BUM, tu máš 18+). Našinec si môže myslieť, že jedine Saw dokáže hranice brutality posúvať ďalej, no už sa mu nedarí ani to. Štvorka utopená vo vlastnej samoľúbosti sa už nezmôže ani ukázať divákovi niečo aspoň trošku zaujímavé, čo ešte v sérii či inde - nevidel. Škoda.

Saw IV Saw IV Saw IV

Výsledok je rovnaký ako pri Saw III. Je to audiovizuálne štandardne odvedená, do šera kinosály padnúca, no rovnako prázdna samovražedná hra, pri ktorej trpí séria a jej fanúšikovia len slepo dúfajú v odhaľovanie nových a nových zákutí. Tie vlastne neexistujú, resp. scenáristi ich vytvárajú umelo od októbra do októbra, ale pretože rozpočty sa zvyšujú veľmi máličko a tržby klesajú rovnako pomaly, čaká nás minimálne Saw V (aj kus deja tomu napovedá) a potom ďalšie diely, pokiaľ táto séria neskape nadobro. Ja jej to z celého srdca prajem – ale oveľa zvedavejší som na postoj divákov a čas, kedy ich láska k rovnakej mustre či jej zbytočným variáciam, opustí. Dúfam, že trojka ich pár našla a štvorka ich odhalí ešte viac.

Saw IV (USA, 2007, 95 min.)
Réžia: Darren Lynn Bousman. Scenár: Patrick Melton, Marcus Dunstan. Kamera: David A. Armstrong. Hudba: Charlie Clouser. Hrajú: Tobin Bell, Lyriq Bent, Costas Mandylor, Scott Patterson, Athena Karkanis, Betsy Russell, Justin Louis, Donnie Wahlberg.

autor Michal Korec 18.1.2008
2.0
7.1