KRÁSNE SNY

KRÁSNE SNY

6.0

Chcete utiecť z nudnej reality všedných dní do bizarnej ríše snov s krásnou Penelope Cruz?

Keď máte sestru v Hollywoode, váš rodinný klan má zvučné meno a skrýva sa vo vás kúsok talentu, môžete nakrútiť zaujímavý malý film. Jake Paltrow sa o to pokúsil a jeho výsledok je... zvláštny a svojím spôsobom pre nejedného diváka krásny, ako niektoré predkladané sny.

V centre pozornosti stojí Gary Sheller (Martin Freeman) stojaci hlavou proti svojmu životu v podobe neprekonateľného múru. Inými slovami, kríza stredného veku. Zväzok s krásnou, ale typicky iritujúcou manželkou Dorou mu už začína totálne liezť na nervy. V práci ho doráža fakt, že z jeho kolegu a dobrého priateľa sa stal nový šéf (život je fakt pes). Nehovoriac o tom, že časy Garyho ako úspešného speváka sú už nadobro preč a ostáva mu iba tvorba hudby pre reklamu a frustrácia z okolia. Takto sa dlho žiť nedá, ale predtým ako by ho porazilo, sa stane niečo netradičné. Jeho sny z ničoho nič začína navštevovať prekrásna Anna (Penelope Cruz), do ktorej sa dokážete zamilovať za prvých pár minút nočnej fantázie. Mnoho smrteľníkov by sa potešilo a začalo možno spávať o pár hodín dlhšie, aby stretávali Annu čoraz častejšie. Ale Gary sa rozhodne ponoriť do tohto sveta oveľa hlbšie, k čomu mu pomáha zvláštny špecialista na sny menom Mel (Danny De Vito). A situácia sa skomplikuje a dva svety sa pretnú v momente zistenia, že Anna nie je iba ženou snov, ale žije vo veľmi blízkej podobe aj v skutočnosti – ako modelka Melody...

Krásne sny Krásne sny Krásne sny

Krásne sny sú malý, zakríknutý, ale predsa interesantný film. Ich scenár je spočiatku dobre načrtnutý. Kríza stredného veku sa síce prepierala na plátne aj podstatne lepšie (Americká krása), ale nápad s kombináciou reality a snov je pre vybranú skupinu divákov vždy vďačný a pár náruživých milovníkov sa rado ponorí do bizarných hier protagonistov. V posledných rokoch sa s podobným kombom hrá nejeden režisér, niektorý úspešnejšie, iný menej. Jake Paltrow je debutant, jeho doterajšia kariéra je úplne neznáma a preto nie je úplne isté, či niektoré momenty sú súčasťou jeho štýlu, priamo predloženého scenára alebo nebodaj výsledkom viac či menej úspešnej improvizácie všetkých zúčastnených.

Každopádne, napriek pôvodne fádnemu námetu začínajú Krásne sny dobre, hrdina je sympatický, mnohí sa s ním dokážu stotožniť a v momente snového vyčíňania by si s ním svoju pozíciu aj vymenili. Pokiaľ by ostala Anna výlučne iba v snoch ako v prvej tretine filmu, riešili by sme malý, príjemný film, kde nudný život môžu okoreniť vzrušujúce nočné dobrodružstvá s možnosťou premietnutia do reálneho života. Lenže v momente zakomponovania reálnej Melody sa začína dej značne komplikovať, zvláštne zamotávať a miestami strácať aj sám v sebe. Sledovanie začína byť dosť horkosladké, ale pre väčšinu divákov dosť divné a v strede filmu nastáva mierny chaos. V druhej polovici sa ukáže, že viaceré dejové linky sú slepé alebo slúžia iba krátkodobo na efekt a vôbec sa nedokončia. Takto sa sledovanie nesie až do posledných chvíľ, keď zrazu nastúpi nečakaná priamočiarosť a finálne zábery sú pre zmenu príliš jasné a akoby rýchlo zbúchané dokopy (žeby v snahe vyjsť po vôli producentov – v prípade takého malého filmu by to však nemal byť ten pravý dôvod). Určitá nejednoznačnosť rozliehajúca sa po celej dĺžke tak v deväťdesiatej minúte vytratí a nastúpi akože jasný koniec. Pôsobí to ako päsť na oko a mnohých taký záver rozruší.

Forma snažiaca sa vysporiadať predkladané témy je na jednej strane dosť priemerná, no zároveň striedma a milá. Horšie je, že v druhej polovici filmu už dianie nie je také zaujímavé, resp. začína byť dosť bezradné a originálna forma by ho mohla vytiahnuť ešte vyššie, no takto sa skôr utápa vo vlastnom obsahu. Nejedného diváka rozosmutní aj podoba Garyho snov. Po vzore iných filmov by čakal niečo poriadne divoké a tým pádom a ostrý kontrast medzi obyčajným životom počas dní a oveľa odlišnejším nočným snením, ale nič také sa nekoná. Teda pokiaľ vás nevzruší šumiace more a krásna i neveľmi odetá Penelope Cruz.

Krásne sny Krásne sny Krásne sny

S týmto formálnym konštatovaním (a pre mnohých aj nedostatkom) súvisí aj emočná stránka filmu. Keďže chýba poriadna zmena a rozdielnosť, celých 95 minút sledujeme rovnaké melancholické dianie bez výraznejších vlastných prejavov emócií, či už ide o prýštiacu radosť alebo ťažší smútok. Pretože sa určitá rozvláčnosť dotýka scenáru i obsahu, možno budete mať problém odsedieť celý film. Na druhej strane, toto je presne kategória filmu, na ktorú sa do kina ísť oplatí. Aspoň mojím subjektívnym problémom je, že niektoré nie veľmi nápadité filmy mám problém dopozerať až do konca a na DVD nie je problém ich vypnúť. Sledovanie v kine nie je také roztržité (hoci nie je problém si občas schrupnúť), naopak, je celistvejšie a viac vás drží v deji. A pri celkovej fádnosti Krásnych snov je to rozhodne potrebné.

Jake Paltrow sa pravdepodobne vyznačuje schopnosťou rozprávať svoj príbeh vo veľmi pomalom tempe, čo nemusí každému vyhovovať. Diváci sa tak rozdelia na pár skupín – tých vhodne naladených film náramne poteší a s radosťou budú sledovať hrdinovo tápanie. Ale obávam sa (a návštevnosť filmu to potvrdzuje), že väčšina divákov takú pomalosť velebiť nebude.

Pár atribútov je však istých. Martin Freeman je sympaťák, hoci sa nedokáže presadiť vo väčších rolách. Ale vzhľadom na jeho zameranie a schopnosti to nie je ani potrebné. Gwyneth Paltrow je vo svojej role presná a mnohí diváci uznajú, že manželstvo s ňou po 10-15 rokov musí byť peklo. Slušná kreácia. Penelope Cruz je zvodná, ale má málo priestoru. A vidieť Dannyho DeVita v sympatickej roličke po dlhom čase je vítané spestrenie.

Ísť do kina? Ak máte radi tento žáner a podobne ako ja sa bojíte, že na DVD by ste sa nedonútili dopozerať, rozhodne áno. Vy ostatní môžete absolvovať Krásne sny ako dobrovoľné dobrodružstvo, ktoré vám prekvapivo utkvie v hlave aj pár dní po zhliadnutí – ale zďaleka nebudete vedieť, čo v ňom bolo. Je to pocit hodný návštevy kina?

The Good Night (USA/V. Británia, 2005, 94 min.)
Réžia: Jake Paltrow. Scenár: Jake Paltrow. Kamera: Giles Nuttgens. Hudba: Alec Puro. Hrajú: Penélope Cruz, Martin Freeman, Gwyneth Paltrow, Simon Pegg, Danny DeVito, Amber Rose Sealey, Michael Gambon, Steffan Boje

autor Michal Korec 20.9.2007
6.0
-