NINJA KORYTNAČKY

NINJA KORYTNAČKY

6.0

Sú zmutované, zbožňujú pizzu, dostali ninja výcvik a bojujú proti všetkým nepriateľom. A toto je ich prvá CGI akcia! Ninja korytnačky konečne späť v kinách…

V našich životoch už žijú nejednu dekádu. Stretávali sme sa s nimi na televíznych obrazovkách v animovanom seriáli a pár odvážlivcov absolvovalo v kinách (či na videu) aj tri hrané filmy. Teraz tvorcovia vyžmýkali komiks znova a po stránke formy sa rozhodli skúsiť počítačovú animáciu. Rýdze CGI sa spája so známymi tvárami a dáva nám možnosť zažiť opäť jedno tínedžerské dobrodružstvo.

Našincov prekvapí dej zasadený síce do New Yorku, ale nie s typickými protivníkmi ako bol Shredder a Crang. Namiesto nich sa štvorica ninja korytnačiek po absolvovaní patričného výcviku (a Leonardo aj kurzu v pralese navyše stavajúceho ho do pozície lídra) vrhá do boja proti znôške nepriateľov, medzi ktorými figuruje napajedený generál napĺňajúci strašnú legendu privolávajúcu aj 13 kreatúr. Popritom sa boja zúčastňuje aj torzo Shredderovho klanu so smrtiacou skupinou ninjov vedených bojovníčkou Karai. Je jasné, že udalosti sa dali do takého bleskového pohybu, že po dlhočiznom čase zažije New York poriadny súboj o prežitie zúčastnených či celého ľudstva.

Ninja korytnačky Ninja korytnačky

Máme ich tu znova a hneď prvá otázka znie, ako si tvorcovia poradili jednak s obsahom a jednak s formou príbehu. Samotný obsah je spočiatku šokujúci, ale ani nie tak pre znalcov pôvodného komiksu, naopak, tým sa vyčarí pri Karai a iných postavách úsmev na tvári. Obyčajný divák sledujúci pár dielov seriálu a možno aj jeden z tria filmov bude spočiatku smutný, že také piliere ako Crang tu jednoducho chýbajú. Ale na druhej strane je to dobre, pretože autori tu nepristupujú k sérii ako k úplnému reštartu. Pravda, prvá polovica obsahuje až príliš množstvo typických scenáristických povinných jázd typu zoznamovanie sa s hrdinami či vzájomné klčkovanie o pozície v skupine, ale tie patria skôr k naturelu štvorice zmutovaných tínedžerov. Prvá štyridsaťpäťminútovka neprináša toľko akcie, ako by si nejeden divák želal, ale je svojím spôsobom zaujímavá.

Pretože Ninja korytnačky podobne ako iný komiks stavili viac aj na popis základného kvarteta charakterov a okolitých postáv (majster Splinter a dvojica ľudí Casey a April, tentokrát ako archeologička). Aj diania neznalý divák tak vie, s kým má dočinenia a pochopí charaktery – Michelangelo je skvelý vtipkár, Leonardo sa profiluje ako líder, no do konca filmu bude musieť bojovať aj s možnosťou zlyhania. A samozrejme, štvorica ninja korytnačiek nedosiahla plnoletosť, takže nechýbajú typické prvky súrodeneckej rivality pôsobiace osviežujúco a s humorom.

Práve ten môže byť tŕňom v oku niektorých divákov rozhodujúcich o ľúbivosti novinky. Vďaka rôznym frkom a trochu bláznivým dialógom je vhodný pre deti nad 10 rokov a práve veková hranica 12 až 16 si ich určite zamiluje, hoci nemusí poznať seriál či minulé filmy. Ninja korytnačky sú totiž podobne ako Transformers akčným dobrodružstvom potrebným vnímať prvou signálnou a kráľovsky sa baviť. Ale ukrátení neostanú ani znalci existujúcich príbehov. Práve oni si vychutnajú určitý posun k trošku temnejšej atmosfére sprostredkovanej aj novou paletou protivníkov, aj celkovým ladením New Yorku do tmavšieho kabáta. O tomto posune však rozhoduje viac obraz a forma ako predkladaný obsah.

Ninja korytnačky Ninja korytnačky

A potom je tu akcia, podstatne zaujímavejšia ako v doterajších filmových či televíznych dielach. Intro sa snaží pôsobiť veľkolepo a vrhnúť vás do dynamického deja okamžite. Potom sa tempo na prvú polovicu filmu spomalí, ale postupom času a s blížiacimi záverečnými titulkami prichádzajú čoraz zaujímavejšie momenty. Hoci akcie nie je veľa (opäť jeden typický prvok pre prvé diely sérií, kde akcia dostáva väčší priestor až v druhej polovici, nakoľko prvá pôsobí príliš edukatívne), tak je veľmi dobrá. Súrodenecký súboj v daždi je pôsobivý a samotné finále, v ktorom sa mláti viac ako tucet charakterov je výborným vyvrcholením pozliepanej story. Niektorí diváci budú mať problém s prehľadnosťou bojov, ale k tomuto zástupu kritikov sa pridať nemôžem, lebo osobne som stratu orientácie v boji nepociťoval. Naopak, užíval som si ich plnými dúškami a k perfekcii nemohli chýbať ani suché hlášky odľahčujúce akciu. Tak to má byť.

A ako dopadlo samotné CGI? Výborne. Je jednoznačným dôkazom, že ani animovaný seriál, ani hrané riešenie s hercami v kostýmoch sa jednoducho nemôže rovnať s ľahkosťou a možnosťami počítačovej grafiky. Hoci film nie je žiadna veľkorozpočtová pecka (34 miliónov je na dnešné pomery fakt málo), vizuál je pôsobivý. New York je vo svojej retro-temnej podobe veľmi atmosférický a dáva filmu špecifický nádych. Modely postáv už také dychberúce nie sú, no stále predstavujú solídny nadštandard. A čo je najdôležitejšie, v záplave akcie či ostatného diania nemáte čas všímať si nedostatky.

Ninja korytnačky Ninja korytnačky

Čas nemáte v podstate ani na nič iné, pretože stopáž je nastolená na skromných 87 minút a ubzikne strašne rýchlo. Ako fanúšik som prirodzene po finále chcel ešte aspoň 10-20 minút viac, ale taký zázrak sa nekoná. Na druhej strane sa proti môjmu názoru, že necelá hodina a pol je predsa len málo postavila armáda spokojných divákov, že 87 je akurát. Je možné, že po druhom zhliadnutí im dám za pravdu. Takto však budem očakávať ďalší diel, ktorý však vzhľadom na slabšie tržby nemusí vzniknúť.

Ninja korytnačky sú späť a všetci znalci seriálu či minulých filmov by ich mali v CGI podobe preskúmať. Sú akčnejšie, trošku temnejšie, ale stále rovnako odviazané a zábavné. Je obrovská škoda, že sa k nám nedostali krátko po americkej premiére, pretože ich efekt ako predkrmu pred letnou megasezónou mohol byť výraznejší. Takto sme už zmlsaní Spider-Manom, Pirátmi či gigantickými robotmi – a pôsobivosť štyroch mutantov trošku upadá. Ale stále je to svojský kvalitný akčný kúsok.

PS – Vďaka distribútorovi za titulkovú verziu. Len v nej si vychutnáte celú plejádu originálnych hlasov na čele s Laurencom Fishburnom či Patrickom Stewartom. Odvážny krok hodný pol boda navyše!

TMNT (Hongkong, USA, 2007, 90 min.)
Réžia: Kevin Munroe. Scenár: Kevin Munroe. Kamera: Steve Lumley. Hudba: Klaus Badelt. Hrajú: Chris Evans, Sarah Michelle Gellar, Mako, Patrick Stewart, Mitchell Whitfield, James Arnold Taylor, Mikey Kelley

autor Michal Korec 14.9.2007
6.0
7.0