ROMING

ROMING

6.0

Bolek Polívka reve na plné kolo svoje vulgarizmy a divák sa teší na ľudovú zábavu. Ale ROMing ňou úplne nie je...

ROMing má po prvom víkende v slovenských kinách pekné výsledky, nejeden multiplex ho nasadil do najväčšej sály a celkové reakcie sú priaznivé. A je to dobre, hoci nejde o žiadny parádny film kategórie Vratné lahve. ROMing neoslní, ale miestami poteší.

Roman žije svoj pokojný život a už pomaly aj zabudol na sľub svojmu kamarátovi, že keď sa ich deti dočkajú plnoletosti a budú stále slobodné, tak sa dajú dokopy a smrť ich už nerozdelí. Ubehlo osemnásť rokov, ratolesti sú dospelé a z ďalekého Slovenska prichádza list, že nevesta je pripravená urobiť tatkovi po vôli a sľub naplniť. Lenže Romanov syn Jura má už život nalinkovaný inak – študuje na univerzite, má krásnu blondínku a na otcove sľuby radšej zvysoka kašle. Ale napokon sa nechá presvedčiť a vydáva sa na ďalekú cestu, na ktorej mu bude asistovať popri rodičovi aj otcov kamarát Stano (Bolek Polívka) – magnet na bizarné situácie končiace sa buď katastrofou alebo pohromou. Táto trojica veľmi odlišných chlapíkov cestuje, snaží sa riešiť Stanove pohromy i ostatné nástrahy a hlavne chce vôbec doraziť za sľúbenou nevestou...

ROMing ROMing

Českí bratia majú guráž a neboja sa občas nakrútiť film spadajúci aj do inej škatuľky ako iba typická dráma o smutnom národe, trápna situačná komédia najlepšie v dlho trvajúcej sérii (Polda, Kameňák a ostatní sú jasným dôkazom), x-tú Troškovu rozprávku alebo pokus o moderný film o súčasných vzťahoch. Fušovanie do žánru tínedžerskej komédie vyšlo len tak-tak (po komerčnej stránke si pár kúskov na seba zarobilo) a teraz prišiel nápad skombinovať komédiu, road-movie a malý film s väčším posolstvom.

Hoci sa z trailerov na vás usmieva Marián Labuda a pri Bolkovi Polívkovi lietajú "kurvy-piče" a iné vulgarizmy prakticky nonstop, nečaká vás obyčajná komédia s primitívnymi gagmi. A na prekvapenie mnohých to nebude ani druhé Dědictví... hoci niektoré náznaky vrátane Bolkovej postavy by vám mohli túto myšlienku úspešne vsugerovať.

To neznamená, že sa máte uspokojiť iba s vulgarizmami v ukážkach a na poriadnu slovnú prestrelku či vtipné situácie s Bolkom vôbec nedôjde. Práve naopak, približne polovicu filmu napĺňajú práve Stanove eskapády, či už s policajtmi, na cestách, v jazere či iných malebných lokalitách, kde sa dá niečo pokaziť na rachotine, ktorá má slúžiť na transfer hrdinov za naplnením dávneho sľubu. Stanova postava je napísaná niekde na pomedzí opilca, bezdomovca, tuláka a chudáka, ale hoci nevábne oblečeného a hulvátne sa správajúceho, tak predsa ide o človeka s dobrým srdcom ochotného pomôcť. Labudov Roman je v kútiku duše tiež dobrák, ctí svoje priateľstvá a popritom je tvorcom druhej línie filme.

ROMing ROMing

ROMing je totiž skĺbením road-movie s množstvom dobrých gagov a mystickej bájky písanej Romanom počas cesty na Slovensko. Je to príbeh o najmenšom rómskom kráľovi menom Somáli, ktorý v skutočnosti pracoval. A kvôli tomu bol potrestaný, rómskemu ľudu vyhasol oheň a on sa musel vydať do sveta hľadať kúzelného vtáka, aby nemilú situáciu vyriešil. Roman si totiž myslí, že každý národ má nejaký príbeh vzniku či určitý epos a Rómovia nemajú nič, tak im chce jeden vytvoriť. Táto mystická línia je spočiatku zaujímavá, do filmu (najmä k bláznivému Polívkovi) sadne spočiatku ako päsť na oko, no ten kontrast vás strhne a akceptujete ju.

Tento pocit vám však vydrží asi iba dve tretiny, pretože potom začína byť rómsky epos až príliš absurdný (a je ešte čudnejší ako neskutočné príbehy, ktoré sa dejú trojici na cestách). Po plátne zrazu skáče Boh, Diabol, ich pomocníci a celý príbeh sa zvrhne. Čo je zase paradox vzhľadom na dianie road-movie. Svedčí navyše o tom, že zakomponovať bláznivú a trošku vážnu, sčasti bájnu líniu nie je nápad na zahodenie, ale musí medzi nimi existovať nielen veľká kontrastná priepasť, ale aj určitá konzistencia v rámci filmového diela, no o tú ROMing po hodine prichádza a potom sa už len snaží s čo najmenšou ujmou svoje rozpútané dianie ukončiť. Napriek tomu je však dobré, že sa Česi rozhodli pre tento krok, len je škoda, že sa im ku koncu vymkol z rúk. A samotný epos je totiž fajn, ale nemal zachádzať príliš hlboko a jeho odkaz na zamyslenie sa o rómskom národe funguje iba čiastočne. Jedna vec je niečo naznačiť a druhá vec je odkázať súčasný stav na niečo bájne.

Línia road-movie by sama o sebe fungovala, ale rovnako by narazila na problém obmedzeného obsahu a naplnenia stopáže. Vyšla by tak na hodinu a potom by ju bolo potrebné ukončiť, pretože by sa opakovala a nudila by. Takto máte servírované dve časti, ktoré by sami o sebe boli dosť priemerné či slabé, ale v ich spojení, hoci nie dokonalom, ale predsa zaujímavom sa spája celkom slušný film.

ROMing ROMing

A ten funguje aj po formálnej stránke. Hoci nemajú Česi príliš veľa rozmanitých lokácií (čo je pri nakrúcaní road-movie povinnosť, aby ste zaujali diváka), dokážu zaujať. Najmä vďaka dobrej kamere, strihu i hudbe doplňujúcej atmosféru i obsah filmu. S výnimkou Vratných lahví som tento rok snáď nevidel žiadny iný český film, ktorý by si nerobil na veľkom plátne hanbu a nepôsobil amatérsky, ale naopak, jeho sledovanie bolo hladké a občas vzbudilo aj trošku obdivu.

Herecké výkony sa opierajú predovšetkým o ústrednú dvojicu. Bolek Polívka zopakoval svoje buranské úlohy slušne, ale oveľa lepší dojem na vás zanechá striedmy, ale presne hrajúci Marián Labuda. Vďaka tvorcom, že ho obsadili, pretože je znamenitý. Množstvo vedľajších úloh je obsadené fifty-fifty, viacerí herci sú fajn, iní hrajú príliš slabo. Ale na celkovom dojme príliš bodov neuberajú.

Výsledok? Prekvapivo spokojný. ROMing síce nedokáže potešiť davy ako Vratné lahve, ale množstvo divákov odíde s dobrým pocitom. Menej nároční diváci si užijú líniu s road-movie a náročnejší môžu premýšľať o posolstve z rómskej bájky. Na malý český film toho nie je prekvapivo až tak málo.

Roming (ČR/Rum/SR, 2007)
Réžia: Jiří Vejdělek. Scenár: Marek Epstein. Kamera: Jakub Šimůnek. Hudba: Vojta Lavička. Hrajú: Marián Labuda, Boleslav Polívka, Vítězslav Holub, Jean Constantin, Vladimír Javorský, Corina Moise, Emanoil Florentina

autor Michal Korec 12.9.2007
6.0
6.2