HĽADÁ SA IDEÁLNY MUŽ

HĽADÁ SA IDEÁLNY MUŽ

4.0

Vrúcne i posmešne oceňujem hlavnú myšlienku – keď vám milostný objekt snov riekne, ostaň môj dobrý kamarát. Ale ocením aj americkú komédiu s takou témou?

Najmä ak v nej hrá Ryan Reynolds a nesprevádza ju vlna dobrej kritiky. Bez akýchkoľvek predsudkov sa však vrhám na ňu a dúfam, že nedopadne ako druhý Bulšit či Date Movie, hoci spočiatku tomu všetko nasvedčuje.

Chris (schválne latexovo nafúknutý Ryan Reynolds) je tučko na strednej škole, ktorý to nemá v živote ľahké. Všetci sa mu posmievajú kvôli postave i povahe, a tak sa len tak pretĺka životom. A možno by sa na všetko aj vybodol a odpálil sa na onen svet, ale v skutočnosti ho drží pri živote peknučká, jemnučká a všetkými v okolí obdivovaná Jamie. Poznáte to sami, krásna baba bude síce randiť so všetkými športovcami, ale v kútiku duše má aj miesto pre vizuálne nie pôvabného spolužiaka. A tak Chris a Jamie trávia more času, veľmi dobre si rozumejú, no Chrisovi stúpne toľká prítomnosť Jamie do hlavy, až sa do nej, no áno, nie je to ťažké odhadnúť, neskutočne zamiluje. Koniec koncov, keď s ním trávi toľko času a je mu dobre, tak prečo by nemohli spolu aj chodiť, že áno? A už-už sa odhodlá vyznať svoje city, keď príde tá klasická veta: si super chalan a budem strašne rada, keď ostaneme dobrí kamaráti. Čo do piksle???

Hľadá sa ideálny muž Hľadá sa ideálny muž

A máte to ako na tanieri. Lenže keď si myslíte, že teraz sa bude latexový Reynolds uchádzať o priazeň Jamie ďalších 80 minút filmu, ste jednoducho na omyle, pretože nasleduje brutálny strih a z Chrisa je peknučký, no arogantný sviniar v oblasti hudobného priemyslu, ktorému ženy skáču do postele a jedna blonďavá speváčka (skutočne výborná Anna Faris) je jeho lístkom do sféry čoraz väčších úspechov. Je to tak, z tlstého Chrisa s dobrou povahou sa za dekádu stáva na pohľad krásny, no vnútorne zhnitý mladý muž. A teraz sa vracia do rodného mesta, kde narazí na Jamie zo strednej školy. Iste, najprv ním lomcuje pomsta, chce ju dostať do postele, pomilovať a nechať tak, no to musí film dospieť do štádia romantickej komédie a zo zlého hrdinu sa stať dobrý. Chudý a dobrý, ideálna to kombinácia, ku ktorej sa treba dopracovať... a dvoriť sa slečne z minulosti. No uznajte, nájdete v Hollywoode zaujímavejší námet na komédiu?

Ani veľmi nie. Továreň na sny žmýka hocijaký námet naplno a tá pôvodná myšlienka nebola pre tento prípad až taká zlá. Uznajte sami, koľkí z vás si vypočuli tú klasickú vetu (si pre mňa dobrý kamarát – a nič viac), aby vás vzápätí trafil šľak od bolesti, smútku či šoku? Iste, je to dobrý nápad, ale akurát na papieri a pri realizácii naďabíte na množstvo úskalí. Spracovanie vám neponúka veľa možností – baba vám povie, že vás nechce, no vy ako hrdina budete o ňu aj tak bojovať. Otázna je už schéma či vek hrdinu. Tvorcovia komédie Hľadá sa ideálny muž (opäť jeden z nešťastnejších distribučných názvov originálneho Just Friends) zvolili čudnú kombináciu – možno nechceli byť ďalšou tínedžerskou komédiou v rade, a tak si zobrali stredoškolskú epizódu iba ako prológ. No v momente vzniká otázka, či nebolo predsa len lepšie ostať v prostredí násťročných, pretože humor i nastolené situácie vrátane riešenia problémov stojacim hrdinom v ceste odkazujú práve na toto publikum a okolie. Prechod o desať rokov neskôr ponúkol viaceré barličky – hrdina opeknel, vyrástol, skazil sa a jeho návrat do rodného mesta ponúka ďalšiu várku nápadov na humorné situácie alias - veľkomestský hajzel si prichádza do mestečka zaspomínať na staré časy a možno sa zmeniť. Je zrejmé, kam mierim. Pôvodný nápad “ostaňme iba kamoši” nie je veľmi výdatný, a tak bolo jednoducho nutné hľadať ďalšie možnosti naplnenia scenára, hoci za podniknutia riskantného kroku občasnej straty pôvodnej idey. A tak sa tu solia vtipy vyplývajúce z rozličnej nátury, hudobného priemyslu, v ktorom Chris pracuje a podobne.

Výsledkom je scenáristický guláš, ktorý by vystačil aj na dve-tri komédie, no jeho topornosť je natoľko zrejmá, že nedokáže vhodne vyplniť ani 90 minút. Humor vo filme nie je našťastie úplne hrubozrnný – telesných tekutín je na plátne dosť málo a ani exkrementy nepoškvrnili každé druhé filmové políčko. Ale stále nám tu ostáva množstvo fyzického humoru, keď niekto dostane po papuli, šupu do rozkroku, trieska si makovicu o stenu atď. Úprimne, celý rad týchto scén nie je veľmi vtipný a práve tu vzniká trápnosť celého diela. Zvyšok skrýva viaceré dobré pokusy o situačnú komiku či občas dobrú repliku, ktorá vám utkvie v pamäti aspoň do konca filmu. Ale na to, že má ísť o bláznivú komédiu, sa veľmi často smiať nebude a čo je horšie, rýchlo objavíte, že humorné scény majú často nevalnú kvalitu, resp. kvalitatívny kontrast je až príliš silný. Na niekoľko dobrých scénok pripadá desať-pätnásť nie veľmi vtipných pokusov. Smutný to pomer, uznávam.

Roger Kumble vyzeral byť šikovný režisér, no časy Veľmi nebezpečných známostí sú nadobro fuč. Akoby pri tomto debute v roku 1999 vyčerpal všetok svoj talent a potom už iba kopíroval sám seba či ostatných. Dvojka Veľmi nebezpečných známosti našťastie putovala na video a jeho ďalší kúsok Jednoducho sexi ukázal, ako hlboko môže padnúť. A vida, tento film nehodno spomínať len tak náhodou, pretože väčšinu času sa novinka naň kvalitou i prevedením podobá. Čo nie je, žiaľ, pochvala.

Herecké výkony veľmi nepotešia, skôr naopak, viacerých divákov napália. Približne v polovici naďabíte na kacírsku myšlienku, že tento film seba neberie úplne tak vážne a môže pôsobiť aj ako paródia. No to vás v momente dorazí pár romantických scén, v ktorých síce nechýba potrebné množstvo chémie, ale vyznievajú dosť nútene. Celý čas chce byť film o vzťahu dvoch ľudí, ale podstatný priestor im venuje len veľmi málo. Takže nie je to ani romantická komédia, ani paródia, iba slabučký pokus, v ktorom herci miestami neskutočne prehrávajú a hoci sa neraz zasmejete, zvyšok času budete meravo pozerať na to, čo stvárajú. Česť Anne Faris, ktorá dokáže bláznivo hrať vedľajšie úlohy tupých blondínok – tá žena má na tento druh postáv talent, či ide o oscarovú drámu, alebo takúto tuctovú komédiu. Zvyšok je však nemastný-neslaný a platí to najmä o ústrednej dvojici. Ryan Reynolds je často veľmi ukecaný, ale jeho rečiam sa smiať nebudete. Jeho pokus o humor ostáva na úrovni minuloročného shitu Hej, kamoš, kto tu varí (Waiting...). Je to tak, Reynolds sa nikam odvtedy neposunul. A Amy Smart je skutočne blondínka, ktorá vám pomúti hlavu. Aspoň svojím milým výzorom, no menej už svojím konaním a pokusmi o humorné situácie.

Priznávam sa, miestami som sa celkom bavil. Ale v kontexte celého komediálneho žánru vychádzajú Just Friends slabučko. Dokonca množstvo vtipov či humoru je menšie ako pri hociktorej priemernej komédii. Potenciál tu bol, ale prakticky nikto ho nevyužil – herci, scenáristi, režisér sa minuli pôvodnému plánu i finálnemu účinku. Ako jednohubka dobré, najmä kvôli Anne Faris v úlohe bláznivej hviezdičky. Ale ako pokus o naplnenie pôvodnej myšlienky vo filmovej komédií hlásime nenaplnený cieľ. Do kina ísť len v prípade núdze – z tohtotýždňovej dvojice komédií ide o slabší kúsok.

Just Friends (USA/Kanada, 2005, 96 min.)
Réžia: Roger Kumble. Scenár: Adam ‘Tex’ Davis. Kamera: Anthony B. Richmond. Hudba: Jeff Cardoni. Hrajú: Ryan Reynolds, Amy Smart, Anna Faris, Chris Klein, Chris Marquette, Giacomo Beltrami

autor Michal Korec 9.2.2007