ZAPICHNI TO!

ZAPICHNI TO!

7.0

Dokážete akceptovať možnosť, že najlepším filmom jedného z najbohatších týždňov roka môže byť tínedžerský kúsok o gymnastike?!

Tínedžerský film to nemá v slovenských kinách jednoduché. V USA si pochvália relatívne nízke výrobné náklady, uvedú film v pravý čas a ten čo-to zarobí, väčšinou splatí rozpočet, aby sa z DVD, TV, prípadne premietaní v zahraničí vykľul aj nejaký zisk. Ale slovenský distribútor to nemá s týmto žánrom vôbec jednoduché. Ostro sledovaný counterprogramming sa tu veľmi nekoná ako v USA, proti veľkému hitu pre mužov sa takmer nikto neodváži postaviť jemný film pre ženy. A tak sa tínedžerský film servíruje najmä v podobe pikantných alebo až nechutných komédií a tým často akákoľvek snaha o rozvitie žánru končí. Ale vďaka novým distribútorom sa niekedy podarí nasadiť aj novinku s Hilary Duff (naposledy Nikdy sa nevzdávaj!) alebo Amandou Bynes (Super náhradník). O to viac môže prekvapiť fakt, že Zapichni to! prináša dlhoročná spoločnosť Saturn Entertainment.

Aké je najlepšie miesto pre robenie neplechy v roku 2006? Ale veď to je úplne jasné. Stavenisko! Poslúžilo už v Tokijskej jazde a teraz sa tu koná súperenie bicyklistov a skejtbordistov. Je to boj na život a nehody, pri ktorých sa môžete ostro popáliť a putovať cez súd až na VGA. Nuž, tento názov neskrýva iba PC terminológiu, ale aj miesto, kam putuje Haley Graham. To ona pozná všetkých zástupcov zákona vo svojom okrese, počnúc poslednou policajnou hliadkou a končiac sudkyňou. Stačia tri hodinky jazdy, jej domov je v nedohľadne a prichádza dril. VGA však nie je skratkou pre vojenskú akadémiu (ktorá mimochodom tiež stojí neďaleko), ale strednú školu pre gymnastky. A práve tu začne Haley bojovať o svoje miesto v živote a získavanie priazne svojho okolia. Ale pozor, ani ono nemusí byť bez viny a aj rebelka môže byť dostatočne inteligentná a pre svoje vystrájanie mať svoje dôvody.

Zapichni to! Zapichni to! Zapichni to!

Čože?! Gymnastika na plátne? Námety hollywoodskych tvorcov už skutočne siahajú všade a neštítia sa ničoho. Ale skôr ako odvrátite zrak od názvu filmu a zavrhnete návštevu kinosály, v ktorej sa hrá, dobre počúvajte, pretože tento kúsok sa snaží boriť niektoré zažité pravidlá žánru a nechce byť prvoplánový ako množstvo ostatných súputníkov.

Samotný námet, ani náčrt scenára nikoho neočaria. Rebelka musí ísť na akadémiu, aby sa polepšila a odčinila svoje chyby. Popritom sa jej venuje tréner, ktorý v ňu dúfa a cíti veľký talent. Do toho sa objavia pletky s konkurenčnými dievčatami, nezhody v rodine a na konci filmu majstrovstvá USA v gymnastike. Všetci tušíte, že to musí dopadnúť úplne jasno – hrdinka sa polepší, nájde si chalana, porazí súperky a vyhrá majstrovstvá. Mno, nestavte na tento odhad veľa, lebo sa môžete popáliť.

Iste, vo filme sa nachádza pár klišé. Ale je veľmi sympatické sledovať, ako s nimi tvorcovia narábajú. Veľmi sa im vyhnúť nedá, ale keď už musia byť, zaberajú vo filme dosť málo času a zvyšok sa síce nedá nazvať úplne originálny, no rozhodne máme pred sebou výbornú variáciu v žánri. Napríklad samotná hrdinka je veľmi inteligentná a jej rebélia je vlastne akceptovateľná, či už ide o neraz spomenutý úkon z minulosti alebo súčasný postoj k životu i škole. Vysvetlí sa decentne, pomôže vám pochopiť, prečo tak koná. A už v úvodnej tretine uvidíte aj zaujímavý prerod z rebelky na študentku v momente, keď nemôže konať inak. A podobne zaujímavým spôsobom sa riešia aj vzťahy s chalanmi (náznaky na romantiku tu sú, ale iné, ako čakáte), vyrovnávanie si účtov so sokyňami alebo aj vykreslenie puta s trénerom a rodičmi. Nehovoriac o samotnom konci filmu, ktorý nie je klasickým happy-endom, nepostaví gymnastky do jasne vytýčenej súťaže so stopercentne odhadnuteľnými výsledkami. Nie, nie, tu sa rieši finále scenára inak.

Zapichni to! Zapichni to! Zapichni to!

Obsah filmu je jednoznačne lepšie servírovaný ako v množstve ostatných tínedžerských filmov, o ktorých môžete prehlásiť, že idú podľa rovnakej šablóny (naposledy Let’s Dance!). Ale potom je tu ešte forma. Moderná, dravá, často bez kompromisov. Po prvé, scény gymnastiky sú výborne režírované a je ich viac ako napríklad choreografií v celom Let’s Dance!. Navyše sa tvorcovia neboja opakovaných záberov, viacerých kamier a podobných vymožeností. Po druhé, zo začiatku sa vo filme neplytvá časom, je točený rýchlo, soundtrack graduje, za pár minút sa vystriedajú štyri pesničky (podobne dychberúco na mňa pôsobilo aj intro v Miami Vice, ale Stick It je ešte dynamickejší) a prvé scény majú potrebný spád, no zároveň aj určitú mieru tajomna, pretože od prostredia gymnastiky či tréningov a určitej disciplíny majú poriadne ďaleko. Pekný kontrast! Po tretie, osvedčené postupy typu monológ alebo obrazová predstavivosť, sú vhodným doplnkom alebo zábavou.

Všetci tu odvádzajú veľmi solídnu robotu, či ide o scenáristov, režisérku, trénerov, ktorí vybičovali viaceré herečky k parádnym sólam na kladine či v inom prostredí. A potom tu máme hercov. Jeff Bridges si kradne pre seba prekvapivo dosť priestoru a znamenito ho využíva. Neprehráva, ale je charizmatický a pod hrubou šupou sa nachádza citlivá duša, ktorá sa vie prejaviť v správnej chvíli a bojovať za svoje zverenkyne. A ústredná protagonistka v podaní Missy Peregrim? Pokiaľ pominieme zaujímavú vizáž a fakt, že má takmer 24 rokov a hrá sedemnásťročnú, pričom tento rozdiel jasne vidieť pri oblečení dresu, máme pred sebou veľmi slušný štandard s niekoľkými bodmi k dobru.

Zapichni to! je v rámci žánru jednoznačne nadpriemerný kúsok. Pracuje s klišé čo najmenej, chce a ide vlastnou cestou a obohacuje tínedžerský film po stránke formy i obsahu. Pre niekoho môže byť iba lepšou variáciou, ale pre niektorých skutočne vynikajúcim filmom. Korektne pôjdem na hodnotenie 7/10, ale zdôrazňujem, že počas pobytu v kinosále som bol presvedčený aj o 8/10.

PS – OK, tak budem benevolentný. Ak sa chcete pokochať slečnami v obtiahnutých dresoch alebo oceníte na tínedžerskom filme zásahy do obsahu a formy, berte to aj s tým ďalším bodom navyše. A Saturnu patrí veľká vďaka, že tento film do našich kín priniesol.

Stick It (USA, 2006, 103 min.)
Réžia: Jessica Bendinger. Scenár: Jessica Bendinger. Kamera: Daryn Okada. Hudba: Mike Simpson. Hrajú: Jeff Bridges, Missy Peregrym, Vanessa Lengies, Nikki SooHoo, Maddy Curley, Kellan Lutz

autor Michal Korec 30.10.2006