SHREK 2

SHREK 2

9.0

Pred pár rokmi sa pri vchode na toalety v multiplexe Ster Century v Bratislave objavil kartónový pútač s mohutnou zelenou postavou, spoza ktorej zvedavo vykúkala sličná rusovláska a zubatý osol. Návštevníci okolo neho premávali, občas sa aj pristavili, no málokto asi tušil, koľké sympatie si kreslená trojica vydobije u divákov všetkých vekových kategórií. Úspech bol fenomenálny - dokonca natoľko, že sa Shrek opäť musí vzdať svojho nadovšetko ceneného súkromia, nasadnúť do cibuľového kočiara a vydať sa na cestu po filmových plátnach celého sveta.

Zlobrova nevrlá nálada pramení aj z cieľa, za ktorým sa kočiar trmáca. Spolu s princeznou Fionou (a neodbytným Oslíkom) sa totiž vybrali na rodinnú návštevu. Na Fionu si spomenuli jej rodičia a zažiadalo sa im spoznať rúčeho princa, ktorý ich dcéru oslobodil spod strašnej kliatby. Ako to už v podobných prípadoch býva, rodinné stretnutie nedopadne celkom podľa plánu...

Shrek 2 Shrek 2 Shrek 2

Každé filmové pokračovanie vzbudzuje zmes radostného očakávania a obáv. V prípade Shreka sa však báť nemusíte - v Dreamworks si dali  záležať. Je to od nich veľmi milé, pretože detské publikum by im narobilo slušné tržby pri hocijakej trapošine s rohatým S na plagáte. Práca celého tímu pod vedením až 3 režisérov (Andrew Adamson, Kelly Asbury, Conrad Vernon) sa dá smelo označiť za veľmi kvalitnú a aj multiplexový lístok vyzerá v tomto prípade ako dobrá investícia, až na jeden háčik (o ňom neskôr).

V rámci kategórie zvanej "druhé diely" vyniká najmä scenár, ktorý bol robený s jasným cieľom - vykročiť z tieňa jednotky. Kým v pôvodnom Shrekovi ide o priamočiary "road-movie" oživený premenami vzťahov ústrednej trojice, dvojka prináša o čosi zložitejšiu štruktúru a pestrejšie motivácie postáv. Koktail rozprávkových postavičiek sa hádam ešte o čosi spestril (hoci sa objavia aj mnohé z prvého dielu) a trefné paródie na všetky možné stránky reálneho i rozprávkového života prichádzajú jedna za druhou.

Tempo deja je práve vďaka množstvu vydarených gagov celkom svižné, no tvorcovia sa šikovne vyhýbajú hranici presýtenia. Je možné, že niektoré ftípky alebo nuansy pri prvom pozeraní nepostrehnete, ale neprídete o nič dôležité. Veľa gagov sa totiž odohráva akoby mimochodom, na okraji, a nezavadzajú dôležitým udalostiam. Pri tvorbe filmu očividne panovala veľmi plodná atmosféra a je obdivuhodné, ako hladko sa scenáristom podarilo zapracovať toľké nápady do relatívne kompaktného celku (nuž, boli na to štyria...).

Shrek 2 Shrek 2 Shrek 2

Je pre mňa trošku otázkou, či Shrek 2 nie je príliš ústretový voči dospelému divákovi. Rôznymi kultúrnymi odkazmi na filmy, televíziu, politiku či iné americké reálie sa to len tak hemží a neviem, či to na detské obecenstvo nebude pôsobiť rušivo. Zo svojej pozície to však ťažko zistím; reakcie dorastu na predpremiére naznačujú, že podobné obavy nie sú zrejme opodstatnené.

Výtvarné spracovanie je jednoducho pastvou pre oči. Občas sa mi stáva, že mám pri sledovaní filmu nutkanie zastaviť ho, zarámovať si ten-ktorý záber a zavesiť ho na stenu ako obraz. V prípade Shreka 2 bolo takých momentov niekoľko (sú to skôr "pekné" než "hodnotné" obrázky - predsa len ide o rozprávku). Najmä cesta do Kráľovstva za siedmimi horami (oslík: "Už sme tam?") je bohatá na očarujúce krajinky.

Zaujímavým momentom je pokračovanie v odklone medzi Pixarom a Dreamworks pokiaľ ide o charakter animácie. Kým v poslednom pixarovskom hite Hľadá sa Nemo bol kladený veľký dôraz na realizmus pohybov a vôbec fyziky podmorského sveta, postavy v Shrekovi 2 sa držia viac "kresleného" štýlu a chvíľami pôsobia dojmom nafukovacích bábik - je zrejme vecou vkusu či vám to bude vadiť alebo nie. Ukážky na Shark Tale (odpoveď Dreamworks na Hľadá sa Nemo) tiež naznačujú tento trend.

Shrek 2 Shrek 2 Shrek 2

Jednou z predností prvého Shreka bol aj kvalitný, svieži soundtrack, a v tejto oblasti sa dvojka opäť nenecháva zahanbiť. Titulná skladba ostala zachovaná a pribudlo niekoľko milých pesničiek v podobnom, zľahka rockovom duchu.

Celkovo môžem s úľavou vyhlásiť, že Shrek 2 je veľmi kvalitná rozprávka a dôstojný nasledovník prvého dielu. Nepríjemným prekvapením v rámci slovenskej distribúcie je ale skutočnosť, že sa na naše územie nedostala ani jedna kópia v pôvodnom znení s titulkami. I pri naozaj kvalitnom českom dabingu je smutné, že prídeme o nenapodobiteľné výkony Mikea Meyersa, Eddieho Murphyho, Cameron Diaz a Antonia Banderasa. Dabovaný film jednoducho nemá šancu obsiahnuť všetky kvality originálu - dúfajme teda, že sa distribútori vzmužia a nespravia zo Shreka 2 precedens.

Shrek 2 (USA, 2004, 93 min.)
Réžia: Andrew Adamson, Kelly Asbury, Conrad Vernon. Scenár: William Stieg, Joe Stillman, J. David Stem, David N. Weiss. Hudba: Stephen Barton, Adam Duritz, Mark Everett, James McKee Smith. Hrajú: Mike Myers, Eddie Murphy, Cameron Diaz, Julie Andrews, Antonio Banderas, John Cleese, Rupert Everett, Jennifer Saunders, Aron Warner

autor Ján Hušták 8.7.2004
9.0
8.6