PETER PAN

PETER PAN

7.0

Americká kultová kniha sa stáva terčom filmového spracovania už viac ako 50 rokov. Je pochopiteľné, že výsledný úspech je rozličný, ba čo viac, s postupujúcimi rokmi sa dostáva do popredia aj otázka formy spracovania príbehu na dobrú noc zo Zeme-Nezeme.

Možno bola latka nasadená príliš vysoko už v roku 1953, keď chlapca, ktorý nechcel vyrásť, dostalo do pazúrov mamutie štúdium pána Disneyho. Animovaná podoba (hoci vo fullscreene, t.j. formáte 4:3 a nie v širokouhlej kinoverzii) sa stala obrovským hitom a vo svojich skromných (ale v Disneyho réžii absolútne pochopiteľných) 74 minútach poskytla vlastným priaznivcom tú pravú adaptáciu animovanej knižky na dobrú noc. Disney totiž vsadil na jednoduchosť, maximálnu prístupnosť a snahu osloviť nielen zarputilých vyznávačov predlohy, ale aj nezaujatých pozorovateľov. Týmto štandardným spôsobom sa podarilo Disneymu priniesť príbeh o chlapcovi, ktorý nechcel vyrásť, prakticky celému svetu. A keď už celý svet poznal príbeh Petra Pana, jeho chlapcov či dievčatka Wendy, ktoré odmietalo v neho veriť, nebol problém natočiť ďalšie adaptácie.

V roku 1991 sa rozhodol priniesť známu rozprávku Steven Spielberg - večné dieťa Hollywoodu. Vsadil pritom na svoje režisérske umenie a prvotriedne herecké obsadenie, keď do filmu obsadil Juliu Roberts, Dustina Hoffmana do roly Hooka a Robina Williamsa ako Petra Pana. Ako dobrodružný film Hook zaznamenal úspech, ale hraná a najmä viac ako dve hodiny dlhá verzia podávanej látke príliš nesvedčila. Spielberg sa síce snažil upriamiť na celorodinné publikum, ale kvôli dĺžke svojho filmu stratil deti, mladých príliš nezaujal a dospelých síce chvíľami zaujali herecké výkony... Ale v konečnom dôsledku sa animovaná verzia z trónu nevytratila.

Peter Pan Peter Pan Peter Pan

Herakleitovo učenie jasne vraví, že dvakrát nevstúpiš do tej istej rieky a najnovší film o Petrovi Panovi je jasným príkladom tejto múdrosti. Opäť čelíme príchodu hranej adaptácie známej látky a opäť ju nemôžeme neporovnávať s animovanou verziou.

Rozprávať príbeh o Petrovi Panovi nie je v USA potrebné, ale v našich končinách je story o kapitánovi Hookovi, Wendy či Panovej družine takmer neznáma. Takže pekne po poriadku - malá Wendy žije na predmestí Londýna, pomaly sa dostáva do obdobia puberty a prestáva veriť na rozprávkové postavy či vymyslené príbehy rodičov. Existencia Petra Pana je tak Wendy úplne ukradnutá... Ale jednej noci sa chlapec oblečený v zelenej rovnošate objaví v skutočnom svete a klope Wendy na okno v rámci svojich výjazdov zo svojho rozprávkového impéria. Zoberie Wendy i jej mladšieho bračeka do Zeme-Nezeme, a tak sa diváci spolu s britskými súrodencami stávajú súčasťou nového sveta. Objavujú ďalších chlapcov, ktorí nechcú vyrásť. Do Petra Pana platonicky zamilovanú zvoniacu vílu Tinkerbell. Kapitána Hooka, ktorý sa snaží konečne lapiť Petra Pana do jednej zo svojich pascí a pritom uniká zvuku tikajúcich hodiniek (a papuli milého krokodíla). Celú pirátsku posádku so zaujímavými identitami (venovať im označenie morskí vlci je pomerne ironické). Indiánsku dedinu, morské víly a ďalšie končiny fantastického sveta.

Ústredný je pochopiteľne postup Petra Pana a jeho ťaženie proti kapitánovi Hookovi vrátane problémom s Tinkerbell či vlastnými chlapcami. A je viac než isté, že sa do neho zapojí aj Wendy so svojím bračekom. Fantastické i reálne postavy sa tak spoja, aby kapitánovi čelili a zachránili sami seba. Sekundárnou dejovou líniou je viera Wendy v rozprávkový svet... Ale čím dlhšie v ňom trávi čas, tým je väčšia šanca na jej posilnenie...

V prípade Petra Pana a sfilmovaní jeho dobrodružstva si nekladieme ani tak otázku týkajúcu sa originality scenára, ale jeho spracovania. V prvom rade sa dostáva do pozornosti najmä dĺžka filmu a jeho svižnosť. Stále musíme totiž brať do úvahy prítomnosť 74-minútovej verzie a potenciálnych nástupcov. Spielbergov 130-minútový spektákel nebol práve najčerstvejšou jazdou v Zemi-Nezemi, ale najnovšia verzia dokazuje, že pôvodná látka sa dá natiahnuť na 110 minút a nestratí svoje kúzlo a najmä pozornosť divákov. A už tento poznatok je výrazným plusom, ktorý pridáva body na výslednom hodnotení filmu.

Za zvýšený adrenalín a napínavé sledovanie filmu je zodpovedný austrálsky režisér P.J. Hogan. Hoci krajina pôvodu tohto talentovaného režiséra neodkazuje na kontinent za Veľkou mlákou, a tak aj jeho znalosť pôvodnej adaptácie bola skôr krátkodobá, t.j. nevyrastal s ňou ako domáci Američania, ale pričuchol k nej cez animovanú a neskôr Spielbergovú verziu. Jednu vec nemožno Hoganovi uprieť - že zabudol na svoj austrálsky esprit a Petra Pana natočil ešte dospelejšie ako Spielberg, no zároveň dokáže osloviť aj detského diváka.

Peter Pan Peter Pan Peter Pan

O tom, že Peter Pan nie je najlacnejšou záležitosťou svedčí stomiliónový rozpočet. Ale ruku na srdce, len veľmi málo analytikov mohlo dúfať, že sa tento projekt skutočne zaplatí. Hoci predpoklady neboli najhoršie a adaptácia je skutočne verná, oslovuje Hogan oveľa menej divákov ako Spielberg s Hoffmanou a americkým srdiečkom menom Julia Roberts. Ani samotný distribútor nepodporil svoj film megakampaňou a spoľahol sa iba na vianočné načasovanie. Lenže úspech sa nedostavil a keď Hogan neuspel v USA, len veľmi ťažko môže dúfať, že sa mu film vyrentuje v Európe, Austrálii či Ázii, pretože nedostatok zvučných mien je predsa len kľúčový.

Ale nikto nemôže namietať proti skutočnosti, že sto miliónov dolárov bolo vyhodených do vzduchu resp. že boli použité neúčelovo. Práve naopak, všetky reálie sú dobre zvládnuté a efekty nepôsobia ani príliš umelo. Výborne!

Na koniec som si nechal herecké obsadenie. Detskí predstavitelia nie sú až takí známi a po stránke hereckých rolí odvádzajú statočný nadpriemer. Zaujímavosťou je aj fakt, že Petra Pana hrá po prvýkrát skutočne chlapec a nie vyrastený muž v stredných rokoch :). Vyzdvihnúť však treba najmä európsku trojicu dospelých hercov. V malej roličke mamky Wendy sa mihne spoľahlivá Olivia Williams, úlohu Tinkerbell si odzvonila zvodná Ludivine Sagnier (ktorá pomútila mužské publikum priamo z ležadla pri Bazéne) a hereckému ansámblu dominuje Jason Isaacs. Podobne ako v iných adaptáciách, aj tu si rolu otca Wendy a kapitána Hooka strihol jeden herec. Brit Isaacs je jedným slovom výborný a úspešne kráča vo vytýčenej ceste záporných predstaviteľov. Po Patriotovi a Harry Potterovi už neprekonáva iba sám seba, ale aj Dustina Hoffmana z Hooka.

Určite ste počuli názory, že Hoganov Peter Pan je najlepšou adaptáciou známej knihy plnej dobrodružstiev v Zemi-Nezemi. Tento výrok je pravdivý len čiastočne - ako najlepšia hraná verzia Petra Pana funguje spoľahlivo, ale na animovaný film z roku 1953 nemá šancu. Bol som ňou príjemne prekvapený a už som poškuľoval dokonca po hodnotení s prvým číslom 8, ale napokon ho na slovenské pomery táto verzia nedostane. Dôvod je prozaický - dabing filmu nepomáha, ale ho skôr zabíja. A keď otvorí Wendy po prvýkrát ústa a slovenský divák počuje Táňu Pauhofovú a nebodaj si spomenie na minuloročnú česko-slovenskú koprodukciu Čert vie prečo alebo fakt, že má Pauhofová takmer o desať rokov viac ako dvanásťročná Wendy na plátne, je jasné, že si odnesiete horší divácky zážitok, ako predkladá pôvodná látka. A len čert vie prečo je to u nás s dabingom tak, ale je to obrovská škoda! A tak, milý ITA Film, dostávaš za výslednú kópiu so slovenským bonusom o bod menej ako za pôvodný import!

Peter Pan (USA, 2003, 117 min.)
Réžia: P. J. Hogan. Námet: J. M. Barrie - hra a knihy. Scenár: P. J. Hogan, Michael Goldenberg. Kamera: Donald McAlpine. Hudba: James Newton Howard. Hrajú: Jason Isaacs, Ralph Fiennes, Jeremy Sumpter, Ludivine Sagnier, Olivia Williams, Rachel Hurd-Wood, Lynn Redgrave

autor Michal Korec 16.4.2004
7.0
9.9