SCOOBY DOO 2 : PRÍŠERY VYPUSTENÉ

SCOOBY DOO 2 : PRÍŠERY VYPUSTENÉ

5.0

Keď sa pred dvomi rokmi objavil Scooby Doo na striebornom plátne, málokto tušil, že sa animovaný seriál dokáže vytiahnuť v takej paráde. Lenže ako vraví Herakleitos, nevstúpiš dvakrát do tej istej rieky a pokračovanie stratilo kúzlo originálu a verne sleduje štandardné chyby sequelov.

Nehovorme o príbehu, pretože tu takmer žiadny nie je. Pointou scenáristu bolo zobrať Mystery posádku čítajúcu štyroch mladých ľudí a hafana Scoobyho do múzea kriminológie v mestečku Coolsville. V tomto múzeu sa nachádzajú rôzne príšery a strašidlá, ktoré Mystery posádka za dlhé roky svojho pôsobenia odhalila a dala dohromady. Príbeh získava body v kolonke napätie v momente, keď príšery začnú ožívať resp. sú vypustené a začnú ohrozovať nevinných. Posádka Mystery sa tak vrhá do vyšetrovania záhadného vzkriesenia kreatúr... Medzi hlavnou líniou nechýba ani priestor pre večne nenapraviteľnú dvojicu Scooby - Shaggy, ktorí sa snažia začať správať ako správni detektívi a najmä Vilmu a jej prebúdzajúcu sa sexualitu (áno, dobre čítate a nebojte sa, film má štempel "do 12 rokov nevhodný", hoci za toto ohodnotenie môže skôr prítomnosť slovenských titulkov). Toľko k príbehu, dejovej zápletke a dianiu na plátne.

Scooby Doo 2 : Príšery vypustené Scooby Doo 2 : Príšery vypustené Scooby Doo 2 : Príšery vypustené

Najväčšou chybou pokračovania je, že sa všetci zúčastnení s Warner Bros. na čele uspokojili už od začiatku s nálepkou sequelu. Tejto skutočnosti zodpovedá čas vydania filmu (koniec marca a nie jún ako v prípade prvého dielu), slabšia propagácia a najmä tím zodpovedný za film resp. najmä za scenár a dianie na plátne. Zatiaľ čo prvému filmu sa podarilo pritiahnuť skutočne všetkých záujemcov o prevedenie kultového seriálu, ba čo viac, získalo si všeobecné masy divákov, pokračovanie ide iným, žiaľ, nesprávnym smerom.

Samozrejme, jednou látkou môžete divákov očarovať iba raz. Ale pri ďalšom pokuse im môžete ponúknuť niečo navyše, najmä kopu inovácií, ktorou potešíte ich nekonečnú túžbu po odhaľovaní diania v novom svete. Do tejto kategórie môžu spadať nové, čoraz premyslenejšie príbehy alebo vývoj hrdinov. Autorom scenára je James Gunn, ktorý súčasne oživoval aj mŕtvych v remakeu kultového hororu Romera s názvom Dawn of the Dead. Zatiaľ čo nový horor si niektorí recenzenti mimoriadne pochvaľujú a iní ho štandardne kritizujú v rámci remakeov, nového Scoobyho nenapísal Gunn najlepšie. Samotný príbeh mohol byť zaujímavý so svojou snahou naplniť plátno starými známymi príšerami z animovaného seriálu, no napokon sa mu to nedarí. Je príliš plytký a vsádza skôr na epizódne vtipy ako na poriadnu stmeľujúcu zápletku. A očakávaný vývoj charakterov zvalil najmä na Vilmu a jej vzťah s kurátorom múzea (hrá ho mimochodom Seth Green). Bohužiaľ, Seth Green je len priemerný herec, Linda Cardellini (predstaviteľka Vilmy) dtto a spolu tvoria pár, ktorému chýba najmä to pravé orechové iskrenie resp. chémia. Škoda! Pôvodný úmysel nebol najhorší...

Načrtli sme hereckých predstaviteľov a ich výkony. V rámci nich ústredná štvorica varíruje - mužská časť predstaviteľov je celkom slušná, ženskú zachraňuje Sarah Michelle Gellar a kvalitu posúva nadol Linda Cardellini. Škoda nevyužitého potenciálu Alicie Silverstone vo vedľajšej úlohe, z tejto krásky mohli tvorcovia vytrieskať viac! Na druhej strane, Seth Green podáva štandardný, t.j. priemerný výkon, ktorý sa v jeho prípade len ťažko dá zvýšiť... A ako dopadol samotný Scooby? Je dôstojným prevedením počítačovej grafiky alebo obeťou CGI umenia? Jeho prevedenie je rozličné, rozmanité, ale nie výborné. Niekedy je príliš animatronické a slapstickové... Na druhej strane však môže ísť v prípade tohto štýlu o účel tvorcov, ktorý stopercentne nefunguje.

Na moje počudovanie išla nadol aj kvalita réžie. Raja Gosnell sa pred štyrmi rokmi pochválil humorným umením v Big Momma's House, priemernej komédii s Martinom Lawrenceom, aby o dva roky neskôr preukázal svoje umenie v prvom dobrodružstve Scoobyho. Druhé dobrodružstvo Scoobyho však zvláda slabšie... Na druhej strane, s chatrnejším scenárom a načasovaním sme od neho opätovný zázrak čakať nemohli...

Na záver budem úprimný a priznám sa, že sériu Scooby Doo mohli autori viesť lepším smerom a pevne som dúfal, že po skvostnej prvej časti si nasadia aj po druhýkrát latku vyššie a budú sa snažiť znova prekvapiť. Lenže nie je tomu tak a Warner Bros. tak síce svoju franchise (sériu) rozvíja, ale už iba v duchu typickej sequelovosti a nie originálnom duchu. A v prípade Scoobyho a jeho výborného debutu táto skutočnosť mrzí dvojnásobne!

Scooby-Doo 2: Monsters Unleashed (USA, 2004, 90 min.)
Réžia: Raja Gosnell. Scenár: James Gunn. Kamera: Oliver Wood. Hudba: David Newman. Hrajú: Freddie Prinze Jr., Sarah Michelle Gellar, Matthew Lilland, Linda Cardellini, Alicia Silverstone, Peter Boyle, Matthew Lillard, Neil Fanning

autor Michal Korec 8.4.2004
5.0
9.0