PREVIEW: ŠTVANEC |
PREVIEW: ŠTVANEC |
V záplave slnečných letných dní prichádza na plátna našich kín z vlhkosťou presýtených oregonských lesov Štvanec, ktorý nám pod režisérskou taktovkou zručného Vymietača diabla vyrozpráva svoj príbeh, zo všetkého najviac pripomínajúci rozpohybovanú príručku mladých svišťov o umení prežiť v divočine, nad ktorou by s obdivom a uznanlivo pokrútil hlavou aj John Rambo pri spomienke na svoje prvé filmové dobrodružstvo.
Vojenské zásahy menia nielen mapu sveta a mocenské pomery čím zabezpečujú kartografom neustály prísun čerstvej práce, ale nanešťastie častokrát aj povahu ľudí ako priamych účastníkov týchto krvavých konfliktov. Aj napriek faktu, že elitné komandá majú v svojich radoch špičkových bojovníkov, ktorí pred prvou skutočnou akciou prešli tvrdým výcvikom zvyšujúci ich bojaschopnosť a obrnenosť proti všemožných hrôzam vojny, občas nastane nepredvídateľná situácia, ktorej priebeh a riešenie zanechá psychické jazvy aj na tých najtvrdších a najodolnejších ľudských povahách.
Podobný osud postretol aj Aarona Hallama (Benicio Del Toro). Dlhé roky bol pýchou americkej vojenskej mašinérie a najlepší člen elitného komanda rýchleho nasadenia, ktoré hasilo neriešiteľné problémy po celom svete. To všetko ale zmenila jedna vojenská operácia v Kosove, počas ktorej bol Aaron svedkom brutálneho masakru, ktorý jeho psychiku nalomil do takej miery, že každý skúsenejší psychiater by ho už po pár minútach označil za duševne nespôsobilého a odporučil by ho do najbližšieho ústavu pre mentálne postihnutých ľudí. Keďže Aaron ale na žiadneho z nich nenarazil, rozhodol sa situáciu riešiť po svojom. Utiahol sa do oregonských lesov, kde si na miestnych poľovníkoch a lovcoch udržuje nielen svoju kondičku a bojovú zručnosť, ale potom čo bol svedkom množstva nespravodlivých úmrtí, rozhodol sa že svoje skalpovacie aktivity vezme ako samozvané poslanie, ktorého cieľom má byť vždy iba smrť spravodlivá.
![]() |
![]() |
![]() |
Po jeho stopách a na zastavenie jeho mentorských ekvilibristických ukážok narábania s nožom sa vydáva špičkový lovec a stopár L.T. Bonham (Tommy Lee Jones), užívajúci si do tohto času zaslúžený odpočinok po rokoch tvrdej práce pre americkú vládu, počas ktorých vycvičil veľa prvotriednych lovcov a bojovníkov. Netrvá dlho a Bonham zisťuje, že Aarona nielen pozná, ale navyše ide o jedného z jeho najlepších žiakov...
Tohto roku 63-ročný William Friedkin sa aj napriek faktu, že svoj režisérsky zenit má už dávno za sebou, rozhodol nadviazať na svoje najslávnejšie diela novým projektom. Friedkin je tvorca kultových filmov ako Francúzska spojka (nonstop na pílu tlačiaca intenzívna jazda rozprávajúca príbeh policajtov bojujúcich proti narkomafii s Gene Hackmanom v hlavnej úlohe) a Vymietač diabla (vo viacerých filmových análoch označovaný za najstrašidelnejší film, pri ktorom diváci v kine omdlievali), ktorý takmer až dokumentaristickým štýlom popisuje exorcistické praktiky snažiace sa vymaniť 12-ročnú Megan z osídiel temného ducha, ktorým je posadnutá. V dobe, keď svetu dominujú režiséri odchovaný na MTV klipoch, vnucujúci divákom akciu reznutú šialeným strihom, zbesilou a nepokojnou kamerou za sprievodu chytľavého mixu techno a ťažkého metalu sa Friedkin príbeh Štvanca rozhodol prerozprávať spôsobom, odkazujúcim na klasické thrillery 70. a 80. rokov, kde hlavne miesto zohrávala poctivá nefalšovaná akcia bez digitálnych jedničiek a núl, podporená presvedčivými hereckými výkonmi umocňujúcimi pocit reálnosti.
Svojím spôsobom sa o to isté, v roku 1998 pokúsil (z dnešného pohľadu sa dá povedať že aj so slušným úspechom) John Frankenheimer, keď so svojim Roninom za účasti plejády charakterových hercov (Rober de Niro, Jean Reno, Sean Bean, Stellan Skarsgard) v retro štýle oživil príjemné, nostalgiou podoprené spomienky na klasické špionážno kriminálne thrillery. Friedkin sa pri tvorbe Štvanca týmto postupom očividne nechal inšpirovať.
![]() |
![]() |
![]() |
Na ničím originálnu fabulu (scenár majú na starosti bratia Peter a David Griffiths, ktorý sú okrem iného podpísaní napr. aj pod scenár filmu Collateral Damage s Arnoldom Schwarzeneggerom) dokázal nahovoriť dvoch veľmi silných hercov. Na jednej strane tu máme Benicia Del Tora, ktorý svojím postavám dokáže vtlačiť každý krát takú dávku presvedčivosti, že si jeho herecké kreácie nejde nevšimnúť aj vo filmoch, kde hrá vedľajšie alebo dokonca epizódne úlohy. Medzi také určité patrí napr. aj postava na prvý pohľad vyšinutého indiána Toby Jay Wadenaha, ktorý vo filme Prísaha (The Pledge) je neprávom považovaný za brutálneho vraha 8-ročného dievčaťa. O niečo väčší part mu bol pridelený v Ritchieho variácii na tarantinovky s názvom Podfu(c)k (Snatch) a nakoniec, jedna z hlavných úloch vo filme Traffic - nadvláda gangov, konkrétne postava mexického agenta Javiera Rodrigueza mu vyniesla nomináciu a následne aj samotnú sošku Oskara. Proti Del Torovi sa v úlohe L.T. Bonhama predstaví Tommy Lee Jones, ktorého okrem iného poznáme ako Sama Gerarda z filmov Uprchlík (The Fugitive) a Šerifovia (U.S.Marshals) i ako staršieho z dvojice agentov - mužov v čiernom (Men in black 1,2).
Obidvaja herci sú známi svojou snahou o perfekcionizmus a úsilie maximálne sa dostať pod kožu svojej postave (hlavne Del Toro). Táto ich chvályhodná snaha bola pri natáčaní Štvanca nielen vítaná, ale dokonca požadovaná. Ako bolo už vyššie spomínané, Friedkin sa snažil aby s filmu sálal čo najväčší pocit reálnosti v každom momente a hlavne pri súbojoch muža proti mužovi. V dôsledku toho pred samotným natáčaním obidvaja herci podstúpili náročný tréning, ktorý obsahoval okrem cvikov zameraných na zvýšenie ich fyzickej kondície aj špeciálny tréning boja s nožom (výcvik viedli skutoční majstri tohto bojového štýlu). Vychádzal zo skutočného systému bojového umenia s nožom zvaného Kali. Tento druh boja pochádza približne z obdobia 5 storočia nášho letopočtu a vyvinul sa medzi domorodým obyvateľstvom na území dnešných Filipín a Indonézie. Jeho vznik bol podmienený španielskymi kolonizačnými aktivitami na spomínanom území a slúžil ako ochrana domáceho obyvateľstva pred Španielmi.
O náročnej choreografii bojových scén, ktoré majú v sebe zakompované spomínané prvky boja Kali svedčí aj fakt, že filmovanie sa oproti plánu pretiahlo hlavne z dôvodu zranení pri natáčaní, ktorému sa nevyhol ani jeden z dvojice hlavných predstaviteľov. Aj napriek týmto nepríjemnostiam majú výsledkom tréningového úsilia obidvoch hlavných hereckých aktérov údajne byť veľmi realistické a drsne pôsobiace bojové scény.
![]() |
![]() |
![]() |
Z ostatného hereckého osadenstva treba ešte spomenúť Connie Nielsen ako Abby Durell, ktorá je navyknutá zahrať svoje ženské úlohy v rýdzo dominantnom mužskom prostredí jednak z oscarového Gladiátora ako aj z nešťastného a veľmi nepodareného Žoldniera (The Soldier).
Vizuálne podoprieť herecké výkony mal na starosti Caleb Deschanel, ktorý za kamerou stál napr. pri filmoch Patriot, Anna a Kráľ , ďalej bol režisérom troch častí (1.6, 2.8,2.12) kultového televízneho seriálu Mestečko Twin Peaks a znova ako kameraman v súčasnosti dokončovaného Timeline podľa románu Michaela Crichtona a veľmi očakávaného filmu Vášeň (The Passion) - film Mela Gibsona kompletne celý nahovorený v starodávnom aramejskom jazyku rozpravávajúci príbeh Ježiša Krista. O hudobnú stopu sa postaral nepríliš známy Brian Tyler, ktorý svojimi partitúrami ozdobil filmy ako napr. Lovec démonov (Frailty - u nás od 21.8.2003), Vampíri 2: Los Muertos (nájdete vo video požičovniach) alebo v horore Darkness Fall, ktorý mal v USA premiéru v máji tohto roka.
Z vyššie napísaného ako aj z rôznych ďalších informačných presskitov a buletinov vyplýva, že Štvanec sľubuje dramatický divácky zážitok, ktorého pozitíva a priority sú zamerané na kvalitnú réžiu, prácu s kameru, herecké výkony ale hlavne na reálne pôsobiacu akciu zbavenú dynamiky nadupaného matrixovského šatu (nič proti nej, ale je príjemné občas vidieť film, ktorý sa nedal zlákať týmto fenoménom a ide vlastnou cestou). Ako tieto jednotlivé kompozičné prvky budú pôsobiť vzájomne prepojenom celku sa budeme môcť presvedčiť už 24. júla, kedy film dorazí do našich kín. Ja osobne si do tej doby pozriem ešte raz Ronina :-)