ZBAĽ SA A UTEČ! |
ZBAĽ SA A UTEČ! |
Darren Aronofsky sa rozhodol aktuálne vkročiť do neprebádaného žánrového rybníka v mestskom trileri Zbaľ sa a uteč. Na úvod si ale nalejme čistého vína. Trailer, ale aj slovenský distribučný názov zavádza a naozaj nejde o žiadnu „Ritchiovku“.
Nejak sa totiž rozmohla vo filmových kuloároch dezinformácia, že režisér kopíruje v novinke tempo a štýl najslávnejších gangsteriek Guya Ritchieho. Pravdou ale je, že Aronofsky si kráča vlastnou cestičkou a nejde o žiadnu prvoplánovú kópiu, ale o vcelku sviežu mestskú akciu.
Návrat špinavých deväťdesiatok
Filmové zrno, rekvizity špinavého a hektického New Yorku 90. rokov a hrdinovia, ktorí robia jednu fatálnu chybu za druhou. Zbaľ sa a uteč je režisérsky projekt, v ktorom Aronofsky od začiatku vedel, čo chce do snímky dostať. Od úvodných titulkov je tak dobové „Veľké jablko“ zmyslovo povedomé a protagonisti sympaticky špinaví, dobití a chybujúci.
Hank je zhasnutá basseballová exhviezda zo stredoškolských čias a v súčasnosti si tak v pochybnej newyorskej štvrti privyrába ako barman v lokálnej putyke. Front miestneho baru má pevne v rukách, noci trávi s kráskou Yvonne a zo spánku ho budia traumatizujúce spomienky na jeho životný prešľap. Jeho dennú rutinu naruší a následne zhodí z Empire State Buildingu návšteva jeho suseda Russa zahraného Mattom Smithom. Starosvetský punkáč odchádza na pár dní z domu a Hanka požiada, aby sa postaral o kocúra Buda.
Nevinná prosba tak spustí dominovú reakciu príchodov, atakov a násilných konfrontácií náhodných postáv a kurióznych figúrok. Hank sa tak postupne dostáva do kriminálnych kruhov miestnej drogovej scény a jeho mikrobublina zdanlivo bezpečného ekosystému razom praskne. Hrdina sa tak ocitá na gýčovej horskej dráhe okolností, ktoré pod nohy hádžu nielen polená ale rovno celý les. Postupne sa tak musí postaviť a konfrontovať sa s tsunami problémov, bizarných kriminálnikov a haldy nekompromisného násilia a nekonvenčných rozhodnutí.
Tlakový hrniec prúserov
Zbaľ sa a uteč je film, ktorý sa dá veľmi ľahko zlynčovať, no zároveň je extrémne sympatickým práve tým, ako vyčnieva z radov generickej akčnej produkcie aktuálnej kino ponuky. Aronofsky diváka strojom času prenesie do perfektne sa rozkladajúceho mesta na konci milénia. V ňom popri akčnom naratíve, len tak medzi rečou ukazuje prstom na sociálne priepasti, neduhy zdravotného systému, ale aj až babylonský mix národností, menšín a náboženstiev.
Aronofskeho New York na konci 90. rokov je tlakovým hrncom, v ktorom to kontinuálne vrie a je zásobníkom nekonečna prúserov, prešľapov a fatálnych zlyhaní. Atmosférou a estetikou sa akoby vracal k newyorským zamilovaným listom Spikea Leeho. Ten vedel autenticky a s nadhľadom pretaviť americkú metropolu na strieborné plátna s jej plusmi a aj mínusmi. Mesto sa tak stáva aj v Aronofskeho novinke ďalším protagonistom do partie a nielen účelovou kulisou.
Obzvlášť osviežujúcim je, že hlavný hrdina nie je superstrojom na zabíjanie ale newyorským človekom milión s vlastnými bolačkami, nezacelenými jazvami a vagónom problémov, ktoré naňho číhajú za rohom. Film sa ale, nanešťastie, po krátkom čase opotrebuje a svieži efekt deväťdesiatok vyprcháva a na rad tak prichádza či skôr neprichádza dej. Toho je pomenej a v niektorých momentoch až absentuje.
Snímka sa začína do seba akosi cykliť a repetitívne tápe. Zbaľ sa a uteč tak nie je gradujúcou jazdou k dychberúcemu finále, ale občas pripomína varenie psíka s mačičkou a režisérsky štýl pokusov a omylov.
Aronofskemu sa podarilo vzkriesiť atmosferický skanzen filmového oldschoolu, no postupne sa v ňom autorsky stráca a kombinuje cez seba fungujúce a haprujúce momenty. Zbaľ sa a uteč nie je dokonalým majstrštykom, no zaručene je balzamom na dušu fanúšikov starosvetských filmových postupov a patiny konca jedného tisícročia.
Caught Stealing (USA, 2025, 107 min.)
Réžia: Darren Aronofsky. Scenár: Charlie Huston. Hrajú: Austin Butler, Zoë Kravitz, Matt Smith, Griffin Dunne, Liev Schreiber, Vincent D'Onofrio, Regina King, Bad Bunny, D'Pharaoh Woon-A-Tai, Jurij Kolokolnikov, Will Brill, Action Bronson, Deepti Menon, Nikita Kukuškin, Gregg Bello