ROSEOVCI |
ROSEOVCI |
Vojna Roseovcov spisovateľa Warrena Adlera sa už raz dočkala filmovej adaptácie z roku 1989, a to s hviezdnym obsadením Michaelom Douglasom a Kathleen Turner. Grotesknú štúdiu rozkladu vzťahov a manželstva mal v tom čase pod režisérskou taktovkou Danny DeVito.
V súčasnej filmovej reinkarnácii knižnej predlohy ho na režisérskej stoličke nahradil veterán šialených slapstick komédií a komediálnych dialógoviek Jay Roach (Špionátor, Austin Powers 2, Blbec na večeru…).
Novodobí Roseovci zmenili herecký ansámbel, posunuli sa v čase, no výbušná téma toxického manželstva a vzťahovej animozity zostala. Otázka je, či to stačí a skratkovité spracovanie podobnej témy nerobí problematike medvediu službu.
Trochu iná lovestory
Roachovi Roseovci tak ako pred vyše 25 rokmi, aj v roku 2025 pitvú povedomý, no reverzne na hlavu postavený naratív „lásky až za hrob“. Dvojica Ivy a Theo sa do seba bezhlavo zamilujú a postupne si idú bezhlavo po krku, častujú sa urážkami, sexi sarkazmus kamuflujú za toxické poznámky a láskyplné iskrenie a explicitnú nenávisť.
Podobne ako v prvej filmovej verzii, aj v novodobom „refreshi“ antilovesotry snímke dominuje herecké obsadenie, a to tentokrát v podobe Benedicta Cumberbatcha a Olivie Colman. Herecké duo tak snímku má zdanlivo ťahať vpred a režisér si ich zrejme predstavoval ako akýsi pevný pilier filmu, okolo ktorého sú vystavané drobné epizódky, skeče a kde tu nejaký dej.
Zatiaľ čo Ivy rozbieha nevýraznú krabiu reštauráciu, Theo je ostrieľaným architektom s dobrou povesťou a portfóliom ambicióznych projektov. Úlohy protagonistov sa ale vo vzťahu fatálne prehodia a Ivy sa stáva profesne úspešnejšou a Theo sa ocitá doslova na kariérnom dne. Práve výmena vzťahových rolí a zároveň vcelku umné podrytie naratívu vzťahového stereotypu sa tak stáva rozbuškou nielen rozpadu manželstva, ale aj živnou pôdou množstva psychóz.
Dôležité témy utopené prázdnym obsahom
Už prvá adaptácia ponúkla netradičnú vzťahovku postavenú na dekonštrukcii schémy tradičnej lovestory, no zároveň prinášala niekoľko tematických nášľapných mín, ktoré nezostarli práve najlepšie. Na stole tak bola otázka, akým spôsobom sa čerstvá reinkarnácia klasiky popasuje s témami ako násilie vo vzťahu, toxické správanie, manipulácia a zároveň účelovo neobrúsila hrany výbušným témam.
Pravdupovediac, Roachova novinka sa zasekla niekde na polceste. Je nesmierne osviežujúce, že sa letné kino venuje vzťahovým eskapádam aj optikou, ktorá nie je úplným štandardom. Roseovci tak otvorili tucet tém, ktoré sú vo vzťahoch nesmierne dôležité a častokrát sa vo filmoch prehliadajú, alebo nechcene deformujú. Roseovci sú, bohužiaľ, v určitých aspektoch príkladom práve druhého scenára. Film síce za sebou, ako dominové kocky, skladá za sebou dôležité a kľúčové aspekty vzťahov, no v tomto prípade vyhráva kvantita nad kvalitou.
Úmysel je často myslený dobre, no finálny produkt je akýmsi mačkopsom a nedovareným polotovarom, ktorý mierne naznačí problematiku, no napokon skĺzne do antológie atrakcií a efektných mikroepizódiek. Niektoré momenty sú síce vcelku sofisitkovane vystavané (scéna s veľrybou), no zároveň sa Roachovi rozmohol naprieč snímke nežiadúci „nešvár“. Režisér, ktorého to zrejme stále ťahá k fyzickému humoru, prepálenej komédii a aj paródii, sa snaží do filmu prepašovať komediálny štýl, ktorý naráža čelom práve do vzťahového jadra príbehu.
Roach tak naprieč stopážou roztrúsil epizodické humorné skeče, ktoré film rozkladajú rýchlejšie ako toxické hlášky manželstvo Ivy a Thea Roseovcov. Roach sa tak snaží priniesť na strieborné plátna svieži vzťahový vietor, no na konci dňa sa zdá, že neustriehol mieru a tému snímky rozriedil školáckymi „uprdenými“ a „sexistickými“ pseudoscénkami. Roseovci, akoby kričali na všetky svetové strany „to, čo tu vidíte je nesmierne dôležitá vzťahová satira“, no vo finále ide o poloprázdnu nádobu a bezobsažné pozlátko.
The Roses (UK / Austrália / USA, 2025, 105 min.)
Réžia: Jay Roach. Scenár: Warren Adler, Tony McNamara. Hrajú: Benedict Cumberbatch, Olivia Colman, Andy Samberg, Allison Janney, Belinda Bromilow, Sunita Mani, Ncuti Gatwa, Jamie Demetriou, Zoë Chao, Kate McKinnon ...