HRY O ŽIVOT: BALADA O HADOCH A VTÁČATKÁCH

7.0

Nulté diely sérií alebo prequely nie sú v Hollywoode neznáme – otázne je skôr, ako hlboko do minulosti sa chcú vydať. Niekedy stačí vrátiť sa o pár rokov. Prvá trilógia Star Wars potrebovala ísť dve-tri dekády vzad. Fantastické zvery zvolili ešte hlbší ponor do minulosti. Niekedy ide o čas, inokedy o postavu.

To je presne prípad aj prequelu k Hrám o život – presunieme sa o 64 rokov pred prvý film a sústredí sa na Coriolanusa Snowa. Balada o hadoch a vtáčatkách si dala jasný cieľ: preskúmať ako sa z mladého chlapca stane prezident Panemu, ktorý bude kuť rozličné diabolské plány a raz riadne zavarí Katniss z 12. distriktu.

18-ročný Corio (ako ho spolužiaci prezývajú) pochádza z bohatej rodiny, ktorá však pri vojne prišla o svoj majetok a mladík aj o otca. Ten spolu so svojím kamarátom vymysleli koncept Hier o život, takže v krvi mu určite koluje talent na tvorbu pascí či získavanie popularity. Corio lavíruje medzi minulosťou (tvári sa, že je bohatý, hoci hladuje) a budúcnosťou (snaží sa získať štipendium a zabezpečiť rodinu). Aktuálne sa musí vysporiadať s novou rolou – aby desiate Hry o život získali vyššiu popularitu, dva tucty študentov Akadémie sa stávajú mentormi vyžrebovaných nešťastníkov. Corio dostáva pod patronát spevavú Lucy Gray, ktorá sa zapísala do pamäti už pri voľbe v 12. distrikte a rozhodne sa jej vytvoriť auru popularity. A nie náhodou.

To súvisí spolu s jeho tvorbou nápadov pre Hry o život – okrem mentorov sa v 10. ročníku dostane ku slovu aj systém darov či sponzorov, posledné uvedenie pred vstupom do arény a iné novinky. Film sa nám snaží jasne ukázať, že Snow už ako mladý zasahoval do diania. A nie málo! Bez akýchkoľvek spoilerov možno uviesť, že Corio má cit pre drámu, intrigy, byť na správnom mieste alebo improvizovať, aby dosiahol svoje.

Baladu o hadoch a vtáčatkách možno rozdeliť na tretiny – najlepšia je azda prvá, kedy sa ponárame do sveta, spoznávame nové postavy (či tie v mladšom veku). Vzhľadom na veľký časový rozdiel je tu akurát Snow, inak sú všetci noví – manipulatívna riaditeľka Gaulová, moderátor Lucky Flickerman alebo aj Lucy Gray. Plus kopa ďalších postáv ako Sejanus či iní spolužiaci. Vďaka tomu prvých 50 minút najmä odhaľujeme či spomíname ako Hry fungujú, resp. sledujeme ako vyzerá táto podoba v minulosti.

Hry o život: Balada o hadoch a vtáčatkách

Druhá tretina sa odohráva v aréne – autori samozrejme nemôžu nedopriať bojovú mastenicu, kde sa doslova strácajú životy a bojujú do krvi (rating i strih majú čo robiť). V tom smere vidieť najmä pekné nálety kamery a hry sú zinscenované dravšie, hoci sa odohrávajú vlastne na malom priestore jedného štadióna (ale sčasti aj v jeho útrobách). Je tu pár dobrých nápadov, nechýba úvodná mela, spájanie hráčov i rôzne taktizovanie.

Finálna tretina by mala priniesť asi to, čo najviac čakáme. Obrat mladíka na tyrana, ktorým ostane do konca života. Fakt je, že posledná hodinka je odlišná – má pomalšie tempo, odohráva sa na inom mieste, dáva tu možnosti na rozohranie nových pletiek. Keď si zložíte mozaiku, čo všetko Snow rieši, dá sa pochopiť, prečo a ako sa jeho postava mení. I keď nie je to úplne intenzívny, skôr pomalší prerod a niektoré línie ostanú ešte otvorené či nevyjasnené. Nečakajte ani úplny záver v štýle Star Wars Epizódy III a zrodenia Darth Vadera.

Posledná tretina je sčasti zaujímavá tým, že má viaceré prepojenia na pôvodnú sériu Hier o život. Či už ide o pieseň Hanging Tree v inom aranžmá alebo spomínanie známych mien či predmetov (Katniss, Drozdajka). A do toho už tasí známe melódie aj skladateľ James Newton Howard, ktorý tu mimochodom odmakal veľký kus práce a soundtrack znie poctivo, s rešpektom k pôvodnej látke i s novými témami. Ba čo viac, tým že postava Lucy Gray funguje ako potulná speváčka, odznie tu nejedna pieseň.

Nie je to úplne ďalší muzikál pre talentovanú Rachel Zegler, ale rozhodne pochopíte, prečo ju tu obsadili. Podáva dravý herecký výkon a do toho spieva smutné sóla, balady či nádejné piesne. Pôsobí to prirodzene, jej Lucy Gray je drzá, originálna postava. Tom Blyth musí ťahať celú postavu Snowa – a to už je otáznejší výkon. Má dobré momenty, kedy je presvedčivý a rolu zvláda (skôr prvé tretiny), ale finálny prerod bude asi predmetom diskusií. Že nemá Sutherlandov šarm, to asi nevadí, ale prerod postavy nie je úplne hladký.

Samozrejme, nemusíte pochybovať o dvojici Viola Davis-Peter Dinklage, tí hrajú kvalitné party. Akurát ten Jason Schwartzman je slabšia kópia Stanley Tucciho...

Hry o život: Balada o hadoch a vtáčatkách sú solídny prequel: nie nezabudnuteľný, no do svojich 157 minút natlačil veľa postáv, solídne odkazy i pomerne dobré tempo. Akurát ku koncu slabne, čo je škoda, tam by ste skôr čakali, že bude gradovať a končiť v najlepšom. Ale o postave Snowa sa dozviete skutočne dosť.

The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes (USA, 157 min., 2023)
Réžia: Francis Lawrence. Scenár: Michael Lesslie, Michael Arndt, Suzanne Collins. Hrajú: Dexter Sol Ansell, Rosa Gotzler, Clemens Schick, Fionnula Flanagan, Tom Blyth, Hunter Schafer, Ashley Liao ...

autor Michal Korec 17.11.2023