ČAROVNÁ LIENKA A ČIERNY KOCÚR VO FILME

ČAROVNÁ LIENKA A ČIERNY KOCÚR VO FILME

6.0

Nový animák Čarovná Lienka a Čierny Kocúr som spočiatku považoval za ďalšie animované béčko, akých sa v kinách začína drobiť podstatne viac ako áčok z Hollywoodu. ALE... sú tu dva elementy, ktoré ma prekvapili. Prvý: film mal v lete v zahraničí veľkú kampaň (citylighty, billboardy). Druhý: predpremiérové čísla sú podozrivo vysoké, môže za to znalosť značky a popularita z inej predlohy?

Chvíľka bádania a je to tak. Čarovná Lienka a Čierny Kocúr sú animovaný seriál, čo má na konte päť sérií a viac ako 125 dielov. Preto aj podtitul s filmom. To máme dočinenia úplne s iným materiálom! Celovečerné verzie takých projektov zväčša končia ako natiahnutá epizóda, ale ambície tohto filmu sú iné – v skratke by nám chcel vyrozprávať to, čo sa buduje pomaly desiatky epizód v seriáli. Je to taký prequel i šanca ukázať svet aj novicom na prvú šupu, ale otázne ako bude pokračovať (pre fanúšikov).

Marinnete je síce sympatické dievča, ale lepí sa jej smola na päty: nemá kamošov a skôr tvorí nehody ako pohodu. Adrien je syn veľkého muža, ktorému zomrela žena a ten laškuje s ideou, že by ju oživil pomocou záhadných kryštálov. Lenže ako tajomný hlas radí: treba rozpútať najprv chaos. A keď bude zle, je potrebné mať hrdinov, čo by ho vedeli zastaviť. A tak sa zrodí duo Čarovná Lienka (Marinnete) a Čierny Kocúr (Adrien). V civile chodia do rovnakej školy a zízajú na seba, no po nociach skáču po strechách Paríža a chytajú zloduchov. No aká to rozkošná dvojica!

Prvých 30 minút slúži na predstavenie postáv a dokonca aj muzikálové vložky. Sú sčasti samoúčelné a naťahujú stopáž, ukážu neľahké životy hrdinov (ona nemá kamošky, na neho kašle otec). Zrod superhrdinov je vo filmoch neraz ťažký, tak nám chvíľu trvá, kým sa ona i on navlečú do kostýmov, uveria schopnostiam a začnú lietať po Paríži zachraňovať čo sa dá.

Čarovná Lienka a Čierny Kocúr vo filme

Takže preto úspech filmu? Že je to ďalší variant na superhrdinov? Áno a tým, že autori dali do diania rovno dvoch a prím hra skôr dievča (hoci sa navzájom klčkujú, kto je hlavný a kto pomocník), môže mať Čarovná lienka dobrú odozvu aj u dievčat. Je prekvapivo pekné sledovať, ako dokážu tvorcovia servírovať najmä civilné scény, tie sa mi pozdávajú najviac. Vzniká totiž krásna dualita, že v civilnom živote sú obaja príliš plachí a nemajú sa k sebe. Ale ako hrdinom im zrazu rastie hrebienok, celkové sebavedomie a iskrí to medzi nimi parádne.

To chalani v kine sa potešia akcii, ktorá je prekvapivo dobre animovaná a predstaví troch odlišných zloduchov. Gargoyle je skôr taká zahrievačka, ale prostredná fáza, kde sa objaví Mím a čarodejnica sa postará o parádnu akciu v Paríži, kedy sa doslova utrhnú nejaké kolesá zo zábavného parku a rachotia po uliciach. Výborná sekvencia, ktorá ukazuje symbiózu hrdinov, akciu a je zábavná po celý čas.

Čarovná Lienka a Čierny Kocúr vo filme

Preto je celkom prekvapivá posledná tretina filmu, ktorá pribrzdí vývoj a sústredí sa na taľafatky i ples – to je priestor pre (dočasne) zlomené srdcia a mierne motanie postáv. Ale nestačíte si ich vychutnať a už dorazí nutné finále s hodinu načrtávaným zloduchom. Posledných 30 minút filmu je zbrklých, len čakáte na nápis Pokračovanie nabudúce ako zo seriálu. Hlavný zloduch vlastne nie je príliš využitý, aj dosť rýchlo prezrie a celkovo práca so zloduchmi je dosť epizódna: každá tretina má svojho a basta!

V tom smere cítiť seriálovosť a roztrieštenosť predlohy. Vývoj postáv by sa uživil aj bez pesničiek, no uznávam, že hoci nie sú zaujímavé obsahom, majú pekný vizuál i melódie. Na veľkom plátne sú fajn.

Čarovná Lienka a Čierny Kocúr vo filme

Premenlivé pocity z piesní podčiarkujú celkový dojem z animáku. Na jednej strane som si vydýchol, že to nie je ďalšia céčková kópia niečoho iného. Hoci superhrdinov a komiksov máme v kine dosť, ten potenciál tu nie je márny. Animácia nie je úplne lacná. Hrdinovia sú sympatickí a ich civilné trable sa mi páčia, niekto tu dobre vystihol charakter oboch postáv a túžbu vyniknúť i nájsť kúsok šťastia.

Viaceré elementy dokážu vytlačiť film jemne nad priemer. Nie veľa, a v súčasnej produkcii animákov ide o milé prekvapenie. Síce roztrieštené, ale pozerateľné a každý si odnesie pár dobrých momentov.

Miraculous - Le film (Francúzsko, 2023, 105 min.)
Réžia: Jeremy Zag. Scenár: Bettina Lopez Mendoza, Jeremy Zag. Originálne znenie: Annouck Hautbois, Benjamin Bollen, Antoine Tomé, Fanny Bloc, Jeanne Chartier, Marie Chevalot, Flora Kaprielan ...