SVET VČERAJŠKA

SVET VČERAJŠKA

6.0

Filmová recenzia



Snímka francúzskeho režiséra Diastème je fikciou o obavách z návratu fašizmu v Európe. Paradox tejto komornej drámy spočíva v tom, že namiesto prenikavej reflexie extrémizmu ponúka exkurz do útrob demokraticky orientovaných strán a ich vlastných neuróz. Divák je vystavený neistote. Sleduje víziu o nástupe extrémizmu alebo psychologickú štúdiu centristických činovníkov?

Svet včerajška vyznieva ako intímna tragédia vzťahu „kráľovnej a šaša“ – hlavy Elyzejského paláca a jej generálneho tajomníka, ktorý jej oddane poskytuje tie najtajnejšie informácie. Jeho dôveryhodnosť sa však postupne pred nemenej rozporuplnou prezidentkou rozpadá.

Snímka svojím názvom odkazuje k dielu Stefana Zweiga. Autor v autobiografickom počine reflektuje úpadok Európy s príchodmi prvej a druhej svetovej vojny. Podáva obraz Hitlerova nástupu k moci a následného antisemitizmu. Čitateľ môže očami nostalgického autora prežívať popis Európy upadajúcej do etického súmraku. Spisovateľ, ktorý sa nedokázal zmieriť so svetom spustošeným vojnou a fanatizmom, spáchal samovraždu.

Diastèmeho film nie je priamočiarou aplikáciou Zweigova odkazu na dnešok či blízku budúcnosť, ale interpretáciám otvoreným dielom. Prezidentka Francúzska Elisabeth de Raincy sa rozhodla odísť z politického života. Pár dni pred prvým kolom prezidentských volieb sa vynorí kompromitujúce video, ktoré pošpiní meno určeného nástupcu na post hlavy štátu.

V Elisabethinom okruhu panujú obavy, že tento škandál zaistí výhru krajne pravicovému kandidátovi. Prezidentkin generálny tajomník Franck L'Herbier prežíva temné chvíle najzúfalejšie. Je presvedčený, že ak do područia extrémistov padne Francúzsko, upadne celá Európa. Fašistická internacionála sa dáva do pohybu a najhorší nepriateľ demokracie sa chystá chopiť moci. Film odohrávajúci sa počas niekoľko dní – prevažne nocí – je koncipovaný ako tragédia.

Svet včerajška

Diastème konzultoval tému s novinármi poučenými o zákulisnom svete politiky a vo svojom filme obrátil pozornosť na vnútorné fungovanie moci v Elyzejskom paláci. Odporcovia krajnej pravice nie sú neviniatka. Na svojich rivalov nazerajú s povýšeneckou prezieravosťou a niekedy samy inklinujú k autoritatívnym manieram. Odťažitá prezidentka si to ospravedlňuje svojou bezmocnosťou čeliť extrémistickému kandidátovi, ktorý by najradšej zaviedol do spoločnosti represívne opatrenia.

Je paradoxom a iróniou, že ostrovčekom nádeje v tejto nelichotivej vízii majú byť pochybní demokrati, ktorí uvažujú o tých najkrajnejších riešeniach na ovplyvnenie volieb. Diváka, ktorý nevidí politiku čiernobielo dokáže Svet včerajška vyprovokovať k rôznorodým úvahám. Zároveň neprehliadne, že Diastèmeho počin zostáva len na rovine nedotiahnutého náčrtu.

Svet včerajška

Je prehnaný pátos v myslení generálneho tajomníka obdivuhodnou vlastnosťou bojovníka za humanizmus a tým pádom aj ospravedlnením nekalých návrhov tohto „dvorného radcu“? Alebo sledujeme domnelého vizionára, ktorý podľahol sebaklamu o vlastnej výnimočnosti?

Klasická vážna hudba prerušuje jednotlivé dejstvá a umocňuje tragický nádych pátosu. V tomto puncu vznešenosti – ktorú režisér dodáva ústrednému politickému klanu – spočíva aj istá nepresvedčivosť jeho snímky. Viac než elegické pojatie by jej prospel satirický nadhľad na rozporuplný svet idealistickej Elisabeth.

Diastèmeho snímka ako prenikavá spoločenská analýza pokrivkáva a zostáva na rovine nedotiahnutého torza. Svet včerajška však nie je len snahou o politickú predpoveď, ale aj psychologickou drámou o traumách ženy, ktorej choroba sa stáva verejným tajomstvom. Je tragédiou „hrdinov“, ktorí sa musia nedobrovoľne zmieriť s ústupom ich ideálov; requiemom za nepodarenú demokraciu.

Svet včerajška

Rozpor medzi skutočnosťou a ideálmi vyniká v momente, keď vnútorne zúfala prezidentka sleduje záznam svojho dávneho prejavu, z doby, kedy ešte dokázala zapôsobiť sviežosťou a odhodlanosťou bojovať za ľudské práva. V takýchto momentoch sa prepája politická a osobná rovina Diastèmeho príbehu. Ani jedna z nich však nie je dorozprávaná do presvedčivého tvaru. Týka sa to napríklad línie, v ktorej Elisabeth čelí krehkosti vzťahu s úzkostlivou dcérou.

Hereckí predstavitelia sa zaobídu bez veľkých gest. Léa Drucker v náznakoch stvárnila ženu s chátrajúcou sebadôverou. Slnečnými okuliarmi aspoň čiastočne prekrýva široké spektrum vlastných obáv a starnúcu pleť zúfalej prezidentky. Benjamin Biolay vystupuje v letargickom podaní znudeného premiéra, ktorý je vyčerpaný svojou funkciou a politikou. Chladné herectvo potvrdzuje, že snímka je skôr diagnózou spoločenskej psychózy než štúdiou politickej teatrálnosti.


Le monde d'hier (Francúzsko, 2022, 89 min.)
Réžia: Diastème. Scenár: Gérard Davet, Diastème, Christophe Honoré, Fabrice Lhomme. Hrajú: Léa Drucker, Denis Podalydès, Alban Lenoir, Benjamin Biolay, Jacques Weber, Thierry Godard, Emma de Caunes ...


autor Andrej Chovanec 27.7.2023
6.0
SVET VČERAJŠKA
+ tvorcovia dokážu na malej ploche provokovať diváka k rôznorodým otázkam
+ film sa vyhýba idealizácii akéhokoľvek politického spektra a naznačuje spoločenské paradoxy a iróniu
+ náznakové herectvo bez veľkých gest a snaha o prienik do vnútra postáv
- film nie je dotiahnutý ani v jednej z hlavných tematických rovín a zanechá dojem nedokončeného torza
Kinema
6.0
Diváci
6.0
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 89 min
Krajina: Francúzsko
Rok výroby: 2022

Premiéra: 30.3. 2022
Premiéra SK: 27.7.2023
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
6.0
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 89 min
Krajina: Francúzsko
Rok výroby: 2022

Premiéra: 30.3. 2022
Premiéra SK: 27.7.2023
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|KOLAPS
0
hodnotenie 8/10
|SÚPERI
1
hodnotenie 8/10
|KASKADÉR
0
hodnotenie 8/10
|OPIČÍ ČLOVEK
0
hodnotenie 7/10
|TO SA MI SNÁĎ LEN ZDÁ
0
hodnotenie 8/10
|FALLOUT
2
hodnotenie 9/10
|PRÍPAD GOLDMAN
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$11,0 mil.
02 |
$10,0 mil.
03 |
$9,6 mil.
04 |
$8,9 mil.
05 |
$4,8 mil.
06 |
$4,7 mil.
07 |
$4,5 mil.
08 |
$2,9 mil.
09 |
$2,3 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.