NEVERNÉ HRY

NEVERNÉ HRY

8.0

Pomysleli ste niekedy na neveru? Kto odpovie nie, klame. Prečo je stále prítomná, aj keď človek so svojim partnerom v podstate harmonicky vychádza a všetko je fajn? Čo ho láka? Dobrodružstvo, odpútanie sa od nudnej reality alebo nedostatok lásky a pozornosti? Režisérka Michaela Pavlátová sa na neveru pozerá ženskou prizmou, čo vôbec nie je na škodu. Natočila slovensko-český film v ktorom je nevera len vyústením/ následkom a následným katalizátorom udalostí. A čo je najdôležitejšie a čo aj vidíte podľa hodnotenia, skutočne sa jej to podarilo.

Neverné hry Neverné hry Neverné hry

Eva (Zuzana Stivínová) je nadaná klavíristka, ktorá opustila mekku kultúry Prahu, aby mohla následovať kroky svojho manžela, tiež hudobníka a skladateľa Petra (Peter Bebjak). Ich novým pôsobiskom je malá dedinka, kdesi na slovensko-maďarskej hranici. Všade je ticho, pokoj. A presne to potrebuje Peter na komponovanie. Horšie je to, so životom nabitou Evou, ktorá v novom prostredí len veľmi ťažko hľadá uplatnenie a pomaly ale iste, prepadá odtrhnutiu od dôverne známeho prostredia hlavného mesta, priateľov a rodiny. Z ich manželstva sa vytratila iskra a Eva stráca trpezlivosť a nádej. Jej pochybnosti len podporí zúfalá Mária (Jana Hubinská), ktorá hľadá spolu s dcérou Jankou (Kristýna Svarinská) útočisko pred agresívnym manželom, alkoholikom. Riešenie Eviných problémov je postavené na omamnom poblúznení z pozornosti starého kamaráta z Prahy hudobníka Andreja (Vladimír Hajdu).

Režisérka Michaela Pavlátová (skúsená animátorka - nominácia na Oscara za film Řeči, řeči, řeči) si to so svojim hraným debutom naozaj premyslela. Téma nevery, ľudských chýb a hľadania samého seba jej musela byť veľmi blízka a rovnako osobne sa s ňou „pohrala" aj slovenská scenáristka Tina Diosi. Výsledkom ich snaženia je nanápadný, ale za to detailne ľudský film, ktorý netrpí zbytočnou snahou o moralizovanie a prehnanými ambíciami. Na rozdiel od tématicky podobných Paralelných svetov, mu nechýba ľahkosť a divácka sviežosť. Najväčším režisérkynim pomocníkom bol ale jednoznačne slovenský kameraman Martin Štrba, ktorý dokázal premeniť šedú bežnosť dňa na estetickú nevšednosť a zaujímavosť.

Neverné hry Neverné hry Neverné hry

Hovorí sa, že kvalita hercov závisí od kvalít režiséra. Ak je to tak, tak by Pavlátová mala zvážiť, či už skutočne nechce natočiť ďalší hraný film (po Neverných hrách sa vyjadrila, že už tak ľahko nič so žívými hercami a štábom nenatočí), pretože herecké výkony v jej debute nemajú slabé stránky. Zuzana Stivínová (Pasti, pasti, pastičky, Anděl exit) je až mrazivo prirodzená a nič sa nedá vytknúť ani našej, dokonale zúfalej Jane Hubinskej (Děvčátko). Určitá plochosť mužských postáv je daná jasnou prioritou autoriek, sústrediť sa hlavne na ženské hrdinky. Napriek tomu stvárnili svoje úlohy Peter Bebjak (Quartétto) a Ady Hajdu s profesionálnou presnosťou. Je to príjemný pocit, keď slovenčina konečne neznie trápne a umelo.

Neverné hry vám môžem len doporučiť. Skúste si raz dopriať niečo viac, ako len umelé filmové sladidlá, ktorých sú plné multikiná. Skúste aspoň raz zažiť ten pocit, keď sledujete film, v ktorom hlavní hrdinovia nejazdia bežne 150 kilometrovou rýchlosťou cez mesto, v ktorom sa nestretnete s vetou „spojte ma s prezidentom" či s veľkým červeným displeyom presne odpočítavajúcim výbuch bomby. Doprajte si ľudský film o skutočných ľuďoch a skutočných problémoch. Navyše sa v ňom hovorí po slovensky, čo vďaka tvorcom, nemusí hneď znamenať Dážď čo padá na Vadí nevadí.

Nevěrné hry (Česko/Slovensko, 2003, 100 min.)
Réžia: Michaela Pavlátová. Scenár: Tina Diosi. Kamera: Martin Štrba. Hudba: Petr Hromádka. Hrajú: Zuzana Stivínová, Peter Bebjak, Jana Hubinská, Ady Hajdu.

autor Peter Konečný 29.9.2003