TICHÝ AMERIČAN

TICHÝ AMERIČAN

9.0

Muž stojaci zoči-voči mŕtvej realite s námahou triedi svoje vlastné myšlienky. Ako vtieravý cudzopasník ho rušia otázky policajta. S námahou, ale pravdivo odpovedá: „Poznali ste ho? Áno. Aký to bol človek? Taký....tichý Američan. Bol to váš priateľ?  Priateľ."

Druhý krát v tomto roku prichádza do kín film, ktorý má nemalé ambície kvalitne adaptovať zaujímavú knihu o udalostiach, ktorých historicko-politický rámec bol omieľaný mnohými spôsobmi a nespočetne krát. V prvom prípade (Charlotte Gray) išlo o druhú svetovú vojnu, tentokrát ide o vojnu vo Vietname, presnejšie o jej prológ. Obidva filmy spája niekoľko dôležitých momentov. V prvom rade výborné herecké výkony, v druhom rade snaha pozrieť sa na známu tému inak. Ľudsky, emotívne. Medzi oboma filmami je však jeden dôležitý rozdiel. Tichý Američan je naozaj veľmi dobrý film.

Tichý Američan Tichý Američan Tichý Američan

Najväčšia dejinná tragédia svetovej veľmoci číslo jeden, začala úplne nenápadne. Krajina, ktorú nijak mimoriadne nepoznačili vojnové konflikty (vojny s indiánmi, vojna za nezávislosť, či občianska vojna) sa po druhej svetovej vojne ocitla v novej pozícii. Nekompromisný prezident Truman svojou doktrínou jasne nadiktoval nutnosť osobnej zaangažovanosti USA kdekoľvek vo svete, kde by hrozila infekcia menom komunizmus. A tak zatiaľ, čo Anglické a Francúzske koloniálne panstvo padalo ako domček z karát, krajina, ktorá pôvodne preferovala izolacionizmus, zrazu krváca v Kórei, a v ďalších, najmä ázijských krajinách.

Vietnam v Tichom Američanovi však nie je napalmom podpálená džungľa Čaty, a nie je to ani smutno-veselé posolstvo hrdinov z Forresta Gumpa. Vietnam v Tichom Američanovi to je Saigon - krásna ázijská metropola z neskorokoloniálnej doby. Horúce dni a príjemné noci. Lagúny plné lodiek s lampiónmi, bary s krásnymi tanečnicami a nezameniteľná vôňa orientu. No a pokiaľ ste dostatočne odťažitý (bezohľadný), tak aj rakety na pozadí môžete považovať ....trebárs za ohňostroj.

Práve na takomto magickom mieste sa stretáva starý, ufrflaný a nezaujatý anglický novinár Thomas Fowler (Michael Caine) s mladým, dravým a optimistickým Američanom Pyleom (Brendon Fraser) pracujúcim na veľvyslanectve USA. Niekde medzi stojí  krásna Vietnamka Phuong hľadajúc rovnováhu medzi láskou a túžbou každého mladého Vietnamca - dostať sa do Európy. Osobná dráma trojice ľudí, ktorí by mohli (chceli) byť priateľmi, ale okolnosti ich ženu inými cestami je malou tragédiou na pozadí tej veľkej. Boj Francúzov s Vietnamcami kolabuje a zdá sa, že sa bude musieť nájsť iné riešenie. Dobré pre všetkých...

Tento príbeh nie je o prekvapivej pointe, nie je ani o záhade a ani o vojenskom hrdinstve. Je o ľuďoch, ktorí hľadajú svoju vlastnú pravdu a potom v menej tej svojej pravdy konajú. Milujú a klamú, zachraňujú a zabíjajú. Hodnoverné emócie, ľudské reakcie a kvalitné dialógy podopierajú výborné herectvo hlavných protagonistov. Veľakrát chválený (a ocenený) Caine, ale i Fraser svoje úlohy hrajú s veľkým prehľadom. Ich dialógy, ale i konania sú malou učebnicou histórie. Ich rozhodnutia (cesta v aute, kniha v okne) príbehom o človeku samotnom.  Škoda, že v ich vzájomnom boji je Do Thi Hai Yen (Phuong) tak trochu odsunutá na vedľajšiu rolu  a odsúdená na zjednodušené, skratkovité konanie.

Nedá mi nespomenúť silu metafory, ktorá sa v tomto príbehu skrýva. Obidvaja hlavní predstavitelia reprezentujú (svojim vzhľadom, ale najmä povahou) svoje krajiny. Súboj Fowlera s Pyleom je súboj Európy s Amerikou. Súbojom, ktorý sa rozhorel a horí doteraz. Súboj tradície, skostnatenosti, ale i silných vnútorných zásad o ktorých ani nevieme, že ich máme s mladou energiou a nezničiteľnou predstavou o vlastnej dokonalosti a potrebnosti pre svet. Je potešiteľné, že takýto film vznikol v americko-európskej koprodukcii a napriek svojím chybám ponúka veľmi zaujímavú predstavu „o tom ako to bolo". Pokiaľ ste zvedaví a pokiaľ vám nebude chýbať veľkorozpočtový formát typu Anglický pacient, choďte do kina. Oplatí sa.

Quiet American (USA/Nemecko/Austrália, 2002, 101 min.)
Réžia: Phillip Noyce. Scenár: Graham Greene, Christopher Hampton, Robert Schenkkan. Kamera: Christopher Doyle, Huu Tuan Nguyen, Dat Quang. Hudba: Craig Armstrong, Guy Gross. Hrajú: Michael Caine, Brendan Fraser, Do Thi Hai Yen, Rade Serbedzija, Tzi Ma, Robert Stanton, Holmes Osborne, Quang Hai, Ferdinand Hoang.

autor Vladimír Kurek 23.9.2003
9.0
8.8