CHICAGO

CHICAGO

10

Chicago na prelome dvadsiatych a tridsiatych rokov minulého storočia so svojou poklesnutou morálkou, kriminalitou, nočným kabaretným životom, neviazaným sexom, či záľubou v mediálnom klamstve.... Do tohto prostredia nás zavedie niekoľkými Oscarmi aj Zlatými palmami ovenčený muzikálový film Roberta Marshalla. Jeho uvedeniu do svetových aj slovenských kín predchádzala veľkolepá reklama a mediálny ošiaľ, čo vo mne - pravdupovediac - vyvolalo riadne predsudky, no musím uznať, že som bola naozaj mimoriadne prekvapená. Chicago je totiž skutočnou lahôdkou, ktorá má viacero predností. Filmovým spracovaním počnúc až po kvalitné herecké výkony.

Chicago Chicago Chicago
Muzikál je multidisciplinárny žáner, ktorý jedni zatracujú, druhí zbožňujú. Iste, neponúka hlboko intelektuálne umenie, jeho cieľom je skôr pobaviť, strhnúť formou, nadchnúť hudbou. Málokedy, respektíve asi nikdy, preto nie je príbeh takéhoto diela nejako zvlášť objavný, neočakávame od neho "ťažké" posolstvo. Na druhej strane však kladie mimoriadne nároky na protagonistov. Nevystačia si totiž so svojim hereckým umením. Musia k nemu minimálne ovládať aspoň tanec a často aj vedieť spievať. No a kompozične i režisérsky spraviť dobrý muzikál určite nie je ľahké. Isté je, že na Broadway sa obľube teší už dlhé desaťročia a v českých i slovenských divadlách zažíva v posledných rokoch novodobý boom.  A keďže kinematografia oproti "doskám, ktoré znamenajú svet" otvára z režisérskeho pohľadu ďalšie možnosti, spracovaním by mal byť filmový muzikál posunom. Chicago toto všetko spĺňa.

Robert Marshall siahol po osvedčenom scenári, ktorý vznikol koncom dvadsiatych rokov a v divadelnom prevedení zaznamenal vynikajúci úspech. Napriek tomu, že je dej filmu zasadený do tohto obdobia, ani dnes nestratil nič zo svojej aktuálnosti. S iróniou, ba priam cynizmom opisuje neúprimný svet showbussinesu, kde je všetko v skutočnosti inak ako sa prezentuje navonok. Ponúka zákulisný pohľad na manipuláciu s verejnou mienkou, na silu médií, ktoré aj z vrahyne dokážu vyrobiť úbohú obeť. Vysmieva sa z davového šialenstva a ľudu bažiacom po morbídnostiach. Jednoducho z Chicaga a prostredníctvom neho z celej Ameriky (a vlastne nie iba Ameriky) žijúcej viac v ilúzii ako v realite.

Chicago Chicago Chicago

Vo filme niet lacných efektov. Marshall je divadleným režisérom a Chicago je vlastne jeho celovečerným filmovým debutom. Vzhľadom na to, že doteraz robil najmä muzikály, s týmto žánrom má skúsenosti, ktoré využil aj v snímke. Tešiť sa teda môžete na vynikajúcu choreografiu, kvalitnú hudbu, dobrý spev i tanec. K tomu navyše aj výborný strih a niekoľko naozaj pozoruhodných filmových nápadov. Perfektne je tu totiž zobrazené prelínanie sna a skutočnosti, klamstva a pravdy. Z väzenia, kde sa veľká časť filmu odohráva, sa napríklad prostredníctvom predstáv hlavnej hrdinky Roxie Hart (Renée Zellweger), kamery a strihu v momente prenesieme na kabaretné pódium a potom späť. Alebo môžeme porovnať dve tváre majstra mediálneho manipulátora, advokáta Billyho Flynna (Richard Gere)- tú skutočnú s tou, ktorú má pripravenú pre verejnosť. Isté ale je, že bez dobrých hereckých výkonov by film za veľa nestál. A treba dodať, že tu sú priam bravúrne. Svoje postavy výborne zvládli po charakterovej stránke aj choreograficky nielen hlavní protagonisti, ale i vedľajšie postavy. Mňa osobne azda najviac nadchol výkon Catherine Zeta- Jones. Niektoré tanečno-spevácke scény v jej podaní sú určite strhujúce a pre mňa i prekvapivé.

Napokon mimoriadne pôsobivých scén je vo filme niekoľko. Upozorňujem napríklad na zaujímavé znázornenie toho, ako vždy úspešný advokát dokáže zo všetkých okolo spraviť sebe podriadené bábky. Ale viac už neprezradím, pozrite si v kine. Film Chicago má totiž potenciál zaujať azda všetkých, dokonca i tých, ktorý muzikál ako žáner nemusia. Je totiž názorným príkladom komerčne úspešného a zároveň umelecky kvalitného diela.

Chicago (USA/Kanada, 2002, 113 min.)
Réžia:
Rob Marshall. Scénar: Maurine Dallas Watkins, Bob Fosse. Kamera: Dion Beebe, James Chressanthis. Hudba: John Kander. Hrajú: Renée Zellweger, Catherine Zeta-Jones, Richard Gere, Queen Latifah, John C. Reilly, Lucy Liu...

autor Eva Sládková 1.8.2003
10
7.5