PO ČOM DIEVČA TÚŽI

PO ČOM DIEVČA TÚŽI

6.0

Klišé, klišé, samé klišé. Americká babenka sa dozvie o kráľovskom pôvode a šup do Londýna hľadať milovaného fotríka. No, posúďte takú romanticko-rodinnú selanku! (OK, uznávam, bol som opäť príjemne prekvapený!)

Ak vám pamäť aspoň trošku slúži, spomeniete si, že v októbri 2001 sa okrem megahitu Amelia z Montmartru a amerických summer-blockbustrov A.I a Planéty opíc, dostala do kín aj romanticko-komediálna "ničôstka" Denník princeznej. Mno, tfuj, že áno? Ako by povedal náš šéfredaktor, "grc jak delo" resp. "tínedžérska pučačina". Áno, uznávam, že má pravdu a nikto sa nechcel chytiť recenzie podobného diela, ale na druhú (tretiu, štvrtú...) stranu si vravím, že prečo to neskúsiť znova? Denník princeznej som si celkom užil (ehm, videl som ho až do konca bez ujmy), takže základ žánru som už zvládol, takže nič ma nemôže prekvapiť... Alebo áno?

Daphne Reynolds je pekná sedemnásťročná Američanka (now, THAT'S WHAT I'M TALKING ABOUT!), ktorých veľa nenájdete. Na prvý pohľad sa zdá byť veľmi jednoduchou pipkou, ktorá by to o pár mesiacov dotiahla do prostredia Beverly Hills 90210 (mimochodom, táto teen-age soap opera beží na Prime okolo obeda a s trochou irónie i nostalgie sa dá opäť pochváliť; apropo, niektoré dialógy sú priam skvostné). Má všetko, čo si zaumieni a pritom nestráca svoju duchaplnosť, svojský vkus a pomerne neštandardné vzťahy so svojou matkou Libby. Jej budúcnosť skrýva nespočetne veľa možností, no stále jej niečo chýba (to sú tie vrtochy bohatých, že...). Daphne totiž nemá po ruke svojho otca (resp. ho vôbec nepozná, aby sme si situáciu presne ujasnili), a tak sa ho vydáva hľadať... do Londýna!

Po čom dievča túži Po čom dievča túži Po čom dievča túži
Na tomto mieste si treba uvedomiť zmenu národa. Liberálna, dobre založená peknučká Američanka prichádza medzi zväčša konzervatívnych Britov. Uff! V Anglicku však Daphne veľmi rýchlo zistí, že jej tatíkom nie je nikto menší ako lord Henry Dashwood. (Tak lord hovoríš... uhmmm.) Lenže keď sa objaví po prvýkrát pred svojím otcom... hehe... jej vystúpenie nedopadne najlepšie. Lord Henry totiž vôbec netuší, že Amanda existuje a poníma ju ako šialenú mladú babu, čo sa mu nepriamo snaží zruinovať politický status vo vysokej solídnej spoločnosti. A čo urobí poslušná dcéra v tomto momente? Predsa potlačí svoje gény tvrdohlavosti a prúdernosti i svoje druhé ja a stane sa slušnou mladou ženou, ktorá sa dokonca vyzná aj v britských praktikách. Aby to však nebolo príliš jednoduché, tak Lord Henry má snúbeničku s dcéruškou-mrchuškou, ktorým sa Daphne veľmi nepozdáva, a tak jej trošku strpčia živôtik. Ešteže v Londýne pobehuje potencionálny boyfriend a ideálny kandidát na interkontinentálny vzťah Nového a Starého Anglicka, domorodý mladíček Ian. S ním sa dá Daphne dokopy, spozná nejakú tu lásku (now, what a crap, huh?) a stane sa sama sebou...

Ahaaa, tak tá pipka Amanda Bynes sa dá zverbovať do filmu, aby zistilia, že sa môže stať sama sebou a ešte jej za to zaplatia... Teda zaplatíme my, diváci. Tak to určite nie! Alebo... Pokúste sa ešte zadržať svoje predsudky aspoň do konca recenzie a skúste si predstaviť, že aj z tohto filmu môže byť celkom príjemná návšteva kina. Máte to?

Iste, scenár je deravý ako kvalitný syr francúzskej výroby a obsahuje na každý prst vašich rúk nejaké to opakujúce sa klišé, ale to stále neznamená, že by nemohol byť zábavný... Ak chcete, môžeme sa vrhnúť aj na porovnanie s posledným zástupcom podobných little teen komédií, Denníkom princeznej. Najprv je potrebné si uvedomiť, že Denník princeznej fungoval ako kombinácia Pygmalionu a americkej college (resp. high school) komédie. Mal v talóne Anne Hathaway a fantastický part pre Juliu Andrews, a nový produkt vsádza na podobné, ale predsa len odlišné karty. Námet a scenár sú dosť podobné, no nehodno medzi nimi určovať, že kto vykradol koho. Napríklad súčasný flick What a Girl Wants čerpá zo scenára filmu Reluctant Debutante z roku 1958, ale pridáva do neho všetky možné dúhy i neduhy súčasných tínendžerských komédii. Oproti Denníku však vyťahuje viaceré esá v podobe hereckých výkonov. V prípade súboja Anne Hathaway vs. Amanda Bynes by som povedal, že obe pipky hrajú tak na par, aby sa páčili svojím rovesníčkam i priateľom, ktorých na tento "žensko-babský" film dostanú. Ale tam, kde zaujal Denník Juliou Andrews (a vedľajšou miniroličkou Hectora Elizonda), nastupuje v novom filme niekoľko fantastických hercov. Colin Firth, alias "týpel s nevkusným vianočným svetrom z Denníka Bridget Jonesovej" (ehm, tfúú, tfuj, je to tu samý ženský film, samý estrogén, samý denník, kde je nejaké maskulínum, Fast and Furious, xXx, čo tak denník Vina Diesela, uhm? Chicks, party a chlast, uff!) si jednoducho zaumienil, že bude tomuto filmu dominovať a neskutočne sa mu toto predsavziatie podarilo naplniť. Exceluje nielen vo svojej roli otca, ale aj v rámci chémie so svojou filmovou dcérou Daphne alebo aj s Kelly Preston. A vida, ešte tu máme Kelly Preston v úlohe Libby. Táto žienka nie je len manželkou Johna P. Travoltu (za P. si doplňte nejakú tú Pomádičku), ale aj celkom talentovaná herečka, aspoň pre účely vedľajších partov. A v zahraničných diskusných fórach dosť priaznivo vyznievajú hodnotenia pre debutanta Oliviera Jamesa. Mno, na tomto mieste by som ponechal triezvy prístup k bodovaniu jeho výkonu a ohodnotil ho ako úspešný, ale ničím výnimočný. Najdôležitejšie však je, že každá z troch hlavných úloh je veľmi dobre zahraná, nehovoriac o Colinovi Firthovi a jeho tanci v kožených nohaviciach pred zrkadlom. Mno, v tomto momente ma napadá fakt, že prečo by mohol byť film Po čom dievča túži úspešnejší - má širšiu divácku základňu. Zatiaľ čo Denník princeznej bol určený pre tínendžerov prípadne obdivovateľky Julie Andrews, ponúka What a Girl Wants záber nielen na mladé dievčatá, ale aj na ich mamky, ktoré si môžu obzerať Colina Firtha a čiastočne zvrhlých pánov, ktorí nepohrdnú krivkami Kelly Preston. Najdôležitejší je však fakt, že obdivovatelia Colina Firtha (= všetci zástancovia romantickej komédie Denník Bridget Jonesovej) by sa mali postaviť do radu a na film ísť povinne, pretože ich obľúbenec ukazuje temer neuveriteľný výkon.
Skvelí herci, akceptovateľný scenár... Čo nám chýba? Áno, réžia držiaca sa len tak-tak nad priemerom a typický soundtrack pre svoje účely. Najdôležitejšia je však na tomto filme jeho variabilita subžánru, toľko odlišná od ostatných (zväčša hrubozrnných a mládeži nevhodných) komédií. Pravdu povediac, na toto leto si distribútori pripravili minimálne päť tínendžerských no-sex komédií, ale nakoniec sa uchytili len dve. Na druhú stranu však vravím : "Dobre." Aspoň si môžete byť istí, že keď sa vaša dcéra šestnástka zoberie s chlapcom do kina a budú pevne rozhodnutí pre tento film, nesadne si na nich ako na lep nejaké to násilíčko alebo explicitný sexík. A to je vlastne svojím spôsobom tiež devíza tohto filmu... Tak prečo nie?

PS - Ale aj tak by som si dovolil označiť tento film za čiastočne slabší ako Denník princeznej (o cca 6-8% z hodnotenia) resp. porovnateľný.

PS 2 - Tú šestku berte, prosím, s rezervou. V USA sa na filme bavili mladé sedemnásťročné páry (boy and girl) a smiali sa na celé kolo. Bolo by dobré, ak by tomu bolo u nás tiež tak... Ale zarputilých odporcov len ťažko presvedčím a preto aritmeticky udelím ľahko nadpriemerných šesť. (Vy ostatní choďte minimálne na sedem až osem, odporcovia skončia pri troch alebo štyroch bodoch. Taký je život!)

What a Girl Wants (USA, 2003, 105 min.)
Réžia:
Dennie Gordon. Scénar: Jenny Bicks, Elizabeth Chandler. Kamera: Andrew Dunn (I). Hudba: Rupert Gregson-Williams. Hrajú: Kelly Preston, Soleil McGhee, Colin Firth, Eileen Atkins, Jonathan Pryce, Peter Reeves...

autor Michal Korec 31.7.2003
6.0
6.2