ROCK NAŽIVO (IMAX)

ROCK NAŽIVO (IMAX)

8.0

"Hudba prezradí o duši človeka viac, ako jazyk ktorým hovorí" - Trey Anastasio (Phish)

Hudobný dokument pravdepodobne nie je typickým IMAXovým filmom. Svedčí o tom aj včerajšia návštevnosť premiéry 2D filmu pre IMAX - All Access (Rock naživo). V celom kine s kapacitou 345 sedadiel som sedel úplne sám. Nepopieram, že to nemalo svoje výhody, ale na premiéru, ktorá sa vlastne uskutočnila len vďaka mne, je to pomerne smutné. Čo už, "slovač" si zvykla na 3D pseudo-vzdelávacie filmové atrakcie a nejaký dvoj rozmerný hudobný dokument ich vôbec nezaujíma. Uvidíme ako si Rock naživo povedie v nasledujúcich dňoch.

Vráťme sa ale k recenzovanému dokumentu. All Access je klasickým hudobným projektom, v ktorom máme možnosť nahliadnuť do tajov príprav koncertu, zvukových skúšok a následne si vychutnať živé vystúpenia skutočne bohatého zoskupenia muzikantov niekoľkých hudobných smerov. Jednotlivé "koncertíky" sú oddeľované zaujímavými myšlienkami a názormi starších ale aj mladších muzikantských hviezd. Pri sledovaní bravúrnych hudobných výkonov, som miestami ľutoval, že ten či onen muzikant, či kapela, nedostala viac priestoru. Skutočne si viem predstaviť, ako sa nechávam unášať osobitným koncertom jednej z vystupujúcich kapiel. Obraz a šesť kanálový digitálny zvuk IMAXu má tie najlepšie predpoklady na vaše úplne pohltenie, akoby ste boli priamo niekde na obrovskom štadióne.

Rock naživo (IMAX)  Rock naživo (IMAX)  Rock naživo (IMAX)

Rock naživo štartuje fantastická zvuková skúška Stinga, ktorý spolu s kapelou a s nezabudnuteľným spevákom Chebom Mamim testujú kvalitu nazvučenia. Počuť Desert Rose naživo je vždy zážitok, ale mať to šťastie počuť ju a vidieť ju v IMAXe je niečo viac. Poznáte to nekontrolovateľné zježenie chĺpkov na celom tele? Tak teraz sa mu asi nevyhnete... Niečo podobné na vás čaká aj pri vystúpení bluesového boha B.B. Kinga, ktorý spolu s famóznym gitaristom Treyom Anastasiom predvádza ako sa má hrať skladba Rock me Baby. Medzi rockovými hviezdami nesmie chýbať ani Carlos Santana a jeho featuring s kapelou Matchbox 20. Z menších koncertných sál v Los Angeles, New Jersey a New Yorku sa prenesieme na štadión do Chicaga, kde sa po veľkých prípravách veľkého koncertu (efektne zrýchlené zábery statickej kamery sledujúcej príchod a odchod tisícok hudobných fanúšikov) Dave Matthews Band, dočkáme príchodu soulovej hviezdy Al Greena a jeho Take Me To The River. Najviac ma ale dostalo príjemné unplugged vystúpenie Sheryl Crow so skladbou If It Makes You Happy. Titulkový záver patril "Plážovému" Mobymu s Porcelian.

Režisér Martyn Atkins nie je v oblasti hudby žiadnym debutantom. Pracoval na niekoľkých záznamoch koncertov a videoklipov kapely Depeche Mode. Na poli 70 mm formátu je síce nováčik, ale vďaka skúseným IMAXovým kameramanom vytvoril svižný, atmosférový dokument. Priestor venovaný na krátke rozhovory s umelcami nie je zbytočne preťahovaný a všetka sila filmu je upriamená na precítenie živého vystúpenia hudobníkov. Plynulé striedanie klasického rocku, popu, rapu, bluesu, či R&B nie je vôbec rušivé a platí, že každý si nájde to svoje. Jedinou chybičkou krásy je absencia titulkovania mien muzikantov pri rozhovoroch. Slovenský dabing je počúvateľný a vďaka hudbe minimálny.

Šesťdesiatdva plnohodnotne strávených hudobných minút v spoločnosti špičkových muzikantov, ktorí sú tak blízko, že sa cítite ako jeden z nich. Pre fanúšikov rocku a jeho odnoží povinná návšteva. "Keď prichádzam na pódium, predstavujem si, že diváci sú steblá trávy. Moja hudba je ako vietor, ktorý ich rozhýbe..."

All Access: Front Row. Backstage. Live! (USA, 2001)
Réžia: Martyn Atkins. Kamera: David Douglas, Sean MacLeod Phillips, Reed Smot, Jack Tankard, Rodney Taylor. Hrajú: Mary J. Blige, Sheryl Crow, Macy Gray, B.B. King, Moby, Sting, Carlos Santana, Kid Rock

autor Peter Konečný 16.5.2003
8.0
8.2