SANTA CLAUS 2

SANTA CLAUS 2

4.0

Ak recenzia na Kineme mešká za premiérou takmer celý týždeň, zvyčajne je to preto, lebo nikomu z redakcie sa do nej nechce. Tak to bolo aj v tomto prípade, no nakoniec som sa na to podujal... a prežil som.

Na konci pôvodného filmu o Santa Clausovi sa Scott Calvin podujme na neľahkú, no vďačnú prácu - starať sa na Severnom póle o prípravu Vianoc. Po niekoľkých rokoch však jeho pomocník Curtis zistí, že do "povinnej výbavy" Santa Clausa patrí podľa prísnych pravidiel sveta mýtických bytostí aj pani Clausová. Tá mu chýba, a tak hrozí, že príde o prácu a deti na celom svete o Vianoce. Scott sa teda vyberie nájsť si za 4 týždne nevestu a Curtis mu predtým vytvorí mechanického náhradníka - akýsi klon, ktorý má riadiť výrobu hračiek počas jeho neprítomnosti. S nevestou to však nie je také jednoduché a doma na Severnom póle sa veci čoskoro skomplikujú.

Santa Claus 2 Santa Claus 2 Santa Claus 2

Vianoce... nevzbudzuje už samotné slovo nervozitu? Inokedy azda ani nie, no koncom novembra určite, aspoň keď máte plný zoznam ľudí a žiaden nápad. No treba si priznať, že v detskom veku býva málo vecí, na ktoré sa viac tešíme. Santa Claus 2 možno neprebudí tú pravú, radostnú vianočnú náladu, ale aspoň zmierni onú nervozitu. Ako komédia, romantický či detský film je to šedivý priemer, ale rolu vianočného vnadidla plní šikovne. Príbeh je prostučký, ničím mimoriadnym neprekvapuje a niektoré miesta nedržia pokope ako by mali (napríklad sa dozvieme, prečo Scottov syn Charlie przní vo voľnom čase školský majetok, no vysvetlenie nie je ktovieako presvedčivé). Tempo deja je síce pomerne vlažné, no dá sa mu prispôsobiť a netrpí prílišnými výkyvmi. Konverzačné aj situačné gagy nechali mňa aj ostatných divákov chladným, až na cca 3 výnimky (-Pane, Charlie je na zozname zlých detí. -Sheen? Myslel som, že sa už polepšil...). Zbytok neboli vyslovene trápne vtipy, ale boli evidentne zamerané na osoby do 12 rokov.

Scotta si zahral Tim Allen a jeho prítomnosť robí z šedivej nepozerateľnej vaty film, ktorý sa dá prežiť. Tento človek nevyniká hereckým majstrovstvom. V podstate hrá vždy optimistickú, srdečnú, trošku zbabelú verziu samého seba, ale dokáže to natoľko presvedčivo a jeho postava je natoľko milá, že výsledok je znesiteľný. V tomto filme si však zahral dvojrolu - hrá aj svoj plastový klon - a ponúknutú šancu, aj keď maličkú, si dôkladne vychutnal. Kontrast medzi živým a umelým, maniackym Santa Clausom je napriek neuveriteľným maskám badateľný a pekne oživuje celý film.

Ostatné postavy trpia umelosťou scenára, ktorú chudáci herci nevedia ani pri veľkom talente a úprimnej snahe zakryť. Predstavte si scénu, kde máte na tvári široký chápavý úsmev a nastane situácia, kedy sa máte usmiať ešte širšie a chápavejšie. Nečudo, že ju Elizabeth Mitchell (v úlohe riaditeľky Newmanovej) celkom nezvládla. Miestami siaha kŕčovitosť scén tesne pod prah bolesti, ale pri troške zhovievavosti a vedomej nevšímavosti sa to dá pozerať.

Kapitola sama o sebe sú masky. Tim Allen prechádza všetkými štádiami od kompletného Santa Clausa po svoju normálnu zdravo štíhlu postavu a všetky premeny vidno aj na jeho tvári. Okrem toho jeho klon má viditeľne umelú pokožku majstrovsky prepojenú so živými očami a ústami. Maskéri sa predviedli v plnej forme a táto snímka bude určite v príslušnej kategórii nominovaná na Oscara - uvidíme, čo na to povie malý Dobby a enti.

Normálne by som sa na filme, ktorý obsahuje tak málo irónie a prakticky žiaden námet na rozmýšľanie, príšerne nudil. Musím však konštatovať, že Santa Claus 2 bol stvorený s dobrým úmyslom a vidno na ňom snahu o skôr poctivé než cynické vyžmýkanie úspechu predchodcu. Za väčšinu nedostatkov zodpovedá chabý scenár, ktorému chýba čo len kúsok odvahy (klasický syndróm druhého dielu).

Santa Claus 2 predstavuje dobrú mentálnu prípravu na Sviatky pokoja. Aj v tomto smere ho tromfne obyčajné zasnežené ráno - to sa však nedá kúpiť (na rozdiel od lístkov do kina :-)

The Santa Clause 2 (USA, 2002, 105 min.)
Réžia: Michael Lembeck. Scenár: Leonardo Benvenuti, Steve Rudnick, Don Rhymer, Cinco Paul, Ken Daurio, Ed Decter, John J. Srauss. Kamera: Adam Greenberg, Craig Haagensen. Hudba: George S. Clinton. Hrajú: Tim Allen, Elizabeth Mitchell, David Krumholtz, Eric Lloyd.

autor Jano Hušták 26.11.2002
4.0
9.4