K-19

K-19

7.0

Stiahnite periskop, zabudnite na prostoduché paródie a potlačte svoje klaustrofobické pocity na minimum! Harrison Ford a Liam Neeson budú vašimi sprievodcami ďalším podmorským thrillerom...

Písal sa rok 1961 a studená vojna bola v plnom prúde. V Berlíne dokázali za jednu noc postaviť múr, ktorý rozdelil jediné mesto, krajinu i kontinent na dve znepriatelené polovice a v pozadí sa odohrával konflikt oveľa väčších rozmerov. USA vs. ZSSR. Atmosféra niekoľkodesaťročného nepokoja a strachu sa prejavovala aj neobyčajnou súťaživosťou na viacerých frontoch. Pretože 12. apríla obletel milovaný Yurij Gagarin Zem a stal sa prvým kozmohrdinom. V tom čase však svoj priestor dostávala i armáda a zbrojársky priemysel. Dvakrát by dokázali zničiť atómovkami našu matičku Sovieti... a Američania dokonca desaťkrát... A predsa sa vyrábajú nálože ďalej. Okrem samotných zbraní megalomanského ničenia sa však rozhodlo jedno z ruských ministerstiev využiť atómový program i na vytvorenie jadrového reaktoru ako centra smrtiacej ponorky.

K-19 K-19 K-19

Z ich čiel tečie pot. Dlhočizné metre potrubia prepúšťaju litre vody. Elektrina často zlyháva bez akéhokoľvek dôvodu. Ľudia majú obrovské problémy vôbec prežiť. Ubiehajú cenné sekundy času. Pretože momentálne sa rozhodol kapitán Polenin (Liam Neeson) vyskúšať možnosti svojich námorníkov na palube rozostavenej K-19, aby prišiel na smutný fakt, že s týmto zoskupením nedokáže megalomanská zbraň stopercentne fungovať.

Dajte nám mená!" ziapú vysokí pohlavári z ministerstva po nezvládnutom finiši ďalšieho cvičenia. „Michail Polenin" zaúpel, vysekol svoje meno a opustil palubu. Je to totiž typ chlapíka, ktorý svoju rodinu nezradí a má s nimi súcit. Ak chcú zmenu, majú ju mať...

Lenže súdruh Chruščov chce mať z K-19 deadly mašinu v určenom termíne napriek vznikajúcim trablom, a tak sa novým kapitánom stáva Alexej Vostrikov (Harrison Ford), ktorý za každú cenu tlačí na pílu tak sugestívne, že nakoniec stihne pompézny launch a ponorí sa do hlbín oceánu, aby vzápätí zamieril kurz Severný ľadový oceán a vyskúšal raketu, ktorá by dôstojne presvedčila yankees, že mother Russia ešte nepovedala svoje posledné slovo.

Zažijete s nimi maximálny dril, Ligu majstrov za sedemdesiatou rovnobežkou i zradný pocit, že niečo neočakávané sa musí stať. A aj sa stane! Pretože kto neverí jednej kontrolke, neverí svojej práci a ohrozuje ostatných! V Novom svete už letia do povetria prvé ohňostroje a oslavuje sa Independence Day 1962, no v hĺbke ukázala K-19 svoju slabinu. V tom momente začala teplota jadra stúpať sakramentsky rýchlo a ak posádka nenájde cestu z tejto šlamastiky, reaktor sa oteplí na 1000 stupňov a ľudstvo čaká zamorenie nie menšie
 ako Hirošima, sprevádzané nepríjemným úkazom (atómovým hríbom) na ďalekom a predsa blízkom sovietskom obzore.

V tom čase klopala na dvere Kubánska kríza, no Vostrikov, Polenin & spol. riešili oveľa väčší problém - záchranu ľudstva. Napriek heroickým výpočtom a introdukciám by mohli mnohí spadnúť k myšlienke typického thrilleru pod hladinou desiatich atmosfér, no štáb sa rozhodol za päť rokov existencie projektu K-19 vytvoriť drámu z pohľadu Rusov, ktorí nie vždy čerili pokojné vody. Klasická expozícia typického cvičenia by síce mohla nahrávať do kariet škodoradostným divákom, ktorí nevydržia pod vodou ani desať minút a chcú zmeniť žáner čo najrýchlejšie, no čoraz výraznejšie sa presadzujúci pohľad „z druhej strany barikády", môže presvedčiť i otrlých divákov žánru, že by K-19 mohla byť niečím viac.

K-19 K-19 K-19

Nebudeme si však kradnúť ilúzie. Kathryn Bigelow a jej tím vrazili do projektu The Widowmaker celých päť rokov života i 100 miliónov dolárov, no ešte dlho budú súperiť so ziskom projektu, pretože film v USA prepadol a vo zvyšku sveta nedal rovnako úspech na seba čakať. A pritom je K-19 solídne odvedené remeslo, prinášajúce napätie v radoch námorníkov ukazujúcich mladšiemu pohlaviu v kinosále, že aj ich milý by mohol byť v danom prípade tvrdým chlapom (ba i neuznaným hrdinom) a v konečnom dôsledku zachránil celý svet. Kathryn Bigelow z pozície režisérky ukočírovala svoju ponorkovú odyseu slušne a je vidieť, že prístup tvorivého umelca z niekoľkých akčných i sci-fi projektov 90. rokov (Bod zlomu alebo Zvláštne dni) sa nezaprie. Podobne nemôžeme odsúdiť ani scenár, dokonca by si niektorí mohli pochvaľovať iný zámer celej story, pretože jednak sa stará o bojovníkov Sovietského zväzu (vo filme natočenom za americké prachy ide o temer nevídanú vec) - t.j. iný pohľad a jednak sa snaží zobraziť častejšie myšlienkové pochody, charakterové zobrazovanie a dokonalý technický chaos ako akčné expozé, ktoré síce polahodia oku, no myseľ príliš nezaťažia. Nechcem tým naznačiť, že sa budete pri neakčných scénach nudiť. To veru nie. Skôr naopak, scéna zamorenia je výborná a vy si užijete dvadsaťpäť dlhočizných minút, po ktorých budete cítiť rádioaktivitu priamo na svojej koži. A to je vlastne dobre. Podmorské filmy sa často zvrhnú na akčný film, no režisérka Bigelow vsadila skôr na dramatickú kartu. Jej význam je v celej hre však len polovičný, pretože počas sledovania síce pochopíte jej zámer iného pohľadu, no po skončení filmu a dlhšom odstupe si však K-19 pripomeniete len ako ďalší akčný underwater thriller, avšak s väčším množstvo prvkov drámy.

Určite si však nezabudnite všimnúť Harrisona Forda a Liama Neesona. Ich herecké výkony sú veľmi dobré a navyše ich umocňuje veľmi silný ruský akcent, ktorí obaja zvládli na známku absolútnu. Ak ste počuli hlasy Forda i Neesona v inom filme a zrazu v K-19, oceníte ich prístup, odhodlanie a úspešnosť ruského prízvuku. A áno, deju je veľmi nápomocný, pretože máte dojem, že sledujete dvoch Rusov a nie Qui-Gon Jinna a Indiana Jonesa na ďalšej smrtiacej misii...

Vašej priateľke (snúbenici, žienke) sa K-19 veľmi páčiť pravdepodobne nebude, no vy, ako ostrieľaní morskí vlci, si môžete po dlhom čase strihnúť ponorkové dobrodružstvo na viac, ako štandardnej úrovni. Povedal by som, že 7 / 10 je hodnotenie jedným slovom adekvátne.

K-19: The Widowmaker (USA/Nemecko/V. Británia, 2002, 138 min.)
Réžia: Kathryn Bigelow. Scenár: Christopher Kyle. Kamera: Jeff Cronenweth. Hudba: Klaus Badelt. Hrajú: Harrison Ford, Liam Neeson, Peter Sarsgaard, Christian Camargo, Sam Spruell, Peter Stebbings, Roman Podhora.

autor Michal Korec 27.2.2003
7.0
9.1