STORYTELLING

STORYTELLING

6.0

Forma je viac ako obsah. Rozprávanie je viac ako príbeh. O tom, ako je ťažké predstúpiť pred poslucháčov a prerozprávať im svoj príbeh, hovorí film Todda Solondza s výstižným názvom Storytelling.

Storytelling Storytelling Storytelling

Čierna komédia nezávislého režiséra aj u nás známeho filmu Šťastie, je zamyslením sa nad možnosťami rozprávania príbehov, o rôznych prístupoch a postupoch, akými sa dá príbeh vyrozprávať. Snímka je rozdelená na dve poviedky o „rozprávačoch príbehov". Dej prvej nazvanej Fiction sa odohráva na vysokej škole v polovici osemdesiatych rokov. Hlavná hrdinka Vi (Selma Blairová) sa stáva obeťou  sexuálnych chúťok černošského profesora, držiteľa Pulitzerovej ceny Scotta (Robert Wisdom). Keď sa následne rozhodne svoj zážitok, plný poníženia a hnusu spracovať do poviedky a predniesť na hodinách tvorivého písania, ktoré vyučuje práve profesor Scott, nestretne sa paradoxne s pochopením spolužiakov. Poviedka sa im zdá neuveriteľná a nedotiahnutá, napriek tomu, že ide o skutočný zážitok. Druhá oveľa dlhšia poviedka rozpráva príbeh neúspešného dokumentaristu Tobyho (Paul Giamatti), ktorý sa rozhodne natočiť film o znudenom stredoškolákovi Scoobym (Mark Webber). Sondujúca digitálna kamera vniká do "na oko" usporiadanej Scoobyho rodiny a reflektuje napätý stav, ktorý v krátkej dobe exploduje - a to prakticky doslova. Dokument sa stáva hitom.

Storytelling Storytelling Storytelling

Storytelling je pútavo natočený film s premyslenou štruktúrou a ideou. Herecké výkony a dialógy sú výborné, podobne ako Solondzov osobitý zmysel pre humor jasný z komediálnych pasáží. Napriek tomu všetkému je Storytelling akou si prázdnou výpoveďou, ktorej chýba to najdôležitejšie - pointa. Dvom rozdielne minutážovo rozvrhnutým poviedkam chýba tretia, ktorá by všetko spojila a vysvetlila. Tých 87 minút tak sledujeme vážne mienenú a hlboko výpovednú koláž, ktorá zanikne rýchlym a nečakaným kocom. Škoda tak nevyužitého potenciálu a nápadu.

Storytelling (USA, 2001, 83 min.)
Réžia: Todd Solondz. Scenár: Todd Solondz. Kamera: Frederick Elmes. Hudba: Nathan Larson, Belle and Sebastian. Hrajú: Selma Blair, Leo Fitzpatrick, Robert Wisdom, Maria Thayer, Angela Goethals, Devorah Rose, Nancy Anne Ridder, Steven Rosen, Aleksa Palladino, Paul Giamatti, Mike Schank, Xander Berkeley, Mark Webber, John Goodman, Julie Hagerty, Franka Potente.

autor Peter Konečný 27.1.2003
6.0
10