ZNAMENIA

ZNAMENIA

8.0

It´s happening... dlho očakávaný dramatický thriller od autora označovaného za nástupcu Stevena Spielberga skríženého s Alfredom Hitchcockom, vstupuje po pompéznej, niekoľko mesačnej náborovej reklame do našich kín. Trailery (opäť) úspešne "klamali", a pokiaľ sa tešíte na akčnú ufónsku vyvražďovačku s béčkovým nádychom, ostante radšej doma. Tridsaťročný indický režisér M. Night Shyamalan to urobil veľmi šikovne. Premysleným reklamným zostrihom zlákal do kín snáď úplne všetkých a pritom dejová fabula jeho príbehu, má podobne, ako pri jeho starších projektoch veľmi ďaleko od mainstreamu a komerčnej pútavosti.

Divák nedostáva ani sekudnu na aklimatizáciu a po zaujímavých titulkoch je priamo vrhnutý do deja. Hlavným hrdinom príbehu je Graham Hess (Mel Gibson) bývalý reverend, ktorý po nečakanej tragickej smrti svojej ženy stratil svoju vieru. Teraz žije so svojimi dvomi deťmi Morgan(Rory Culkin), Bo (Abigail Breslin) a s mladším bratom Merrillom (Joaquin Phoenix) v ústraní na hospodárskej farme. Grahamove depresiou poháňané bežné dni, ale čaká zmena. Pohľadom na 150 metrové piktogramové znamenie v blízkom kukuričnom poli to všetko len začína. Čudné správanie psov, zvláštne nočné návštevy nadpozemsky rýchlych bytostí, Grahamov beznádejný pocit ešte viac prehlbujú. Napätie rastie každou mimozemskou ľodou odvysielanou v televízii. Oni sú tu a na priateľov sa veľmi netvária...

Znamenia Znamenia Znamenia

Jednoznačne treba konštatovať, že Shyamalan (Šiesty zmysel, Vyvolený) je typ invenčného, precízneho režiséra, ktorý sa ani zďaleka nenechá len tak vtiahnuť do pásovej hollywoodskej produkcie. Za veľmi krátky čas sa dostal do pozície uznávaného autora, tvorcu netradičných, nezaraditeľných filmov, ktoré aj napriek symbolickému vnútornému posolstvu priťahujú do kín stále viac a viac ľudí. Kľúčom k jeho úspechu je niekoľko hlavných marketingovo - filmových postupov. Svoje prepracované scenáre (Znamenia písal šesť mesiacov) stavia na jednoduchom, ale silnom nápade, kde sa obyčajným luďom dejú neobyčajné veci. Divák sa tak ľahko stotožní s hlavným predstaviteľom, čo prináša dôležitý efekt. Dalo by sa kľudne napísať, že Shyamalan je art filmový režisér pre popcornové publikum, zmietané v akčných strihoch komerčných brakov a ohlupované stále tými istými príbehmi a tou istou filmovou schémou. Takéto publikum do filmového klubu nedostanete, ale do moderného multiplexu určite. Stačí, keď komornú drámu skúmajúcu chovanie ľudí v netradičných situáciach, spojenú s vnútorným rozporom veriaceho človeka pochybujúceho o viere, zabalíte do pútavého, nanajvyš aktuálneho príbehu. Mimozemšťania hrajú v Znameniach druhoradú úlohu a znalec predchádzajúcich Shyamalanových diel hľadá podvedome zradu za každým políčkom filmu, čo sám režisér veľmi dobre vie a konečné odhalenie si necháva až na úplny záver. Osobitnou kapitolou je prenikavá hudba Jamesa Newtona Howarda (Vyvolený, Šiesty zmysel), na ktorej sláčikové party sa len tak nezabúda.

Človek má najväčší strach z toho, čo nevidí a verte mi, je to pravda. Znamenia by sa dali po scenáristickej stránke rozdeliť na dve roviny, ktoré sa ku koncu pomerne nanásilne prelínajú. Jedna rovina je postavená na Shyamalanovej schopnosti budovania priam hororovej atmosféry v niekoľkých, skoro až kolapsových scénach. Druhou rovinou je pomalé a miestami až ťažkopádne odhaľovanie osobnosti hlavného hrdinu. Je dôležité, že vzájomne sa tieto dve lineárne filmové roviny nerušia a spolu ponúkajú unikátny divácky zážitok. Znamenia sú Shyamalanovou najpriamočiarejšou snímkou, čo jej ešte viac pridáva na atraktivite. Gradácia deja a tempo je závislé od roviny, ktorú práve sledujete. Keď sa máte báť - tak sa aj báť budete. Keď máte premýšlať - budete premýšlať.

Znamenia Znamenia Znamenia

60 milíonový rozpočet umožnil kvalitné herecké obsadenie. Hlavnú postavu stvárnil charizmatický Mel Gibson (Údolie tieňov) a napriek kritike sa na postavu sklamaného, hlboko veriaceho človeka hodil oveľa viac, ako pôvodne plánovaný Paul Newman. Prekvapením sú vynikajúce detské výkony Rory Culkina (brat Macaulaya Culkina) a jedným slovom zlatej Abigail Breslinovej v úlohe inteligentnej Bo. Svoje herecké kvality potvrdil Joaquin Phoenix (Quills Markíz De Sade, Gladiator), o ktorom Shyamalan vyhlásil, že keby chcel, mohol by byť najlepším hercom na svete. Po postave doktora (Šiesty zmysel) a drogového dealera (Vyvolený), si pre seba napísal postavu aj sám režisér, ktorého uvidíme v jeho zatiaľ najväčšej a najdôležitejšej hereckej úlohe.

Percentuálne zhodnotiť Znamenia je veľmi náročné. Nevyhol som sa sklamaniu z režisérového miestami lopatistického vysvetlovania deja, hollywoodom páchnuceho konca, či samoúčelného (aj keď dôležitého) obdarovania detského hrdinu ťažkou astmou (Úkryt). Napriek tomu ide o slušné kino, ktoré ponúka vysoko nadpriemernú kvalitu.

Signs (USA, 2002, 106 min.)
Réžia: M. Night Shyamalan. Scenár: M. Night Shyamalan. Kamera: Tak Fujimoto. Hudba: James Newton Howard. Hrajú: Mel Gibson, Joaquin Phoenix, Abigail Breslin, Rory Culkin, M. Night Shyamalan, Cherry Jonesová, Patricia Kalemberová, Ted Sutton, Merritt Wever.

autor Peter Konečný 18.10.2002
8.0
7.6