V SPÁLNI

V SPÁLNI

6.0

Viete kedy je v spálni najlepšie? Vtedy, keď sú v nej ukrytí dvaja, čo sa majú radi a nikto tretí nehrozí. Názvom „spálňa" sa označujú aj špeciálne klietky určené na lov homárov. V nich je podobne, ako v našich spálňach miesto maximálne pre dvoch. Ak sa do klietky náhodou chytia tri, neveští to nič dobré a očakávajte nevítaného hosťa.

Tým nevítaným hosťom je sadistický Richard (William Mapother), ktorý brutálnym spôsobom nepripúšťa rozchod a plánovaný rozvod so svojou ženou, matkou dvoch detí Natáliou (Marisa Tomeiová), a svojimi návštevami jej znepríjemňuje život. Natália nachádza morálnu pomoc u mladého Franka (Nick Stahl), užívajúceho si prvé vysokoškolské prázdniny. Z toho nie sú zrovna nadšení jeho rodičia a svojho jediného syna by radšej videli v perspektívnejšej spoločnosti. Otec Matt (Tom Wilkinson) povolaním lekár ich vzťah akceptuje, iný názor má ale mama Ruth (Sissy Spaceková) dirigentka školského speváckeho súboru. Letná láska sa nečakane zmení na tragédiu, keď Frank umiera po výstrele z Richardovej zbrane. Z pokojnej idylky manželov Fowlerových sa stáva nočná mora. Ich duševné otrasenie znásobí ešte aj fakt, že vrah sa pre nedostatok priamych dôkazov dostáva na slobodu. Psychika žiaľom naplnených rodičov zosnulého syna sa dostáva do pätového stavu a snaha o vyrovnanie sa s nespravodlivým osudom vychádza nazmar.

V spálni V spálni V spálni

Režisérsky debut tridsaťosemročného Todda Fielda (poznáme ho ako herca z filmov Twister, či Eyes Wide Shut) má typicky nominačno - oscarovú stavbu. Ponúka obyčajný príbeh o obyčajných ľuďoch a bez zbytočného filmového kúzlenia s najmodernejšími filmovými technológiami oslovuje prevažne menšinové publikum (aj keď v Amerike zaznamenal fenomenálny úspech). V spálni je vzorovým príkladom mierne komerčného filmu s jasnou výpovednou hodnotou a umeleckými ambíciami. Tvorcovia sa upriamili na silu príbehu, hereckých výkonov a scenára s prepracovanými dialógmi a jemne podsúvanými metaforami. Jeho slabinou sa však stáva až markantná obyčajnosť a s ňou spojená rozvláčnosť. 130 minút je napriek snahe o podrobnú sondu do ľudskej osobnosti rozoberajúcu schopnosť odolania tlaku bezvýchodiskového pocitu neriešiteľnosti tragickej udalosti, príliš dlhá doba na udržanie pozornosti. Od „dojákov" filmového kanálu Hallmark delí Fieldovú rodinnú drámu inšpirovanú poviedkou Killing autora André Dubusa, literárne hodnotný scenár a oscarové herecké výkony.

Práve zmienené herecké výkony priniesli filmu V spálni množstvo ocenení spolu s oscarovými nomináciami. Dvojka hercov Tom Wilkins a Sissy Spaceková stvárňujúca manželskú dvojicu, je hlavnou oporou filmu. Wilkins skvele zvládol postavu navonok chladného a vo vnútri citlivého muža. Ruth je v podaní Sissy Spacekovej veľmi utrápená žena, pokúšajúca sa o odpustenie nielen Natálii a manželovi, ale aj voči samej sebe.

V spálni nie je filmom pre každého a vďaka svojej nevýraznosti vo vás pravdepodobne veľké stopy nezanechá. Nebyť výborných hereckých výkonov, išlo by len o ďalšie svedectvo o stave súčasnej americkej spoločnosti.

In the Bedroom (USA, 2001, 130 min.)
Réžia: Todd Field. Scenár: Robert Festinger, Todd Field. Kamera: Antonio Calvache. Hudba: Thomas Newman. Hrajú: Sissy Spaceková, Tom Wilkinson, Marisa Tomeiová, Nick Stahl, William Mapother, William Wise, Celia Westonová.

autor Peter Konečný 11.7.2002
6.0
5.6